Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
15 januar 2019 11:01
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Google Kart
Illustrasjonsfoto: Google Kart
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ålesund vokser, og nye Ålesund vil få 65.000 innbyggere når Haram, Sandøy, Skodje og Ørskog slutter seg til. Giske og spesielt Sula er nære naboer, og om de skifter mening vil Ålesund vokse ytterligere til 83.000. Omtalte område er hvor folketallsveksten i fylket forventes, og potensialet til en stor kommune tilstede, omkring 1/3 av dagens fylke.

I nordfylket har en artikkel på KSU.no med tittelen «Nyttårsønske fra Steinar Wiik Sørvik» fått stor oppmerksomhet. Sørvik tar oss 100 år tilbake i tid, da Kristiansund var nummer seks blant landets byer, og med størst befolkning i fylket. Ålesund og Molde har siden vokst kraftig, mens Kristiansund nærmest har stått på stedet hvil.

Artikkelen er interessant lesning, og Sørvik erkjenner at Kristiansund ikke har klart å være samlende i samme grad som de to andre byene. Så skjer det noe uventet. Sørvik velger ikke å først samle Nordmøre til et «nye Kristiansund» og deretter, med langt større muskler, å utfordre Trøndelag og Møre og Romsdal – gjøre seg lekker. Han tar steget direkte til Trøndelag, og satser alt på det kortet. Dersom 90 prosent av befolkningen på Nordmøre er enig, er jo valget greit. Men – dersom halvparten eller der omkring foretrekker Trøndelag, hva skjer da? Neppe samlende.

I midtfylket vil Molde vokse ved at Midsund og Nesset tilslutter seg i første omgang, og som for Ålesund, har også Molde sine muligheter til ytterligere vekst. Aktuelle nære kommuner finnes – men interessen for tilslutning kjenner jeg ikke. Aksekampen mellom Romsdalsaksen og Møreaksen har stor oppmerksomhet her som ellers i fylket.

Redaktørene i Tidens Krav, Romsdals Budstikke og Sunnmørsposten anklages for å nøre opp under fogderistrid. Slikt er uønsket av sentrale politikere i fylket. I Sunnmørsposten kan vi lese; «Orten sier til Sunnmørsposten av han ser byggingen av Møreaksen og Hafast som en viktig del av arbeidet med å oppnå et mer samlet fylke som igjen kan bidra til lå kaste fogderispøkelset ut i mørket en gang for alle».

Hva som samler, og hva som splitter har neppe noen fasit. Det finnes imidlertid enkle hjelpemiddel som eksempelvis å stille konkrete og godt formulerte spørsmål til folket. Forklare hvorfor man spør, gi klare alternativ og be om svar. Bruk av Valget -19 til også omfatte noen utvalgte viktige spørsmål/saker, kunne gitt 80000 svar. En gallup med minst 1000 svar vil imidlertid gjøre nytten. Det vil gi en pekepinn.

Tror det gambles i nordfylket dersom man ikke først spør folket i en grundig gallup. Tror også at Romsdalsaksen vil være mer samlende enn alternativet, og i så stor grad at den utvilsomt må utredes på upartisk og skikkelig vis. Svært mange mener det.

Oppgaven for politikerne er å føre en samlende politikk – utfordringen å finne den. Det har ikke gått særlig bra de siste årene. Årsaken skyldes politikerne – ikke redaktørene.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 17 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse