Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
24 januar 2019 12:58
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen / Northwest3D
Illustrasjon: Romsdalsaksen / Northwest3D
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På underskrift.no har ”Vi som krever utredning av Romsdalsaksen” registrert knappe 6000 underskrifter. I tillegg sikret en aksjon i 40-50 matbutikker for et års tid siden ca. 800 manuelle underskrifter, registrert ved navn, butikk, og postnummer. Derved er det ca. 6800 personer som krever en grundig og nøytral utredning av Romsdalsaksen som alternativ løsning for stamveg E39 og tilhørende kryssing av Romsdalsfjorden.

Den siste tiden har det vært mange protestaksjoner knyttet til varslede kutt i Helse Møre og Romsdal. Fordelingsnøkkelen mellom Trøndelag og vårt fylke har kommet i fokus, og flere politikere tar nå selvkritikk til engasjement og prestasjon. De har vært lite aktive, og bråvåkner når konsekvensene blir synliggjort. Mange er kritisk til at økonomien tar regien i altfor stor grad.

I aksekampen mellom Romsdalsaksen og Møreaksen er situasjonen motsatt. Målt i kroner er fjordkryssingen over Romsdalsfjorden ekstrem, uansett løsning, og

det naturlige er langt større fokus på økonomi enn i helsesektoren for stamvegen E39. Det er naturlig at folk flest er mer opptatt av helse enn stamveger, men er det ikke et paradoks at økonomien har regien i sykehusdebatten, mens halvparten av våre fylkespolitikere viser liten interesse for kostnadene til de to alternative løsningene for nevnte fjordkryssing knyttet til bygging, drift og bruk?

Private husholdninger har økonomien i fokus nærmest daglig. Man følger med på priser og tilbud, og skal det kjøpes noe med stor betydning for økonomien, som TV eller kanskje en ny bil, foretar de fleste grundige undersøkelser om ulike kvaliteter og priser.

Politikerne er tilsynelatende i ferd med å våkne i sykehusdebatten, og la det være sagt – noen av de har vært våken lenge. Frykten er berettiget i den regionale helsedebatten. Frykt for å spare penger på stamvegen er imidlertid meningsløs. Kostnaden for nevnte fjordkryssing vil bli et sted mellom 5 og 10 ganger det nye sykehuset på Hjelset. Konkurransen fra utfordreren Romsdalsaksen, har allerede medført kostnadskutt, og tidligere anslag på 37 milliard er forhåpentligvis historie uansett utfall.

Om kort tid vil en samfunnsnytterapport utarbeidet av konsulentfirmaet HR-Consult foreligge. Slike rapporter er nyttig og ønsket, men er ikke en fullstendig utredning. Håpet er at våre fylkespolitikere våkner også i aksekampen, og krever en upartisk utredning av Romsdalsaksen. Vi er mange som tror at den oversjøiske løsningen til Romsdalsaksen vil bli en bedre og billigere løsning å bygge, drifte og bruke.

Forunderlig at det finnes fylkeskommunale politikere, og dessverre også redaktører, som frykter svaret fra en utredning av Romsdalsaksen. Hva er man redd for? Neppe utredningens kostnad, for 10-20 million kroner er lite i forhold til tosifret antall milliard. Bidra gjerne med din underskrift på romsdalsaksen.no

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse