Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
05 februar 2019 14:19
Del på Facebook
Illustrasjon: Terje Finnøy. Romsdalsaksen (grønn farge) og Møreaksen (blå farge)
Illustrasjon: Terje Finnøy. Romsdalsaksen (grønn farge) og Møreaksen (blå farge)
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bompenger

Mange oppslag og utsagn om bompenger skaper usikkerhet.  Vi hører utsagn som at kostnadene  for samferdselsprosjekt har ingen påvirkning for nivå på bompenger.  Betyr det at kostnadene er uviktig?  Selvsagt ikke.

Statens Vegvesen på Molde sitt utspill om lave bompengesatser for Møreaksen (MA), ble hengende i løse luften ettersom det ikke fremkom om tilslutningsveger og tunnelen under/bak Molde (”bypakke”) er inkludert i oppgitte tall.  Romsdals Budstikke og Sunnmørsposten laget store oppslag, og sistnevnte sågar på lederplass. 

I ettertid har andre oppslag som eksempelvis i Bygdebladet, tatt for seg forslag om flere bomsnitt mellom Vestnes og Ålesund. Dette er jo ikke endelig bestemt, men det er all grunn til å følge utviklingen nøye. For trafikantene er sum kostnader for en aktuell strekning det viktige, mens andre aktører bruker energien på å flytte kostnadene utenfor egen lekegrind.

Kostnadene er imidlertid det viktigste.  Stamveger skal være kortest, flatest og billigst mulig, og de skal holdes utenfor sentrale områder – men trekkes mot de. Romsdalsaksen (RA) er et særdeles godt eksempel på hvordan trase for stamveg skal være.

Kortest

Pr. dato skilles og møtes alternativene RA og MA ved Fremstedalen på Ørskogfjellet og Løset øst for Molde.  Ifølge en kjenning som liker å måle, er lengden ved  RA sin løsning 40-41 km, mens MA sin løsning blir ca. 45 km, om tunnelen fra Vik til Fremstedalen bygges.  Droppes den, øker forskjellen vesentlig. Bygges den, blir det en nærmest sammenhengende stigning med høydeforskjell ca. 650 meter fra bunnen av Tautratunnelen til Ørskogfjellet. Norges Lastebileier-Forbund liker løsningen dårlig.

Flatest

Uansett løsning for MA, blir høydeforskjellen vesentlig større enn for Romsdalsaksen, og forklares enklest ved at RA er en oversjøisk løsning, mens Møreaksen  må omkring 350 meter under havoverflaten.

Billigst

For selve fjordkryssingen er prisnivået ganske likt, og MA blir kanskje noe billigere, avhengig av endelig løsning.  Romsdalsaksen har sin force ved at den viktige eksportvegen E136 gjenbrukes.  De forbedringer som blir utført for E136 skal ikke betales to ganger, og slik sett blir strekningen ”gratis” ved gjenbruk , slik det blir med vestlig startpunkt for RA ved E136 i Hjelvika.

Kostnadene for RA blir omkring 15 mrd., mens de totale kostnadene for MA ikke er helt avklart.  At totale kostnader mellom Ørskogfjellet og Lønset med MA sin løsning blir langt høyere er imidlertid opplagt. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Arne Almaas 30 minutter siden Slutt med svada Sve!
Siden dere kranglefantene har malt dere opp i et hjørne og aldri kan bli enige om hvilke veier som er ...
Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse