Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Tormod Hegvik og Paul Andreas Hofseth
Ytring
26 mars 2019 15:09
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For en drøy mannsalder siden, satte samferdselspolitikeren Kjell Opseth dype spor. Han valgte en indre linje, som førte til at hovedvegen i Sunnfjord havnet 10 mil fra kysten. Mangt kan sies om dette, men vi konstaterer at å endre totalt til en ytre linje for stamvegen E39 blir altfor omfattende og kostbart.  Vi heier på Kystvegen mellom Ålesund og Bergen (ytre linje), men den må tas over tid og økonomisk evne. Bru mellom Hareidlandet og Sula støttes, men ikke som stamveg.

Stamveger skal designes for lange reiser inkludert næringstransport. E39 skal bli vår «E6» vest for Langfjella der «bypakker» og lokale særinteresser må være underordnet. Illustrasjon: Tormod HegvikStamveger skal designes for lange reiser inkludert næringstransport. E39 skal bli vår «E6» vest for Langfjella der «bypakker» og lokale særinteresser må være underordnet. Illustrasjon: Tormod HegvikVi fokuserer på stamvegen, slik vi mener den fremtidige E39 bør bli. Vi starter ved Skei i Jølster, og tar deg til grenseområdet mellom Nordmøre og Trøndelag, 4 timer raskere enn dagens veger. 

Strekningen Jølster–Grodås

Den første oppgraderingen langs Jølstervatnet er allerede ferdig, og gjenstående arbeider blir fullført i år.  Veien videre mot Byrkjelo holder i dag god standard og har ikke prioritet foreløpig. Neste store utfordring er Byrkjelo–Grodås som ligger i byggeperioden 2025–2031 der brua over Nordfjorden blir det største løftet. På landsiden er det planlagt tunneler fra Grodås ned til Nordfjorden, og ny tunnel gjennom Utvikfjellet blir også en del av løsningen                                

Strekningen Grodås–Digernes

Digernesskiftet er et viktig trafikknutepunkt for Sunnmøre. Her er god plass og ligger i behørig avstand fra bebyggelsen. Den klart korteste og mest direkte veien sørover blir da over Storfjordsambandet.

Oppgradering av 7 km «telehivveg» mellom Tomasgård og Raftevoll pågår. Gjenbruk av dagens veg til Hellesylt, med kort tunnel 1 km forbi sentrum og videre til Sve.

«Strandatunnel» kan føres til Drotningshaug (ca 8km), og ny tunnel derfra til Haugset,  ved Andestadvatnet (ca 10 km). Alternativet gir betydelig kortere veg. Siste del mot Storfjordbrua til Digernes følger Storfjordsambandet sin løsning.

Med justert «Strandatunnel» og ny direkte tunnel til Andestadvatnet, blir fremtidig trase til Grodås kun 80 km! Over Hafast vil samme ruta sørover til Grodås bli 118 km, som til sammenligning gir en omvei på 38 km. Status som stamveg krever nytt Eiksundsamband for Hafast og medføre enorme kostnader.  Med Storfjordsambandet unngår man tungtrafikken gjennom Moa med landets største kjøpesenter og flere flaskehalser.

Strekningen Digernes–Hjelset

Statens Vegvesen (SVV) har allerede besluttet å føre veien i dagen mellom Digernes og Solnørdalen, og med tunnel til Landedalen opp til Ørskogsfjellet. Samferdselsminister Jon Georg Dale holder døra på gløtt for oppstart av planlagte krabbefelt på Ørskogfjellet i 2020.

Da Møreaksen (MA) lanserte sin undersjøiske løsning i 2011, var ett av argumentene manglende teknologi for flytebruløsning. Tidligere har SVV bygd 2 kortere flytebruer. Nå foreslår SVV flytebruløsning over Bjørnafjorden. Den blir nesten dobbelt så lang som planlagt flytebru mellom Hjelvika og Sekken, i et værhardt farvann. Det må være mulig å bygge en mye kortere og enklere bru på sambandet Romsdalsaksen (RA).

Det har vært rivende utvikling på flytebruteknologien. Stålflytere kan være aktuelt, og  bidra til ytterligere prisreduksjon. Flyterne for brua Hjelvika – Sekken, er prosjekt der lokal industri kan konkurrere.

Fra Sekken er det foreslått en 75 m høy hengebru for cruisetrafikken, og 2 mindre flytebruer mellom Veøya og Sekken. Fra Sølsneset planlegges en 4 km tunnel til Hovdenakken – den eneste tunnelløsningen med RA. Fjordkryssingen mot Lønset eller Hjelset kan løses på flere måter. Direkte til Hjelset blir 3 km kortere og en drøy mrd. rimeligere

Strekningen Hjelset–Vinjeøra

Traseen fra Hjelset til grensa mot Trøndelag er 96 km, der Halsa sambandet er største utfordringen.  Kristin Sørheim ( SP) utfordrer SVV sin løsning med hengebru, og nevner flytebru som alternativ.

Et lite område ved Batnfjordsøra  gjenstår, og derfra til Krifastbrua ble ny parsell ferdig i 2013, og har 90 km fartsgrense.

Mot fylkesgrensa er Betna - Stormyra allerede oppstartet, og vil være ferdig innen 2023. Gulstripeaksjonen ga betydelig lokalt press for å få ferdig parsellen.

Reiselengder

Strekningen Grodås – Hjelset med «vårt» Storfjordsamband og Romsdalsaksen: 146 km.

Med Hafast og Møreaksen: 195 km. Hele kjøreturen fra Skei til Vinjeøra tar i dag nesten 8 timer over E39.  Ny reisetid med foreslått løsning blir under 4 timer, en halvering!

Samfunnsnytte

Samfunnsnytterapporten utarbeidet av HR-Consult (Oslo) ble nylig presentert på et folkemøte på Vestnes. Romsdalsaksen kom 5,2 mrd. bedre ut enn Møreaksen, grunnet gunstig kobling til «Eksportvegen» E136, vedlikehold og drift, samt noen mindre poster.

 Bo- og arbeidsmarked knyttet til stamvegen

Ingen kjenner priser på fremtidige bompenger. Siste forslag fra SVV med MA sin løsning er kr 236 en veg fra Breivika til Bolsøynes. For Ålesunderen: dersom avgiften blir kr 40 for ”bypakken”, vil årlig pendling til Molde koste ca. Kr 120.000.- Effekten blir reduksjon av pendling mellom byene, og motsatt av tiltenkt effekt.

 Viktige veger for bo- og arbeidsmarkedet i Ålesundområdet er Borgundfjordtunnelen, Hafast, Hamsund-sambandet og bru mellom Årset og Olsvika. Molde og Kristiansund kan nok lage ei tilsvarende liste med «bypakkene» inkludert.

Sammendrag

Et justert Storfjordsamband kan bli del av en god trase for stamveg E39 . Både veglengde og kostnader tilsier det. Takk til Svein J. Linga for to alternative traseer mellom Sve og Storfjordbrua – vi har presentert den ene.

Sykkylven og Stranda har mange store bedrifter med Orkla og Ekornes i spissen. Behovet for transport er stort når 99 % av sluttproduktene skal fraktes pr bil ut av kommunene.

En stamveg skal være raskest, flatest og billigst mulig – trekkes mot byer og tettsted, men ledes utenfor. Å legge E39 gjennom Molde by og Moa, det største knutepunktet mellom Trondheim og Bergen er meningsløst.  

Bieffekter som skåner bebyggelsen øst for Molde, Brusdalsvatnet og Moa–Vegsund er viktig. Dropper man Tautratunnelen, nytt Eiksundsamband og 4 felts motorveg ved Molde og Vegsund–Breivika, får vi enorme innsparinger som kan nyttes bedre.

Halsafjordsambandet må avklares og gjerne fremskyndes. 60.000 nordmøringer må slippe 5 ekstra mil og bompenger for «bypakkene» til Molde og Ålesund når byene passeres.

Romsdalsaksen må utredes nøytralt og skikkelig for å få avklart beste kryssing av Romsdalsfjorden. MA og Hafast er ikke raskest, flatest og billigst stamveg E39 – og slett ikke samlende for fylket.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse