Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
01 april 2019 13:01
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Generelt er korte tunneler bedre en lange, oversjøiske bedre enn undersjøiske, grunne bedre enn dype og slakke bedre en bratte. Variablene er mange, og de aller fleste trygge. I vårt alpine landskap har det vært, og vil være behov for tunneler.

Noen tunneler skiller seg imidlertid ut på ulykkesstatistikken, og blant de mest kjente er Gudvangatunnelen i Sogn. Mange undrer seg over grunnen til 3 tunnelbranner i 2013, 2015 og 2019, når stigningen ikke er mer enn 3,5 %.

Fellestrekket i de 3 brannene er at bilene som brant kjørte i retning fra Flåm i Sogn mot Voss i Hordaland. Det er neppe tilfeldig, for første ”hindring” på ferden regnet fra Flåm  er Flenjatunnelen med 6 % stigning.  Lastebilen i 2013, den svenske bussen i 2015 og vogntoget med semitrailer i 2019 tok fyr i første del av Gudvangatunnelen, og mye tyder på at de ble overopphetet i den 5 km lange Flenjatunnelen. 

Man skal være forsiktig med bombastiske slutninger, men kombinasjonen med en 5 km bratt tunnel og deretter en lang tunnel (11,5 km) er tilsynelatende uheldig.  Slike forhold må nøye vurderes for fremtidige tunneler. Varsellampene bør blinke for Tautratunnelen.

Tenker i første rekke på trafikk fra Otrøya mot Vestnes. Fra bunnen av tunnelen venter knappe 8 km med stigning ca. 5 % (ref. Flenjatunnelen med 5 km og 6 % stigning) og deretter ny tunnel til Ørskogfjellet. Det kan bli en skummel kombinasjon.

Mange innser, vil tro de aller fleste, at Møreaksen sin løsning med den 16 km lange og undersjøiske er en dårlig og farlig løsning. Den skumle kombinasjonen med tunnelen videre opp til Ørskogfjellet kan medføre en brannfelle, på samme vis som i Sogn.

Det paradoksale er at det finnes en alternativ løsning som er moden for nødvendig utredning. Hittil har omkring 7150 signert krav om utredning  av den oversjøiske og derved langt flatere vegløsningen – Romsdalsaksen. Det blir nok flere krav.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse