Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
01 april 2019 13:01
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Generelt er korte tunneler bedre en lange, oversjøiske bedre enn undersjøiske, grunne bedre enn dype og slakke bedre en bratte. Variablene er mange, og de aller fleste trygge. I vårt alpine landskap har det vært, og vil være behov for tunneler.

Noen tunneler skiller seg imidlertid ut på ulykkesstatistikken, og blant de mest kjente er Gudvangatunnelen i Sogn. Mange undrer seg over grunnen til 3 tunnelbranner i 2013, 2015 og 2019, når stigningen ikke er mer enn 3,5 %.

Fellestrekket i de 3 brannene er at bilene som brant kjørte i retning fra Flåm i Sogn mot Voss i Hordaland. Det er neppe tilfeldig, for første ”hindring” på ferden regnet fra Flåm  er Flenjatunnelen med 6 % stigning.  Lastebilen i 2013, den svenske bussen i 2015 og vogntoget med semitrailer i 2019 tok fyr i første del av Gudvangatunnelen, og mye tyder på at de ble overopphetet i den 5 km lange Flenjatunnelen. 

Man skal være forsiktig med bombastiske slutninger, men kombinasjonen med en 5 km bratt tunnel og deretter en lang tunnel (11,5 km) er tilsynelatende uheldig.  Slike forhold må nøye vurderes for fremtidige tunneler. Varsellampene bør blinke for Tautratunnelen.

Tenker i første rekke på trafikk fra Otrøya mot Vestnes. Fra bunnen av tunnelen venter knappe 8 km med stigning ca. 5 % (ref. Flenjatunnelen med 5 km og 6 % stigning) og deretter ny tunnel til Ørskogfjellet. Det kan bli en skummel kombinasjon.

Mange innser, vil tro de aller fleste, at Møreaksen sin løsning med den 16 km lange og undersjøiske er en dårlig og farlig løsning. Den skumle kombinasjonen med tunnelen videre opp til Ørskogfjellet kan medføre en brannfelle, på samme vis som i Sogn.

Det paradoksale er at det finnes en alternativ løsning som er moden for nødvendig utredning. Hittil har omkring 7150 signert krav om utredning  av den oversjøiske og derved langt flatere vegløsningen – Romsdalsaksen. Det blir nok flere krav.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse