Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
07 mai 2019 09:23
Del på Facebook
E 39 på Sørlandet. Illustrasjons: Nye Veier
E 39 på Sørlandet. Illustrasjons: Nye Veier
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stamvegene har normalt langt mindre trafikk enn den lokale. Slik er det, og slik bør det være. Det er ikke et mål å hekte mest mulig trafikk inn på stamvegen ved å «samle opp» travle bysentrum, fastlandssamband til øyer i ytre strøk med videre.

Stamveger skal designes a la illustrasjonen som er hentet fra E39 i Sør-Norge. Illustrasjonen viser hvordan vegen strammes og gjøres kortere, samt at den styrer unna byer og tettsted som Egersund, Flekkefjord, Farsund og Mandal.

Fjordene er færre og mindre utfordrende på Sørlandet enn på Vestlandet, men der finnes utfordringer. Det brukes ikke linjal som det ble gjort i flere amerikanske stater, men som et kompromiss – som en gyllen middelvei.

Vegen skal bli kortest og flatest mulig, men samtidig må hensyn tas til landskapet og samfunnsnytten. Strekningen mellom Kristiansand og Stavanger blir ca. 20 mil ved forslaget på denne illustrasjonen.

Kjøretiden forlenges dess lengre reisen er – eksempelvis blir ny reisetid mellom Kristiansand og Stavanger 2 timer grunnet kortere og bedre veg med nye fartsgrenser.

Reiser fra Førde–Kristiansund, og Bergen–Ålesund er gode eksempler fra våre kanter. Det gjelder å ikke bli for nærsynt, for E39 skal ikke rigges for reiser mellom Egersund–Flekkefjord på Sørlandet, eller mellom rådhusene i Ålesund og Molde.

Regionene skal komme nærmere hverandre ved å halvere reisetiden. Ved eksempelet Førde–Kristiansund må Nordfjorden, Storfjorden og Romsdalsfjorden krysses. Brukes forslaget Hegvik og undertegnede nylig presenterte i kronikken «

», ville vi «krympet» Vestlandet betydelig. Reisetiden halveres slik intensjonen med E39 er.

Med vårt forslag mellom Grodås og Digernes med justert utgave av Storfjordsambandet, og med Eksportvegen som del av Romsdalsaksen, får vi samme effekt. Dette er også bra for Brusdalsvatnet og knutepunktet Moa med flere flaskehalser.

Privatfinansiert Borgundfjordtunnel mellom Sula og Ålesund, vil avlaste trafikken over Vegsund betydelig. Dersom også stamvegen E39 ledes over Storfjordsambandet, kan firefeltsmotorveg mellom Breivika og Vegsund droppes.

Borgundfjordtunnelen gir betydelig kortere reiser mellom Sula og vestre del av Ålesund. Dette gir store miljøgevinster for privat og kollektiv transport. Milliardbeløp spares, og nye Ålesund sin svulmende «bypakke» kan krympes betydelig.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Vidar Hölm 13 timer siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 13 timer siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Ketil Strand Andersen 4 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse