Stamvegene har normalt langt mindre trafikk enn den lokale. Slik er det, og slik bør det være. Det er ikke et mål å hekte mest mulig trafikk inn på stamvegen ved å «samle opp» travle bysentrum, fastlandssamband til øyer i ytre strøk med videre.
Stamveger skal designes a la illustrasjonen som er hentet fra E39 i Sør-Norge. Illustrasjonen viser hvordan vegen strammes og gjøres kortere, samt at den styrer unna byer og tettsted som Egersund, Flekkefjord, Farsund og Mandal.
Fjordene er færre og mindre utfordrende på Sørlandet enn på Vestlandet, men der finnes utfordringer. Det brukes ikke linjal som det ble gjort i flere amerikanske stater, men som et kompromiss – som en gyllen middelvei.
Vegen skal bli kortest og flatest mulig, men samtidig må hensyn tas til landskapet og samfunnsnytten. Strekningen mellom Kristiansand og Stavanger blir ca. 20 mil ved forslaget på denne illustrasjonen.
Kjøretiden forlenges dess lengre reisen er – eksempelvis blir ny reisetid mellom Kristiansand og Stavanger 2 timer grunnet kortere og bedre veg med nye fartsgrenser.
Reiser fra Førde–Kristiansund, og Bergen–Ålesund er gode eksempler fra våre kanter. Det gjelder å ikke bli for nærsynt, for E39 skal ikke rigges for reiser mellom Egersund–Flekkefjord på Sørlandet, eller mellom rådhusene i Ålesund og Molde.
Regionene skal komme nærmere hverandre ved å halvere reisetiden. Ved eksempelet Førde–Kristiansund må Nordfjorden, Storfjorden og Romsdalsfjorden krysses. Brukes forslaget Hegvik og undertegnede nylig presenterte i kronikken «Les også
Raskere, flatere og rimeligere stamveg E39 gjennom fylket
Med vårt forslag mellom Grodås og Digernes med justert utgave av Storfjordsambandet, og med Eksportvegen som del av Romsdalsaksen, får vi samme effekt. Dette er også bra for Brusdalsvatnet og knutepunktet Moa med flere flaskehalser.
Privatfinansiert Borgundfjordtunnel mellom Sula og Ålesund, vil avlaste trafikken over Vegsund betydelig. Dersom også stamvegen E39 ledes over Storfjordsambandet, kan firefeltsmotorveg mellom Breivika og Vegsund droppes.
Borgundfjordtunnelen gir betydelig kortere reiser mellom Sula og vestre del av Ålesund. Dette gir store miljøgevinster for privat og kollektiv transport. Milliardbeløp spares, og nye Ålesund sin svulmende «bypakke» kan krympes betydelig.