Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
07 mai 2019 09:23
Del på Facebook
E 39 på Sørlandet. Illustrasjons: Nye Veier
E 39 på Sørlandet. Illustrasjons: Nye Veier
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stamvegene har normalt langt mindre trafikk enn den lokale. Slik er det, og slik bør det være. Det er ikke et mål å hekte mest mulig trafikk inn på stamvegen ved å «samle opp» travle bysentrum, fastlandssamband til øyer i ytre strøk med videre.

Stamveger skal designes a la illustrasjonen som er hentet fra E39 i Sør-Norge. Illustrasjonen viser hvordan vegen strammes og gjøres kortere, samt at den styrer unna byer og tettsted som Egersund, Flekkefjord, Farsund og Mandal.

Fjordene er færre og mindre utfordrende på Sørlandet enn på Vestlandet, men der finnes utfordringer. Det brukes ikke linjal som det ble gjort i flere amerikanske stater, men som et kompromiss – som en gyllen middelvei.

Vegen skal bli kortest og flatest mulig, men samtidig må hensyn tas til landskapet og samfunnsnytten. Strekningen mellom Kristiansand og Stavanger blir ca. 20 mil ved forslaget på denne illustrasjonen.

Kjøretiden forlenges dess lengre reisen er – eksempelvis blir ny reisetid mellom Kristiansand og Stavanger 2 timer grunnet kortere og bedre veg med nye fartsgrenser.

Reiser fra Førde–Kristiansund, og Bergen–Ålesund er gode eksempler fra våre kanter. Det gjelder å ikke bli for nærsynt, for E39 skal ikke rigges for reiser mellom Egersund–Flekkefjord på Sørlandet, eller mellom rådhusene i Ålesund og Molde.

Regionene skal komme nærmere hverandre ved å halvere reisetiden. Ved eksempelet Førde–Kristiansund må Nordfjorden, Storfjorden og Romsdalsfjorden krysses. Brukes forslaget Hegvik og undertegnede nylig presenterte i kronikken «

», ville vi «krympet» Vestlandet betydelig. Reisetiden halveres slik intensjonen med E39 er.

Med vårt forslag mellom Grodås og Digernes med justert utgave av Storfjordsambandet, og med Eksportvegen som del av Romsdalsaksen, får vi samme effekt. Dette er også bra for Brusdalsvatnet og knutepunktet Moa med flere flaskehalser.

Privatfinansiert Borgundfjordtunnel mellom Sula og Ålesund, vil avlaste trafikken over Vegsund betydelig. Dersom også stamvegen E39 ledes over Storfjordsambandet, kan firefeltsmotorveg mellom Breivika og Vegsund droppes.

Borgundfjordtunnelen gir betydelig kortere reiser mellom Sula og vestre del av Ålesund. Dette gir store miljøgevinster for privat og kollektiv transport. Milliardbeløp spares, og nye Ålesund sin svulmende «bypakke» kan krympes betydelig.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse