Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Roger Hagen, Kristiansund Høyre
Ytring
19 august 2019 18:41
Del på Facebook
Roger Hagen Listekandidat / Kampanjeleder for Kristiansund Høyre
Roger Hagen Listekandidat / Kampanjeleder for Kristiansund Høyre
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tilsvar på innlegg fra Arve Mjelva, søndag 18. august: Nordmøre til Trøndelag – enda en gang

Hele 53 ganger gjentas JA i Kristiansund Høyres program. Dette er enkle fakta som noen skal snu til noe negativt. Vår optimisme rokkes ikke av den grunn. Arve Mjelva finner det meget bekymringsverdig at Kristiansund Høyre er positive til Trøndelag. Han viser, selektivt til Kristiansund Høyres program. Han skriver: «Høyre går lengst» og videre: «Kristiansund Høyre er positive til at Kristiansund kommune søker å bli en del av Trøndelag. Det er nesten ikke til å tro»
Litt lengre ned i sitt innlegg skriver han: «At Nordmøre splittes og svekkes som region ser heller ikke ut til å ha noen betydning»

Punktet Mjelva viser til, er i sin helhet: «JA til oppheving av Regionsgrensen. Kristiansund Høyre er positive til at Kristiansund kommune søker å bli en del av Trøndelag. Vi ønsker hele Nordmøre med oss.» Høyre liker ikke byråkratiske grenser, og gikk også til valg sist på å oppheve fylkesgrensene. En tilnærming mot Trøndelag, forutsetter her at man får grense mot Trøndelag. At Kristiansund blir et Gibraltar, vil ikke Stortinget godta. Det tror jeg alle skjønner. Derimot er det beklagelig at Mjelva her unnlater å fortelle hele historien, for å fremme sitt syn.

Jeg anbefaler alle til å ta det med sunn skepsis og innholdet i en moderat stor saltkran, når man slik Mjelva hevder er, sitat: «helt i tråd med all verdens ekspertise.» At folk bor i Molde og jobber Kristiansund og omvendt er ikke noe merkelig, og dette lar seg ikke affisere av regionsgrensene. Da er det hyggelig at noe av det første Solberg regjeringen gjorde var å fjerne bommen på Gjemnes. For det er i dag mange i Akershus som pendler til Oslo fylke for å jobbe, ja faktisk fra flere fylker. Selv har jeg bodd i Oslo og jobbet på Lørenskog i Akershus, ikke noe jeg en gang tenkte på som noe hinder. Narvik og Harstad har i alle år delt flyplass men vært i forskjellige fylker. Man snakker tross alt regionsgrenser og ikke Berlin-murer. Om regionsgrensene begynner å bevege på seg, har vi ingen forutsetning for at Møre og Romsdal består slik Mjelva vil.

Mjelva mener at Campus og Kulturhus er strengt regionsavhengig, før han avslutter «Heldigvis har vi et organ, Stortinget, som har ansvar for helheten i dette landet.» Konklusjonen slår altså hans første påstand ihjel.

Nå kan ikke jeg snakke for andre partier, men når Mjelva i avslutningene på sitt innlegg ikke begriper hva partiene holder på med, kan jeg svare for meg selv og Kristiansund Høyre. Vi ser på mulighetene, vi ser på folkemeningen og vi ser fremover. Der andre ser hindringer, ser vi muligheter.

Roger Hagen
Listekandidat / Kampanjeleder
Kristiansund Høyre

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 36 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse