Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Helge Orten, Høyre
Ytring
20 august 2019 09:19
Del på Facebook
Helge Orten (Høyre). Foto: Stortinget.no
Helge Orten (Høyre). Foto: Stortinget.no
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tilsvar på leserinnlegg fra Frank Sve, Fremskrittspartiet, den 18. august 2019: Møreaksen er for kostbart!

Sve forsøker i et leserinnlegg å skape et inntrykk av at innsparinger på Møreaksen eller andre store riksvegprosjekter kan brukes til å finansiere fylkesveier i Møre og Romsdal. Slik fungerer det ikke, og det vet Sve veldig godt. 

Det er avgjørende med god kostnadskontroll for at vi skal gjennomføre en svært ambisiøs Nasjonal Transportplan. Reduserte kostnader i ett riksvegprosjekt, bidrar til at andre riksvegprosjekter kan gjennomføres tidligere, til glede for de som bruker veiene.

Høyre og de andre regjeringspartiene har gjort viktige grep for å reformere samferdselssektoren. Det gir resultater. Etableringen av Nye Veier har bidratt til nytenking og at flere store veiprosjekter blir gjennomført raskere og til en lavere kostnad. Samtidig er Statens Vegvesen midt oppe i en stor omorganisering, ikke minst for å sikre økt effektivitet i veibyggingen. 

Når Sve hevder at innsparinger på Møreaksen eller andre store riksvegprosjekter kan benyttes til å bygge Langfjordtunnelen, Rovdefjordbrua, Sande fastlandssamband, Storfjordsambandet og Todalsfjordkryssinga, er det direkte feil. Innsparinger i prioriterte prosjekter i Nasjonal Transportplan, vil bli benyttet til å gjennomføre andre prioriterte prosjekter i den samme planen. Innsparinger i riksvegprosjekter i Møre og Romsdal kan altså ikke veksles inn i fylkeskommunale prosjekter. 

Fortsatt bruk av ferge er heller ikke en innsparing slik Sve hevder. Fortsatt bruk av ferge over Romsdalsfjorden betyr bare at vi viderefører et tilbud med begrenset åpningstid uten innkorting av reisetiden, men til samme kostnad eller høyere enn i dag. Det frigjør ikke midler.

Fylkeskommunen må selv prioritere sine prosjekter innenfor de økonomiske rammene de rår over. Vi har etablert en god fergeavløsningsordning som gjør det mulig for fylkeskommunene å gjennomføre store fjordkryssingsprosjekt og fastlandssamband. Nordøyvegen er eksempel på et slikt prosjekt, og ordningen er svært aktuell også for de andre prosjektene i fylket.

Det er overraskende at Sve med sin lange erfaring fra fylkespolitikken, tillater seg å villede folk på den måten han gjør. Det er greit å være uenig, men dette er bare bløff!

Helge Orten (H)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 17 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse