Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Helge Orten, Høyre
Ytring
20 august 2019 09:19
Del på Facebook
Helge Orten (Høyre). Foto: Stortinget.no
Helge Orten (Høyre). Foto: Stortinget.no
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tilsvar på leserinnlegg fra Frank Sve, Fremskrittspartiet, den 18. august 2019: Møreaksen er for kostbart!

Sve forsøker i et leserinnlegg å skape et inntrykk av at innsparinger på Møreaksen eller andre store riksvegprosjekter kan brukes til å finansiere fylkesveier i Møre og Romsdal. Slik fungerer det ikke, og det vet Sve veldig godt. 

Det er avgjørende med god kostnadskontroll for at vi skal gjennomføre en svært ambisiøs Nasjonal Transportplan. Reduserte kostnader i ett riksvegprosjekt, bidrar til at andre riksvegprosjekter kan gjennomføres tidligere, til glede for de som bruker veiene.

Høyre og de andre regjeringspartiene har gjort viktige grep for å reformere samferdselssektoren. Det gir resultater. Etableringen av Nye Veier har bidratt til nytenking og at flere store veiprosjekter blir gjennomført raskere og til en lavere kostnad. Samtidig er Statens Vegvesen midt oppe i en stor omorganisering, ikke minst for å sikre økt effektivitet i veibyggingen. 

Når Sve hevder at innsparinger på Møreaksen eller andre store riksvegprosjekter kan benyttes til å bygge Langfjordtunnelen, Rovdefjordbrua, Sande fastlandssamband, Storfjordsambandet og Todalsfjordkryssinga, er det direkte feil. Innsparinger i prioriterte prosjekter i Nasjonal Transportplan, vil bli benyttet til å gjennomføre andre prioriterte prosjekter i den samme planen. Innsparinger i riksvegprosjekter i Møre og Romsdal kan altså ikke veksles inn i fylkeskommunale prosjekter. 

Fortsatt bruk av ferge er heller ikke en innsparing slik Sve hevder. Fortsatt bruk av ferge over Romsdalsfjorden betyr bare at vi viderefører et tilbud med begrenset åpningstid uten innkorting av reisetiden, men til samme kostnad eller høyere enn i dag. Det frigjør ikke midler.

Fylkeskommunen må selv prioritere sine prosjekter innenfor de økonomiske rammene de rår over. Vi har etablert en god fergeavløsningsordning som gjør det mulig for fylkeskommunene å gjennomføre store fjordkryssingsprosjekt og fastlandssamband. Nordøyvegen er eksempel på et slikt prosjekt, og ordningen er svært aktuell også for de andre prosjektene i fylket.

Det er overraskende at Sve med sin lange erfaring fra fylkespolitikken, tillater seg å villede folk på den måten han gjør. Det er greit å være uenig, men dette er bare bløff!

Helge Orten (H)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Norge bør si opp EØS-avtalen. Vi har Efta avtalen og forholde oss til. Vi må sette ned foten og ikke ...
Bjørn Ove Angvik 4 dager siden Kristiansund knyttes til Hitra og Frøya med ferje
Det er utrolig mye vassing i graut i denne saken om ferge Hitra -Aure. Hvem holder tilbake? Fylkeskommunen?  Dette kan ...
Ferger er miljøverstinger. De har et enormt energiforbruk grunnet stor vannmotstand.Elbiler som kjører fergefritt er en miljøvinner.
Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Det inkluderer også de som foretrekker Romsdalsaksen, en fergefri kryssing av ...
@Terje SundsbøOg?
@Geir Ole SætremyrSvaret ditt står til stryk.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse