Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
30 august 2019 11:23
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

8700 underskrifter med krav om tilleggsutredning av Romsdalsaksen sier sitt om den folkelige tilslutningen. FB-sider i hopehavet «JA til Romsdalsaksen – NEI til Møreaksen» florerer. Noen er mot Møreaksen generelt, som «Møre uten Møreaksen» (Molde) med ca. 4200 medlemmer. RA/Sekkfast (Vestnes) har knappe 4000 medlemmer, og det finnes flere mindre grupper som eksempelvis er mot rasering av Fannestranda.

HR-Prosjekt (Oslo) har tidligere utarbeidet to samfunnsnytterapporer med litt ulik vinkling. Ihuga tilhengere betalte brorparten av kostnadene, og de er flittig omtalt. Som kjent kom Romsdalsaksen best ut grunnet den gode effekten i forhold til E136 («Eksportvegen») samt drift- og vedlikeholdskostnader der spesielt Tautratunnelen kommer dårlig ut for Møreaksen.

Gallupen som nylig ble utført av Sentio ga også interessante svar. Oversjøisk løsning foretrekkes i stor grad, og svarene fordelte seg slik: ønsker oversjøisk 60 prosent, undersjøisk 17 prosent og 24 prosent «vet ikke». Holder vi sistnevnte utenfor, blir fordelingen: oversjøisk 78 prosent og undersjøisk 22 prosent. Gode tall for Romsdalsaksen sin oversjøiske løsning. Hele 40 prosent svarte at aksevalget vil påvirke hvilket parti/liste de vil stemme på ved høstens valg.

Det som i dag kalles Møreaksen, har historikk tilbake til åttitallet. Den historien får andre fortelle, men det blir spennende å se om de slår kontra grunnet synkende oppslutning for undersjøisk tunnel, og bokstavelig talt hever seg. Det vil vise seg, men pr dato er jo Møreaksen en undersjøisk løsning. Vi har også registrert tidligere skepsis til flytebruer, og forventer avanserte krumspring som i turnspråket kalles C-moment.

SV var ensom svale med krav om utredning av Romsdalsaksen for et par-tre år siden, mens status få dager før lokalvalgene blant de 17 partiene/listene er hele 9 FOR, 3 MOT og 5 har litt uklart budskap. De 12 førstnevnte får trolig mer enn 40 av 47 plasser i fylkestinget. Litt lekkasje begge veier forventes, mens det for storparten er det relativt avklart hvordan de vil stemme når saken om utredning kommer opp til avstemming i fylkesutvalget og til sist i fylkestinget.

Ignorer de som hevder at den økonomisk sett desidert største saken i fylket ikke bør påvirke hvilket parti eller liste man skal stemme på. Velger du ei liste med blandet syn, er det smart å kumulere de som mener det samme som deg. Se oversikt på romsdalsaksen.no om de ulike partiers standpunkt om aksene. Godt valg.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse