Annonse
Terje Hals, Nordmørslista
Ytring
Terje Hals, Nordmørslista
28 september 2019 20:01
Del på Facebook
Terje Hals, Nordmørslista
Terje Hals, Nordmørslista
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg undres over alt som skjer for tiden. Det snakkes om keisersnitt, om bærekraft og om prosess. Ordene farer rundt i styrerom og stortingskorridorer, utrykkes fra talerstoler og foran mikrofoner. Og alt det dreier seg om er - penger. Det eneste denne nasjonen har nok av. Nå har man valgt entreprenør for bygging av det såkalte fellessykehuset på Hjelset. For oss som bor på ytre Nordmøre, vil dette sykehuset være et tilbakeskritt. Både hva gjelder tilgjengelighet og pasientsikkerhet.

Menneskene i Kristiansund må forberede seg på et tilbud som blir langt dårligere enn det de har vært vant til, mens andre deler av fylket skal «oppgraderes» med traumefunksjoner og dess like. Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne:

At de tør!

I planen går det frem at 90% av all gynekologi skal foregå i Kristiansund. Hvor tar de slike tall fra? Ingen har spurt oss som driver med dette daglig. Hvor finnes gynekologene som skal drive disse 90%? Uten mulighet til å legge pasienten inn etter behandling. De må sendes over fjellet på dårlig og til dels, vinterkledde veier. Bare de jublende ja-menneskene er spurt. Ikke de – som vet.

At pasientbehandling er i en rivende utvikling, vet vi som driver med dette. Problemet er, at til slik behandling, trengs fortsatt – folk. Hvor har de tenkt å ta disse fra? Fra Hjelset? Aldri i livet. Det kommer aldri til å skje. Jeg kjenner mine kolleger. De drar ikke i over to timer daglig for å tilse noen pasienter, når disse kan komme til Hjelset. Bare på legevaktsamarbeidet. Pasientene reiser til legevakten. Ikke omvendt.

Beredskap og følgetjeneste er planlagt som en frivillighets sentral. Med AMK som den mektige styrer. De skal, per telefon, ta avgjørelser de ikke er kompetente til. Bestemme om den fødende trenger en vurdering av jordmor eller ikke(?). Forstå den som vil. Og skulle det finnes noen jordmødre som vil gå døgnkontinuerlig beredskap og følgetjeneste for knapper og glansbilder, bør de innstilles til St Olavs orden med Eikeløv.

Jeg vil oppfordre de som (tror) styrer Helseforetakene om å sette seg ned. Utveksle noen ord med de som vet hvor skoen trykker, enten det er på fødeavdelingen i Kristiansund, eller på Akuttavdelingen i Volda eller beredskapsjordmor i Aure, Halsa eller Surnadal for den saks skyld.

Snakk med dem, denne gang! Ikke bare – til dem.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse