Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
01 oktober 2019 11:13
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I perioden 14.–16. oktober takker Jon Aasen av som fylkesordfører, og nytt fylkesting blir etablert med en blanding av veteraner og nye medlemmer. Det er flertall i det nye fylkestinget for utredning av Romsdalsaksen.

Statens Vegvesen registrerer store overskridelser for E39 i sørvest, og spørsmål om prosjektet fergefri stamveg mellom Trondheim og Kristiansand dukker opp i aviser og ellers i nyhetsbildet. Enkelte frykter faren, og tenker det må bygges snarest mulig for å sikre eget prosjekt. At overskridelser i sør setter nordligere prosjekt i fare er opplagt, men er neppe det største hodebryet i sørvest.

Les også: Vegvesenet åpner for å skrote fergefri E39

Stamveger skal være kortest, raskest, flatest og billigst mulig. Det må være tankegangen for hele strekningen for gigantprosjektet. Unødvendig dyre løsninger kan ramme senere delprosjekt for stamvegen, samt andre nyttige samferdselsprosjekt.

Hva med vårt område? Halsafjorden, Romsdalsfjorden og Storfjorden er tidstyvene. Men, de stjeler mer enn tid – fjordkryssingene er også svært kostbare. Prisestimatene økte trinnvis med milliardbeløp for kryssingen av Romsdalsfjorden, til nivået havnet på «ti Hjelset-sykehus».

Den brede Romsdalsfjorden er den største utfordringen. To alternativ kiver, men kun Møreaksen er utredet. For knappe tre år siden presenterte Romsdalsaksen et oversjøisk alternativ, og løsningen skapte begeistring. En underskriftskampanje for utredning av aksen ble startet desember 2016, og hittil har nærmere 11.000 signert krav om utredning.

Politisk har det gått tråere for Romsdalsaksen, men har gradvis bedret seg. Først var SV sin representant, Yvonne Vold, ensom svale blant de 47 i fylkestinget. Nå er det flertall i det nye fylkestinget for utredning. Spørsmålet er imidlertid om saken kommer dit, eller om trenering fra ulikt hold klarer å hindre behandling i fylkestinget på samme vis som høsten 2018.

Konkurransen fra Romsdalsaksen har allerede bidratt kostnadskutt for konkurrenten. Vi er mange som tror at Romsdalsaksen vil redusere kostnadene for fjordkryssingen med flere milliard kroner. Nestlederen i Transport- og kommunikasjonskomiteen, Morten Stordalen, har vært tydelig på at regionen ikke skal straffes for å komme med bedre og billigere løsninger. Det virker logisk.

Holdninger som «Møreaksen eller ingenting» er reaksjonært, mens krav til utredning av Romsdalsaksen viser vilje til nytenkning for løsninger og kostnader. Er døren til fylkestinget åpen?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 5 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
Sunnmørsposten har publisert sin egen versjon av Rasmussens kronikk - de har fjernet alle linker. Det er skremmende at en ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
En meget tankevekkende artikkel som bør leses: https://www.rbnett.no/meninger/i/lwe9yL/kan-vi-adressere-det-faktiske-problemet"Ein kan til stadigheit lese innlegg i avisene frå godt vaksne menn som ...
Hans-Peter Kaaresen 9 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 10 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 13 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 13 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse