I perioden 14.–16. oktober takker Jon Aasen av som fylkesordfører, og nytt fylkesting blir etablert med en blanding av veteraner og nye medlemmer. Det er flertall i det nye fylkestinget for utredning av Romsdalsaksen.
Statens Vegvesen registrerer store overskridelser for E39 i sørvest, og spørsmål om prosjektet fergefri stamveg mellom Trondheim og Kristiansand dukker opp i aviser og ellers i nyhetsbildet. Enkelte frykter faren, og tenker det må bygges snarest mulig for å sikre eget prosjekt. At overskridelser i sør setter nordligere prosjekt i fare er opplagt, men er neppe det største hodebryet i sørvest.
Les også: Vegvesenet åpner for å skrote fergefri E39
Stamveger skal være kortest, raskest, flatest og billigst mulig. Det må være tankegangen for hele strekningen for gigantprosjektet. Unødvendig dyre løsninger kan ramme senere delprosjekt for stamvegen, samt andre nyttige samferdselsprosjekt.
Hva med vårt område? Halsafjorden, Romsdalsfjorden og Storfjorden er tidstyvene. Men, de stjeler mer enn tid – fjordkryssingene er også svært kostbare. Prisestimatene økte trinnvis med milliardbeløp for kryssingen av Romsdalsfjorden, til nivået havnet på «ti Hjelset-sykehus».
Den brede Romsdalsfjorden er den største utfordringen. To alternativ kiver, men kun Møreaksen er utredet. For knappe tre år siden presenterte Romsdalsaksen et oversjøisk alternativ, og løsningen skapte begeistring. En underskriftskampanje for utredning av aksen ble startet desember 2016, og hittil har nærmere 11.000 signert krav om utredning.
Politisk har det gått tråere for Romsdalsaksen, men har gradvis bedret seg. Først var SV sin representant, Yvonne Vold, ensom svale blant de 47 i fylkestinget. Nå er det flertall i det nye fylkestinget for utredning. Spørsmålet er imidlertid om saken kommer dit, eller om trenering fra ulikt hold klarer å hindre behandling i fylkestinget på samme vis som høsten 2018.
Konkurransen fra Romsdalsaksen har allerede bidratt kostnadskutt for konkurrenten. Vi er mange som tror at Romsdalsaksen vil redusere kostnadene for fjordkryssingen med flere milliard kroner. Nestlederen i Transport- og kommunikasjonskomiteen, Morten Stordalen, har vært tydelig på at regionen ikke skal straffes for å komme med bedre og billigere løsninger. Det virker logisk.
Holdninger som «Møreaksen eller ingenting» er reaksjonært, mens krav til utredning av Romsdalsaksen viser vilje til nytenkning for løsninger og kostnader. Er døren til fylkestinget åpen?