Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
01 oktober 2019 11:13
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I perioden 14.–16. oktober takker Jon Aasen av som fylkesordfører, og nytt fylkesting blir etablert med en blanding av veteraner og nye medlemmer. Det er flertall i det nye fylkestinget for utredning av Romsdalsaksen.

Statens Vegvesen registrerer store overskridelser for E39 i sørvest, og spørsmål om prosjektet fergefri stamveg mellom Trondheim og Kristiansand dukker opp i aviser og ellers i nyhetsbildet. Enkelte frykter faren, og tenker det må bygges snarest mulig for å sikre eget prosjekt. At overskridelser i sør setter nordligere prosjekt i fare er opplagt, men er neppe det største hodebryet i sørvest.

Les også: Vegvesenet åpner for å skrote fergefri E39

Stamveger skal være kortest, raskest, flatest og billigst mulig. Det må være tankegangen for hele strekningen for gigantprosjektet. Unødvendig dyre løsninger kan ramme senere delprosjekt for stamvegen, samt andre nyttige samferdselsprosjekt.

Hva med vårt område? Halsafjorden, Romsdalsfjorden og Storfjorden er tidstyvene. Men, de stjeler mer enn tid – fjordkryssingene er også svært kostbare. Prisestimatene økte trinnvis med milliardbeløp for kryssingen av Romsdalsfjorden, til nivået havnet på «ti Hjelset-sykehus».

Den brede Romsdalsfjorden er den største utfordringen. To alternativ kiver, men kun Møreaksen er utredet. For knappe tre år siden presenterte Romsdalsaksen et oversjøisk alternativ, og løsningen skapte begeistring. En underskriftskampanje for utredning av aksen ble startet desember 2016, og hittil har nærmere 11.000 signert krav om utredning.

Politisk har det gått tråere for Romsdalsaksen, men har gradvis bedret seg. Først var SV sin representant, Yvonne Vold, ensom svale blant de 47 i fylkestinget. Nå er det flertall i det nye fylkestinget for utredning. Spørsmålet er imidlertid om saken kommer dit, eller om trenering fra ulikt hold klarer å hindre behandling i fylkestinget på samme vis som høsten 2018.

Konkurransen fra Romsdalsaksen har allerede bidratt kostnadskutt for konkurrenten. Vi er mange som tror at Romsdalsaksen vil redusere kostnadene for fjordkryssingen med flere milliard kroner. Nestlederen i Transport- og kommunikasjonskomiteen, Morten Stordalen, har vært tydelig på at regionen ikke skal straffes for å komme med bedre og billigere løsninger. Det virker logisk.

Holdninger som «Møreaksen eller ingenting» er reaksjonært, mens krav til utredning av Romsdalsaksen viser vilje til nytenkning for løsninger og kostnader. Er døren til fylkestinget åpen?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse