Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
01 oktober 2019 11:13
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I perioden 14.–16. oktober takker Jon Aasen av som fylkesordfører, og nytt fylkesting blir etablert med en blanding av veteraner og nye medlemmer. Det er flertall i det nye fylkestinget for utredning av Romsdalsaksen.

Statens Vegvesen registrerer store overskridelser for E39 i sørvest, og spørsmål om prosjektet fergefri stamveg mellom Trondheim og Kristiansand dukker opp i aviser og ellers i nyhetsbildet. Enkelte frykter faren, og tenker det må bygges snarest mulig for å sikre eget prosjekt. At overskridelser i sør setter nordligere prosjekt i fare er opplagt, men er neppe det største hodebryet i sørvest.

Les også: Vegvesenet åpner for å skrote fergefri E39

Stamveger skal være kortest, raskest, flatest og billigst mulig. Det må være tankegangen for hele strekningen for gigantprosjektet. Unødvendig dyre løsninger kan ramme senere delprosjekt for stamvegen, samt andre nyttige samferdselsprosjekt.

Hva med vårt område? Halsafjorden, Romsdalsfjorden og Storfjorden er tidstyvene. Men, de stjeler mer enn tid – fjordkryssingene er også svært kostbare. Prisestimatene økte trinnvis med milliardbeløp for kryssingen av Romsdalsfjorden, til nivået havnet på «ti Hjelset-sykehus».

Den brede Romsdalsfjorden er den største utfordringen. To alternativ kiver, men kun Møreaksen er utredet. For knappe tre år siden presenterte Romsdalsaksen et oversjøisk alternativ, og løsningen skapte begeistring. En underskriftskampanje for utredning av aksen ble startet desember 2016, og hittil har nærmere 11.000 signert krav om utredning.

Politisk har det gått tråere for Romsdalsaksen, men har gradvis bedret seg. Først var SV sin representant, Yvonne Vold, ensom svale blant de 47 i fylkestinget. Nå er det flertall i det nye fylkestinget for utredning. Spørsmålet er imidlertid om saken kommer dit, eller om trenering fra ulikt hold klarer å hindre behandling i fylkestinget på samme vis som høsten 2018.

Konkurransen fra Romsdalsaksen har allerede bidratt kostnadskutt for konkurrenten. Vi er mange som tror at Romsdalsaksen vil redusere kostnadene for fjordkryssingen med flere milliard kroner. Nestlederen i Transport- og kommunikasjonskomiteen, Morten Stordalen, har vært tydelig på at regionen ikke skal straffes for å komme med bedre og billigere løsninger. Det virker logisk.

Holdninger som «Møreaksen eller ingenting» er reaksjonært, mens krav til utredning av Romsdalsaksen viser vilje til nytenkning for løsninger og kostnader. Er døren til fylkestinget åpen?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse