Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Dagfinn Koppelow
Ytring
08 oktober 2019 19:35
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vindmøller på Smøla. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NOVindmøller på Smøla. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Det er noe som stadig forbauser i dette med vindmøller, og det er at det sjelden eller aldri står noe om hva som skal trå til en vindstille vinternatt, eller dag. Vi har jo vannkraften som den beste nettregulatoren, men hvordan blir dette med den avtalen Norge har inngått med Tyskland? De har jo kjøpt en rett til ny fornybar energi (vannkraft), en avtale som gjør at jeg, offisielt, har 57 % kullkraft i kontakten siden jeg ikke har kjøpt fornybarkvote, eller er det CO2 kvote det heter? Hadde jeg kjøpt dette hadde jeg plutselig hatt 100 % vannkraft, forstå det den som kan.

Er det slik at om Tyskland krever sin avtalte rett til ny fornybar energi så må vi eksportere 57 % av vår vannkraft for å dekke noe av Tysklands behov når deres sol- og vindkraftverk ikke leverer? Dette selv om vi skulle ha behov for vannkraften selv på en vindstille vinterdag -natt? Er det dette som er bakgrunnen for at NVE for en tid tilbake regnet med at det snart vil oppstå situasjoner i landet der vi kan få for lite effekt inn på nettet, og må ty til distrikts- eller enkeltvis utkobling? Oppstår det en slik situasjon er det jo selvsagt bedre at noen kobles ut enn at hele nettet faller sammen, men hvordan kan det ha seg at vi har satt oss i denne situasjonen? Vi har jo mer en nok både energi og effekt til å forsyne oss selv, pluss også noe til eksport. Vår el. produksjon er ca. 10 TWh pr. år større enn vårt normalforbruk.

Det hevdes ofte, av de mest ihuga vindkraftentusiastene, at vindenergien er blitt så rimelig at den konkurrerer med vannkraften, dette er det glade vanvidd. Den vil aldri komme i nærheten av produksjonsprisen på vannkraft, som i følge NVE-direktøren for noen år siden, er 3–4 øre pr. kWh før alle avgifter og skatter.

I tillegg til den høye prisen på den variable vindenergien kommer kostnadene for den helt nødvendige back-up energien, den er aldri prissatt. Denne kostnad kommer mer og mer inn etter som vi bygger ut mer vindenergi, og legger flere kabler til utlandet. Lite informasjon om dette, kablene «lønner» seg for Norge blir vi fortalt, men hvorfor øker min energikostnad 3–4 øre pr. kWh for hver ny kabel, skulle ikke min pris gå ned om det blir billigere?

Av og til hører en om batterier som skal ta seg av svingningene i nettet, og trå til i vindstilla, men det er årevis fra å være et alternativ.

En som regnet på dette for Tysklands vedkommende kom til at det måtte 123 000 000 Teslaer til for å jevne ut nettet om en vil bruke Teslaer som back-up, og det enda «grønn» energi dekker bare 17 % av forbruket. Baksiden av «medaljen» er at de må stå tilkoblet nettet hele tiden, de kunne ikke brukes til transport.

Bakgrunnen for alt dette klimatøvet er at CO2 skal være en så farlig gass. Den er en helt livsnødvendig gass, uten CO2 dør vi. Den er ingen forurensning, har liten, om noen, betydning for klimaet, temperaturendring siste 2 000 år har variert mindre enn ± 1 °C. (se diagram) Vi har ingen klimakrise, og vil ikke få det selv etter at all oljen er brukt opp, havet absorbere all den CO2 vi slipper uten at det blir surt.

Illustrasjon.

Les også:

Vindkraft på ville veier

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse