Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Erlend Leirdal
Ytring
17 oktober 2019 09:11
Del på Facebook
Screenshot: https://www.ufz.de/ee-monitor-app/webgis/?id=38&fl=windenergie_anlagenstandorte
Screenshot: https://www.ufz.de/ee-monitor-app/webgis/?id=38&fl=windenergie_anlagenstandorte
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Her ser vi en visualisering av Tysklands nær 30 000 vindturbiner. Se interaktivt kart her 

Landet er i realiteten fullstendig pepret. En skal ikke tro at tyskerne har noe svakere naturvern forvaltnings- og forfatningsmessig  enn oss, de har heller ikke svakere naturvern eller motvindsbevegelse enn oss. Allikevel har dette landet med over 80 millioner innbyggere fått dette tredd ned overalt.

Tyskland er på mange måter heldigere stilt , her kan en fjerne turbinene en gang i fremtiden og tilbakestille kulturlandskapet. I Norge ødelegges fjellene våre for ALLTID! En kan da spørre seg, hva med oss , i folkefattige Norge, hvor naturen i dagens politiske klima og med dagens lovverk knapt har noen verdi og vern overhodet?

Med alle fondspengene i Vesten på jakt etter å investere i noe «grønt».

Man skal være positivist inntil det naive for å tro at vi ikke havner i samme uføre som Tyskland, hvis ikke bremsene nå kommer på med full stans. Hvor  skal  bremsingen komme fra? 

NVE har pekt ut så og si det meste av Norsk natur som spesielt egnet og Miljøverndepartementet har gjemt seg. Helsedepartementet har også gjemt seg. Politikerne våre  anser visst natur for å være noe helt uvesentlig. Den ser ikke ut til å ha verdi verken i seg selv eller for landets innbyggere.

Jeg vil se planen som viser hva som skal skjermes! Å skjerme kun nasjonalparkene er alt for lite. Jeg vil vite om det skal gå an å bo her i landet og hvor.

Vi skal ikke bo i et land bestående hovedsakelig av rasert og tapt natur. Det er vi som må få på bremsene .

DU OG JEG. 

Det er NOK NÅ.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse