Annonse
KSU – Vipps – desktop
Erlend Leirdal
Ytring
Erlend Leirdal
17 oktober 2019 09:11
Del på Facebook
Screenshot: https://www.ufz.de/ee-monitor-app/webgis/?id=38&fl=windenergie_anlagenstandorte
Screenshot: https://www.ufz.de/ee-monitor-app/webgis/?id=38&fl=windenergie_anlagenstandorte
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Her ser vi en visualisering av Tysklands nær 30 000 vindturbiner. Se interaktivt kart her 

Landet er i realiteten fullstendig pepret. En skal ikke tro at tyskerne har noe svakere naturvern forvaltnings- og forfatningsmessig  enn oss, de har heller ikke svakere naturvern eller motvindsbevegelse enn oss. Allikevel har dette landet med over 80 millioner innbyggere fått dette tredd ned overalt.

Tyskland er på mange måter heldigere stilt , her kan en fjerne turbinene en gang i fremtiden og tilbakestille kulturlandskapet. I Norge ødelegges fjellene våre for ALLTID! En kan da spørre seg, hva med oss , i folkefattige Norge, hvor naturen i dagens politiske klima og med dagens lovverk knapt har noen verdi og vern overhodet?

Med alle fondspengene i Vesten på jakt etter å investere i noe «grønt».

Man skal være positivist inntil det naive for å tro at vi ikke havner i samme uføre som Tyskland, hvis ikke bremsene nå kommer på med full stans. Hvor  skal  bremsingen komme fra? 

NVE har pekt ut så og si det meste av Norsk natur som spesielt egnet og Miljøverndepartementet har gjemt seg. Helsedepartementet har også gjemt seg. Politikerne våre  anser visst natur for å være noe helt uvesentlig. Den ser ikke ut til å ha verdi verken i seg selv eller for landets innbyggere.

Jeg vil se planen som viser hva som skal skjermes! Å skjerme kun nasjonalparkene er alt for lite. Jeg vil vite om det skal gå an å bo her i landet og hvor.

Vi skal ikke bo i et land bestående hovedsakelig av rasert og tapt natur. Det er vi som må få på bremsene .

DU OG JEG. 

Det er NOK NÅ.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse