Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
21 oktober 2019 09:26
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke fylkeskommunen som bestemmer når det gjelder stamveger og fjordkryssing som eksempelvis over Romsdalsfjorden, men positivt at det nyvalgte fylkestinget enstemmig går inn for etterlengtet utredning av Romsdalsaksen, sammen med de to andre alternativene. Tidligere og nåværende samferdselsminister, samt nestlederen i Transport- og kommunikasjonskomiteen har vært tydelige på at lokale politikeres syn skal hensyntas . I det bildet er endringen fra ja hos SV + Nordmørslista, til ja fra et samlet fylkesting i løpet av 2-3 år overraskende og svært gledelig.

Konkurransen mellom alternativene skaper også en annen konkurranse, og interessen for å utføre utredning er stor. Både Statens Vegvesen (SVV) og Nye Veier ønsker å utrede. Usikker på om overføring av SVV-ansatte til fylkeskommunen får noen innvirkning i denne kabalen, men det er ingen tvil om at aktørene vil kjempe for å få oppdragene.

Hos SVV Midt har mange jobbet med Møreaksen (MA) i årevis ettersom alternativet har historikk helt tilbake til 60-tallet. At relasjoner utvikles er helt naturlig, men det er likevel betenkelig når nye utredninger skal utarbeides. Konkurranse mellom et prosjekt en har jobbet med og kanskje har vært med på å utvikle sammen med etterhvert kjente personer og andre alternativ, kan medføre habilitetsspørsmål.

Nå skal trolig et helt nytt oversjøisk alternativ utredes for MA. Utredningene for nevnte, for Romsdalsaksen (RA) og fortsatt fergedrift må utredes grundig og upartisk. Når resultatene foreligger må alle parter vite at utredningen er utført på rettferdig vis - en real konkurranse for å oppnå beste resultat samlet sett. Det vil være smart å fjerne all tvil først best, ved å etablere en nøytral og faglig kompetent gruppe til oppgaven.

Forslaget som nylig ble presentert om å fremskynde ny veg utenom Sjøholt sentrum er en god ide. Vegen blir 4-5 kilometer kortere, og stigningen slakkere ved at stigningen har tidligere startpunkt ved Dragsund. Slik kan prosjektet komme i gang uavhengig av resultat, og dessuten kan også Halsafjordsambandet være noe å ta tak i. Skikkelig utredning av alternativene får ta nødvendig tid når de økonomiske størrelsene er tosifret milliard kroner.

De drøye 11300 som har underskrevet kravet om utredning av RA på romsdalsaksen.no og svært mange andre vil være våkne observatører til den videre utviklingen for dette prosjektet.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse