Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
05 november 2019 10:55
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Artikkelen «Romsdalsaksens enkle genialitet» fra mars -18 kunne med små korrigereringer på nytt gått i trykken. Løsningen er fortsatt like genial. Fortsatt er det nok med en veg over Ørskogfjellet med gjenbruk av E136 helt til Hjelvika slik at E39 og «Eksportvegen» E136 blir felles der Romsdalsaksen starter. Slik gjenbruk av veg er smart både økonomisk og miljømessig.

At mange alternative løsninger ble lagt tilside til fordel for dagens trase, riktignok med tilpasninger og forbedringer, var bra for Romsdalsaksen (RA). Når blikket flyttes fra Digernes til Ørskogfjellet, er det også lettere å se fortrinnene til RA med nærmest ferdig veg og velfungerende Tresfjordbru.

Tunnel fra Ørskogfjellet til Vik, og den gigantiske undersjøiske tunnelen under Tautra til Otrøya kan droppes, og minst 10 mrd. spares. Det er ikke behov for tosidig fastlandsforbindelse for Midsund og Aukra. En forbindelse får holde. Den interne linken over Kjerringsundet er omforent. Forbindelsen mot fastlandet kan gå via bru over Julsundet eller annen bru via Aukra.

Foruten nevnte ekstreme beløp for bygging, kan du på romsdalsaksen.no se nivået på driftskostnader for tunnelen. Tallene er basert på Statens Vegvesen sine maler, og viser en merkostnad på ca kr 500.000 pr dag. Slikt er ikke genialt, og det er heller ikke en planlagt firefeltsmotorveg ved Fannestranda.

I mars 2018 hadde ca 5300 personer signert krav om utredning av Romsdalsaksen. Nå er tallet mer enn doblet (ca 11400), og i tillegg har folket på Fannestranda laget egen FB-side med god oppslutning. To FB-sider (Molde og Vestnes) har begge mer enn 4000 medlemmer - samlet ca 8550. Dette illustrerer et stort folkelig engasjement.

Nå skal Romsdalsaksen utredes, men den som nå pågår minner mer om et kostnadsoverslag med slingringsmonn på 40% begge veier. Blir antatt kostnad eksempelvis 15 mrd, vil overslaget lyde på 9 -21 mrd. Tvilsomt om overslag som spriker slik at høyeste tall er mer enn dobbelt så stort som laveste har særlig nytte.

De siste dagene har mange stått fram med krav om at Møreaksen må bygges NÅ. Tror det er smart å avklare noen detaljer som undersjøisk eller oversjøisk fjordkryssing, firefeltsmotorveg og mangt annet, for den «gryteklare» løsningen virker mindre avklart enn våren -18.

Prosjektet med kryssing av Romsdalsfjorden er såpass ekstremt målt i kroner at en nøytral og skikkelig utredning av Romsdalsaksen er overmoden.

Presset er økende, og du kan også bidra med din signatur på romsdalsaksen.no

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse