Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
18 februar 2020 12:23
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke enkelt å være den som utfordrer generelt, og når midlene er knappe spesielt. Slik også i aksekampen, der det strides mellom en oversjøisk og undersjøisk kryssing av Romsdalsfjorden. Bevisbyrden ligger på utfordrer, og kravet er dokumentasjon av ulik art.

Romsdalsaksen (RA) er utfordreren, og Møreaksen (MA) utfordres. RA sin hjemmeside inneholder informasjon om traseer, illustrasjoner, beskrivelser, underskriftskampanje med krav om en fair utredning, en illustrerende film og mangt annet. MA har hatt langt større innhold i sin verktøykasse, men det har kommet seg gradvis også for RA.

En stor innsamlingsaksjon innbrakte kr 500.000,– fra privatpersoner som ihuga foretrekker RA sin løsning. Aksjonen finansierte 2 analyser som HR-Consult i Oslo gjennomførte med samfunnsnytte som stikkord. Analysen konkluderte med at RA ga 5,2 mrd. større nytte enn konkurrenten – hovedsakelig grunnet samspillet med E136 (Eksportvegen)

Foruten bedre utstyrt verktøykasse, beviser aksjonen viktigheten av folkelig engasjement.

For å bevise folkets mening om oversjøisk versus undersjøisk løsning, ble en ny aksjon satt i gang , og som fikk en gallup utført av Sentio som produkt. Gallupinstituttet fikk 1000 svar fra tilfeldig utvalgte innenfor fylket. 598 ønsket oversjøisk, 165 undersjøisk og 237 var usikre – eller 78 % for oversjøisk og 22 % for undersjøisk når «vet ikke» holdes utenom.

Verktøykassen vil ha mer. En nylig gjennomført hasteutredning utført av SVV, og med avd. Molde som redaktør har manglende tillit i RA-leiren. Hvor skal du? – er et interessant og uavklart spørsmål, og 2 trafikktellinger har motsatte resultat/konklusjoner. Spørsmålet er hvor trafikken fra Vestnes (Furneset) skal etter ankomst fergekaia på Molde. Skal trafikken hovedsakelig vestover eller østover? 

Andre stridsspørsmål er folkets syn på firefelts motorveg på Fannestranda, behovet for to firefelts veger (bru/undersjøisk tunnel) til Otrøya i Midsund, potensiell fare knyttet til brann i den 15 km lange og dype undersjøiske tunnelen. Må man virkelig bygge en ny bru over Tresfjorden når det allerede finnes en ny og velfungerende? Listen er lang.

Det er dugnadsånden som gjelder for RA – både for ledelse/styre og for vi som er ihuga supportere.  Kravet fra drøye 11500 personer er derfor en fair og på alle vis skikkelig utredning av Romsdalsaksen. Se romsdalsaksen.no og støtt gjerne med din underskrift eller noen kroner via Vipps eller RA-bankkonto.

Hvilket påfyll RA får i verktøykassen vil vise seg. Hvem vet – kanskje snur bevisbyrden?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 1 dager siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse