Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
18 februar 2020 12:23
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke enkelt å være den som utfordrer generelt, og når midlene er knappe spesielt. Slik også i aksekampen, der det strides mellom en oversjøisk og undersjøisk kryssing av Romsdalsfjorden. Bevisbyrden ligger på utfordrer, og kravet er dokumentasjon av ulik art.

Romsdalsaksen (RA) er utfordreren, og Møreaksen (MA) utfordres. RA sin hjemmeside inneholder informasjon om traseer, illustrasjoner, beskrivelser, underskriftskampanje med krav om en fair utredning, en illustrerende film og mangt annet. MA har hatt langt større innhold i sin verktøykasse, men det har kommet seg gradvis også for RA.

En stor innsamlingsaksjon innbrakte kr 500.000,– fra privatpersoner som ihuga foretrekker RA sin løsning. Aksjonen finansierte 2 analyser som HR-Consult i Oslo gjennomførte med samfunnsnytte som stikkord. Analysen konkluderte med at RA ga 5,2 mrd. større nytte enn konkurrenten – hovedsakelig grunnet samspillet med E136 (Eksportvegen)

Foruten bedre utstyrt verktøykasse, beviser aksjonen viktigheten av folkelig engasjement.

For å bevise folkets mening om oversjøisk versus undersjøisk løsning, ble en ny aksjon satt i gang , og som fikk en gallup utført av Sentio som produkt. Gallupinstituttet fikk 1000 svar fra tilfeldig utvalgte innenfor fylket. 598 ønsket oversjøisk, 165 undersjøisk og 237 var usikre – eller 78 % for oversjøisk og 22 % for undersjøisk når «vet ikke» holdes utenom.

Verktøykassen vil ha mer. En nylig gjennomført hasteutredning utført av SVV, og med avd. Molde som redaktør har manglende tillit i RA-leiren. Hvor skal du? – er et interessant og uavklart spørsmål, og 2 trafikktellinger har motsatte resultat/konklusjoner. Spørsmålet er hvor trafikken fra Vestnes (Furneset) skal etter ankomst fergekaia på Molde. Skal trafikken hovedsakelig vestover eller østover? 

Andre stridsspørsmål er folkets syn på firefelts motorveg på Fannestranda, behovet for to firefelts veger (bru/undersjøisk tunnel) til Otrøya i Midsund, potensiell fare knyttet til brann i den 15 km lange og dype undersjøiske tunnelen. Må man virkelig bygge en ny bru over Tresfjorden når det allerede finnes en ny og velfungerende? Listen er lang.

Det er dugnadsånden som gjelder for RA – både for ledelse/styre og for vi som er ihuga supportere.  Kravet fra drøye 11500 personer er derfor en fair og på alle vis skikkelig utredning av Romsdalsaksen. Se romsdalsaksen.no og støtt gjerne med din underskrift eller noen kroner via Vipps eller RA-bankkonto.

Hvilket påfyll RA får i verktøykassen vil vise seg. Hvem vet – kanskje snur bevisbyrden?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse