Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
18 februar 2020 12:23
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke enkelt å være den som utfordrer generelt, og når midlene er knappe spesielt. Slik også i aksekampen, der det strides mellom en oversjøisk og undersjøisk kryssing av Romsdalsfjorden. Bevisbyrden ligger på utfordrer, og kravet er dokumentasjon av ulik art.

Romsdalsaksen (RA) er utfordreren, og Møreaksen (MA) utfordres. RA sin hjemmeside inneholder informasjon om traseer, illustrasjoner, beskrivelser, underskriftskampanje med krav om en fair utredning, en illustrerende film og mangt annet. MA har hatt langt større innhold i sin verktøykasse, men det har kommet seg gradvis også for RA.

En stor innsamlingsaksjon innbrakte kr 500.000,– fra privatpersoner som ihuga foretrekker RA sin løsning. Aksjonen finansierte 2 analyser som HR-Consult i Oslo gjennomførte med samfunnsnytte som stikkord. Analysen konkluderte med at RA ga 5,2 mrd. større nytte enn konkurrenten – hovedsakelig grunnet samspillet med E136 (Eksportvegen)

Foruten bedre utstyrt verktøykasse, beviser aksjonen viktigheten av folkelig engasjement.

For å bevise folkets mening om oversjøisk versus undersjøisk løsning, ble en ny aksjon satt i gang , og som fikk en gallup utført av Sentio som produkt. Gallupinstituttet fikk 1000 svar fra tilfeldig utvalgte innenfor fylket. 598 ønsket oversjøisk, 165 undersjøisk og 237 var usikre – eller 78 % for oversjøisk og 22 % for undersjøisk når «vet ikke» holdes utenom.

Verktøykassen vil ha mer. En nylig gjennomført hasteutredning utført av SVV, og med avd. Molde som redaktør har manglende tillit i RA-leiren. Hvor skal du? – er et interessant og uavklart spørsmål, og 2 trafikktellinger har motsatte resultat/konklusjoner. Spørsmålet er hvor trafikken fra Vestnes (Furneset) skal etter ankomst fergekaia på Molde. Skal trafikken hovedsakelig vestover eller østover? 

Andre stridsspørsmål er folkets syn på firefelts motorveg på Fannestranda, behovet for to firefelts veger (bru/undersjøisk tunnel) til Otrøya i Midsund, potensiell fare knyttet til brann i den 15 km lange og dype undersjøiske tunnelen. Må man virkelig bygge en ny bru over Tresfjorden når det allerede finnes en ny og velfungerende? Listen er lang.

Det er dugnadsånden som gjelder for RA – både for ledelse/styre og for vi som er ihuga supportere.  Kravet fra drøye 11500 personer er derfor en fair og på alle vis skikkelig utredning av Romsdalsaksen. Se romsdalsaksen.no og støtt gjerne med din underskrift eller noen kroner via Vipps eller RA-bankkonto.

Hvilket påfyll RA får i verktøykassen vil vise seg. Hvem vet – kanskje snur bevisbyrden?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 16 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse