Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Jan Nilsen
Ytring
18 februar 2020 07:23
Del på Facebook
Jan Nilsen. Foto: Privat
Jan Nilsen. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske sjøfolk fikk i dag klar støtte fra Safe som er en stor fagforening på offshore plattformer, noe vi sjøfolk setter stor pris på.

Vi har mye til felles og mange riggansatte har nok trådd sine barnesko på et skipsdekk. Vi utfyller hverandre slik at vi kan rekruttere, utdanne og videreutvikle Norge som sjøfarts- og oljenasjon.

Norske sjøfolk har til alle tider satt solide spor etter seg i oppbyggingen av Norge som sjøfartsnasjon, en komplett maritim klynge og en velutviklet petroleumsnæring. 

Fra sjaueren på kaia, sjømannen på båten, offshoreoljearbeideren, sjømannen på kystfrakt og i fiskerinæringen, bidrar vi til en kompetansebygging og en enhet som løfter Norge fram som sjøfartsnasjon og et kompetansesenter som gir gjenlyd over hele verden.

Manglende evne hos regjeringen, Rederiforbundet og Norsk Olje og Gass, skal ikke føre til at denne kompetansen blir fjernet for godt. Vi skal stå sammen og kjempe for rettferdighet i norsk farvann, på norsk sokkel og i den maritime klyngen på land.

Den 24. mars 2020, får vi svar på om det er vilje på Stortinget til å fortsette prosessen med å innføre norske lønns- og  arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel.

Denne dagen og denne voteringen på Stortinget er særdeles viktig,  nettopp på grunn av utviklingen vi ser blant annet ser i kystflåten.  Den norske besetningen har gått ned fra tidligere 70% til 20% nå i 2020.

Vi ser norske offshore fartøy, med FOC-flagg (Flag of Convenience – bekvemmelighetsflagg ),  gå inn i norsk sektor, lovlig med velsignelse av den norske regjering. Fartøy som heller ikke står oppført i NIS (Norsk internasjonalt skipsregister).  Skip med noen få norske sjøfolk og resten utenlandske på lave lønninger og dårlige arbeidsvilkår.

Vi ser norske fiskere bli fordrevet til fordel for billig arbeidskraft fra andre land og en beredskap i en krisesituasjon, som vil bli  bli prisgitt østeuropeiske og asiatiske sjøfolk. 

På sikt er dette er en katastrofe for norske sjøfolk og Norge som sjøfartsnasjon. Det struper norsk rekruttering og kompetansebidrag til den maritime næringen.

Norge og norske politikere nå nå ta et valg. Skal vi ha norske sjøfolk må dere stemme klokt den 24 mars. Hvis ikke risikerer vi at mange sjøfolk mister jobbene sine mens norske lønns- og arbeidsvilkår blir utredet gang på gang.

Tiden går, tid vi ikke har råd til å miste. Dette dreier seg ikke bare om norske sjøfolk. Det dreier seg om en av de viktigste næringene i landets historie. Norske sjøfolk har og er en viktig faktor for den økonomiske situasjonen vi har i Norge i dag og den er viktig for Norge inn i fremtiden. La oss håpe at norske politikere ser det og handler deretter.

Vi har ingen tid å miste.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Klippfiskadagan 2024
Annonse
Klippfiskdagan 2024

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøSamferdselsdepartementet har ikkje synsa om flytting.Stortinget har ikkje vedtatt at Staten skal ta garantiansvaret. 
Terje Sundsbø 1 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrE39 er en riksvei. Det er ikke opp til Molde kommune å bygge nytt fergeleie, dette er statens oppgave. Og ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøKS2 Vik til Molde bygger på ei kalkyle der Julsundbrua skal koste 8,8 mrd 2022 kroner og P50.  Tidlegast oppstart ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrDa synes vi å være enige om at Nye Veier AS sin årlige pott ikke påvirkes av tildelingen til Statens ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøRyfast,  ferdig i 2019, med sine 14,7 km kosta 8 mrd. Rogfast med sine 27 km er etter siste estimat forventa ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDu er framleis I drømmeland.Summen til vegformål i NTP tilsvarer 19 mrd pr år. Alt inkludert.Nye veier vart unnfanga av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse