Norske sjøfolk fikk i dag klar støtte fra Safe som er en stor fagforening på offshore plattformer, noe vi sjøfolk setter stor pris på.
Vi har mye til felles og mange riggansatte har nok trådd sine barnesko på et skipsdekk. Vi utfyller hverandre slik at vi kan rekruttere, utdanne og videreutvikle Norge som sjøfarts- og oljenasjon.
Norske sjøfolk har til alle tider satt solide spor etter seg i oppbyggingen av Norge som sjøfartsnasjon, en komplett maritim klynge og en velutviklet petroleumsnæring.
Fra sjaueren på kaia, sjømannen på båten, offshoreoljearbeideren, sjømannen på kystfrakt og i fiskerinæringen, bidrar vi til en kompetansebygging og en enhet som løfter Norge fram som sjøfartsnasjon og et kompetansesenter som gir gjenlyd over hele verden.
Manglende evne hos regjeringen, Rederiforbundet og Norsk Olje og Gass, skal ikke føre til at denne kompetansen blir fjernet for godt. Vi skal stå sammen og kjempe for rettferdighet i norsk farvann, på norsk sokkel og i den maritime klyngen på land.
Den 24. mars 2020, får vi svar på om det er vilje på Stortinget til å fortsette prosessen med å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel.
Denne dagen og denne voteringen på Stortinget er særdeles viktig, nettopp på grunn av utviklingen vi ser blant annet ser i kystflåten. Den norske besetningen har gått ned fra tidligere 70% til 20% nå i 2020.
Vi ser norske offshore fartøy, med FOC-flagg (Flag of Convenience – bekvemmelighetsflagg ), gå inn i norsk sektor, lovlig med velsignelse av den norske regjering. Fartøy som heller ikke står oppført i NIS (Norsk internasjonalt skipsregister). Skip med noen få norske sjøfolk og resten utenlandske på lave lønninger og dårlige arbeidsvilkår.
Vi ser norske fiskere bli fordrevet til fordel for billig arbeidskraft fra andre land og en beredskap i en krisesituasjon, som vil bli bli prisgitt østeuropeiske og asiatiske sjøfolk.
På sikt er dette er en katastrofe for norske sjøfolk og Norge som sjøfartsnasjon. Det struper norsk rekruttering og kompetansebidrag til den maritime næringen.
Norge og norske politikere nå nå ta et valg. Skal vi ha norske sjøfolk må dere stemme klokt den 24 mars. Hvis ikke risikerer vi at mange sjøfolk mister jobbene sine mens norske lønns- og arbeidsvilkår blir utredet gang på gang.
Tiden går, tid vi ikke har råd til å miste. Dette dreier seg ikke bare om norske sjøfolk. Det dreier seg om en av de viktigste næringene i landets historie. Norske sjøfolk har og er en viktig faktor for den økonomiske situasjonen vi har i Norge i dag og den er viktig for Norge inn i fremtiden. La oss håpe at norske politikere ser det og handler deretter.
Vi har ingen tid å miste.