I starten av 2020 anslo Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) at nybilsalget av personbiler i år ville ende på over 140.000 biler. Halvveis ut i året virker det utopisk.
Etter at halve året er unnagjort, er salgstallet i underkant av 60.000 biler. Kurven har pekt nedover siden mars, men OFV ser ikke helt svart på det.
– Når nybilsalget har gått ned med rundt en firedel i første halvår, sammenlignet med 2019, så er det mye. Særlig når mange kanskje håpet på en vekst. Men fallet kunne blitt enda større. Mange har satt nybilkjøpet på vent, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen i en pressemelding.
Selvsagt er det koronapandemien som har preget markedet i andre kvartal, da både nedstengningen i Norge og stengte fabrikker internasjonalt gjorde at det nesten stoppet helt opp en periode.
I mars, april og mai var nedgangen sammenlignet med 2019 på godt over 30 prosent, mens salget i juni var 25 prosent svakere.
Populære hybrider
I dette markedet har hybridbiler hatt en stor vekst, med et økt salg på 37,5 prosent, mens elbilene har et fall på 19 prosent. Likevel er andelen solgte elbiler prosentvis høyere enn den var i 2019. Det er særlig for bensin- og dieselbilene man kan se en stor tilbakegang, her er salget halvert siden i fjor.
– Forklaringen er kanskje ikke veldig merkelig, situasjonen tatt i betraktning. Satsingen på og ønsket om elbiler er klar og tydelig, ikke minst hos bilkjøperne. Men når tilgangen til nye elbiler stanser eller blir kraftig redusert, gir det utslag på salget, sier Thorsen.
Han tror også at mange, grunnet usikkerhet, har satt bilkjøpet på vent. I tillegg antar han at mange har kansellert eller utsatt bestillingene av nye biler. Thorsen er usikker på hvor totalmarkedet for 2020 til slutt ender.
– Vi må se på utviklingen gjennom sommeren før vi kan si noe mer presist om hvor salget ser ut til å ende i forhold til prognosen.