Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
26 juli 2020 19:30
Del på Facebook
RIMELIG OG RASK: Nils Sødal i NAF mener det er verdt å merke seg at Hyundai Kona nok en gang gjør det bra, sammen med andre rimelige elbiler som Kia e-Niro og e-Soul, selv om de dyreste er aller best. Foto: Tomm Christiansen / NAF
RIMELIG OG RASK: Nils Sødal i NAF mener det er verdt å merke seg at Hyundai Kona nok en gang gjør det bra, sammen med andre rimelige elbiler som Kia e-Niro og e-Soul, selv om de dyreste er aller best. Foto: Tomm Christiansen / NAF

NAF og Motors nye ladetest avslører store rekkeviddeforskjeller etter en halvtimes lading.

Best i test ble Tesla Model 3, som oppnår 456 kilometer rekkevidde etter 30 minutters lading. Den følges av flere biler i det øvre prissjiktet: Tesla Model S Long Range, Porsche Taycan 4S og to varianter av Audi e-tron.

– Det er fortsatt slik at det er premiumbilene som er best til kombinere rekkevidde og ladehastighet. Men det er helt tydelig et generasjonsskifte i elbilmarkedet ved at ladehastigheten øker også på de rimeligere kompaktbilene. Det er positivt at ladeteknologien begynner å dryppe nedover i de andre prissegmentene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han trekker også fram at mange nye modeller med mellomstort batteri lader godt.

– Av nykommerne er det Opel Corsa-e som kombinerer god ladeeffekt med lavt forbruk best.

Disse skuffer

Sødal sier ladehastigheten har gått opp til nærmere 100 kilowatt i de mindre bilene, i motsetning til forrige generasjons ladeteknologi som lå på mellom 40 og 50 kilowatt.

– Bilen som skuffer mest på lading, er Nissan e-NV 200. Den sakker milevis bak de andre ved å lade kun 81 km på 30 minutter. Denne bilen tok det hele 84 minutter å lade til 80 prosent. I tillegg har Opel Ampera-e og Renault Zoe bare mulighet til å lade med 50 kilowatt. Det er synd, siden dette er biler med god rekkevidde. I dagens marked blir det for sakte lading for biler med så store batteripakker.

Testen er gjort i sommertemperatur. Det kan være verdt å merke seg at så å si alle elbiler lader med lavere effekt i vinterkulde.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse