NAF og Motors nye ladetest avslører store rekkeviddeforskjeller etter en halvtimes lading.
Best i test ble Tesla Model 3, som oppnår 456 kilometer rekkevidde etter 30 minutters lading. Den følges av flere biler i det øvre prissjiktet: Tesla Model S Long Range, Porsche Taycan 4S og to varianter av Audi e-tron.
– Det er fortsatt slik at det er premiumbilene som er best til kombinere rekkevidde og ladehastighet. Men det er helt tydelig et generasjonsskifte i elbilmarkedet ved at ladehastigheten øker også på de rimeligere kompaktbilene. Det er positivt at ladeteknologien begynner å dryppe nedover i de andre prissegmentene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Han trekker også fram at mange nye modeller med mellomstort batteri lader godt.
– Av nykommerne er det Opel Corsa-e som kombinerer god ladeeffekt med lavt forbruk best.
Disse skuffer
Sødal sier ladehastigheten har gått opp til nærmere 100 kilowatt i de mindre bilene, i motsetning til forrige generasjons ladeteknologi som lå på mellom 40 og 50 kilowatt.
– Bilen som skuffer mest på lading, er Nissan e-NV 200. Den sakker milevis bak de andre ved å lade kun 81 km på 30 minutter. Denne bilen tok det hele 84 minutter å lade til 80 prosent. I tillegg har Opel Ampera-e og Renault Zoe bare mulighet til å lade med 50 kilowatt. Det er synd, siden dette er biler med god rekkevidde. I dagens marked blir det for sakte lading for biler med så store batteripakker.
Testen er gjort i sommertemperatur. Det kan være verdt å merke seg at så å si alle elbiler lader med lavere effekt i vinterkulde.