Mazdas første elbil har snedige løsninger og stilig fasong. Billig er den også. Men for mange blir den likevel ubrukelig.
La oss for en gangs skyld ta prisen først: Kompakt-SUVen Mazda MX-30 starter på 240.000 kroner. Den topputstyrte versjonen vi tester, MX-30 Cosmo, koster 274.000.
Toppversjonen har det aller meste av moderne utstyr. Alt fra et skikkelig head-up-display, som speiler informasjon i frontruta, til sikkerhetsutstyr på høyeste nivå og et interiør som både er stilig og bygget i fine materialer.
Faktisk er deler av interiøret laget av gjenbruksmaterialer, blant annet kork, noe som gir en følelse av at dette er en bil som følger med i tiden.
En annen original vri er de bakhengslede dørene til setene bak. For alle som er opptatt av Mazda-historie, vil det gi assosiasjoner til sportsbilen RX-8, som ble laget mellom 2002 og 2012. På MX-30 er dette mer enn en visuell gimmick, ettersom det letter tilgangen til baksetet. Samtidig er det ikke akkurat låvedører vi snakker om her. Særlig det å sette seg inn krever en myk nakke, og takhøyden bak krever i tillegg kort overkropp eller flat skalle.
Påkostet
Ser man på andre elbiler, eller biler generelt, i denne prisklassen, framstår MX-30 som svært sofistikert og påkostet. På veien er den også en god opplevelse, særlig i lavere hastigheter. Nærmer man seg motorveifart, blir det mye hjulstøy i kupeen, og styringen føles også vel nummen.
Noe som på sett og vis ikke er så farlig når det gjelder MX-30.
For dette er ikke en bil det er spesielt fristende å ta med på en lang tur. Det første hintet her er en batteripakke på 35,5 kWh, kombinert med en vekt på drøyt 1,6 tonn. Folk med litt elbilerfaring regner seg fort fram til at dette er en bil som trenger å støte på strømnettet ganske ofte.
Snaut
Oppgitt rekkevidde er 20 mil, noe som virker sannsynlig, og altså ikke er særlig langt. For det betyr at man, hvis man ikke synes rekkeviddeangst er gøy, neppe kommer til å kjøre mye over 15 mil før ledningen må fram – og det er før kulda setter inn. Det er strengt tatt mer 2010 enn 2020.
Det er kanskje ikke så farlig at ladefarten er på moderate 50 kilowatt når batteriet er så lite. Det fylles opp forholdsvis raskt, men en ferietur med MX-30 blir en oppstykket affære.
Japanske bilprodusenter har lenge vært lunkne overfor elbiler, muligens fordi det på hjemmemarkedet gir mer mening med en hydrogenbil. De har dessuten kommet ganske seint inn på markedet sammenlignet med de europeiske og koreanske konkurrentene. Da er det litt pussig at både Mazda, Honda og Lexus, når de først melder seg på, serverer såpass stusslige saker når det kommer til elbilens akilleshæl, rekkevidden.
Bil nummer to
Det er greit at MX-30, og de to andre japanske bilene for den saks skyld, er forholdsvis små. Men samtidig kan man kan få en Renault Zoe med 38 mils rekkevidde. Den er riktignok 50.000 kroner dyrere, men den er også 30 centimeter kortere, så det er vanskelig for Mazda å skylde på at det ikke er plass til et større batteri.
MX-30 er en veldig fin bil nummer to. De fleste kjører uansett mest kortere turer, der rekkevidde ikke er noen faktor. Og selvsagt vil den også fungere som eneste bil for folk som ikke skal på hytta hver helg, eller bruker kveldene og helgen på å kjøre for Uber eller på langtur.
For Mazda MX-30 er en bil det er lett å like. Den opplevde kvaliteten overgår prislappen, men det er altså et produkt som ikke er helt tilfredsstillende som en elbil anno 2020. Hadde den bare klart 10 mil til, ville alt vært i sin skjønneste orden. Nå blir MX-30 mer som en lekker taklampe med en svak lyspære.
Tekniske data
Mazda MX-30 Cosmo
Pris: 274.000.-
Motor: Elmotor. 143 hk 265 Nm.
Batteri: 35,5 kWh
Maksimal ladefart: 50 kW
Forbruk: 1,45 kWt/mil
Toppfart: 140 km/t
Aks: 9,7 sekunder
Rekkevidde: 200 km.
Mål (LxBxH): 4395/2035/1555 mm
Bagasjeplass: 341/1171 liter
Vekt: 1645 kilo
Pluss og minus
+
Stilig
Flott interiør
God kvalitetsfølelse
–
Rekkevidden