En kjedelig onkel prøver å bli en hipp fyr fra Berlin.
På et pressearrangement ved Gardermoen nylig presenterte Opel sin neste elbil, Mokka-e.
– Opel har lenge vært han kjedelige onkelen fra Essen, nå vil de være mer som en hipp fyr fra Berlin, sa Opels merkesjef i Norge, Reidar Holtedahl under presentasjonen.
Dette er andre generasjon Mokka, den forrige kom i 2012, da Opel var eid av General Motors. I dag er det PSA-gruppen som eier merket, hvilket betyr at Opel er under samme paraply som DS, Citroën og Peugeot. I løpet av året har alle fire merkene kommet med nye elbiler, og Mokka er basert på den samme plattformen som disse bilene.
Holtedahl sa at det er viktig at Opel framstår som et tysk merke.
Manta
– Men det skal være folkelig, ikke Mercedes. Bilene skal være tilgjengelig for folk flest, samtidig skal de være spennende.
Designen skal være inspirert av Opel Manta, slik den så ut på 70-tallet.
Mokka-e veier rett over 1,5 tonn og kommer med samme batteristørrelse som for eksempel Peugeot e-2008 og Opel Corsa-e. Det vil si 50 kWh, som skal gi en rekkevidde på noe over 30 mil. Ladefarten er på 100 kilowatt.
Innvendig er Mokka-e tilgjengelig med digitale skjermer på til sammen 22 tommer, samtidig har de beholdt analoge knapper på klimaanlegg og volum, noe de mener er mer brukervennlig.
– Vi kaller det meningsfull teknologi for folk flest, sa Holmedahl.
Internasjonalt leveres Mokka også med forbrenningsmotorer, men i Norge blir det kun aktuelt med den elektriske. Mokka-e kommer i fire utstyrsnivåer. Innstegsmodellen starter på 280.000 kroner, mens den mest påkostede starter på 332.000 kroner.
Mokka-e kommer til forhandlerne i april, og Holtedahl sier at de regner med å levere rundt 1000 stykker i 2021.