Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
28 november 2020 19:30
Del på Facebook
PÅ NYÅRET: BMW iX3 kommer til de første norske kundene i første kvartal 2021. Testbilen har tyske utstyrsspesifikasjoner, men er temmelig lik den best utstyrte versjonen som kommer til Norge, kalt «Fully Charged». Foto: Morten Abrahamsen / NTB
PÅ NYÅRET: BMW iX3 kommer til de første norske kundene i første kvartal 2021. Testbilen har tyske utstyrsspesifikasjoner, men er temmelig lik den best utstyrte versjonen som kommer til Norge, kalt «Fully Charged». Foto: Morten Abrahamsen / NTB

BMWs nye elbil iX3 er lite oppfinnsom – men ikke så skuffende som vi fryktet da vi så på spesifikasjonene.

Det har vært litt vanskelig å forstå BMWs i-satsing så langt. Det startet med i3 i 2013, som ble fulgt opp av den spesielle ladehybriden i8. Så skjedde egentlig ikke noe annet enn at i3 ble oppgradert med jevne mellomrom. Noen flere elbiler fra BMW dukket ikke opp, og nylig ble i8 pensjonert.

Hvor ble det av i-bilene? Faktisk er i3 så gammel at den i normal BMW-syklus ville ha blitt byttet ut i disse dager.

Endelig ser det ut til at det skjer noe. For tidlig i 2021 skal iX3, som er en elektrisk X3, lanseres i Norge. I løpet av neste år vil det også komme en større elektrisk SUV, kalt iX, og en el-sedan døpt i4. De to siste ser ut til å være biler som i all hovedsak er utviklet som elbiler, mens iX3 er en X3 med elmotor. X3 er med det en bilmodell som følger BMWs tanke om at kunden skal ha valgmuligheter når det gjelder drivlinje.

Modellen blir nå tilgjengelig som diesel, bensin, ladehybrid og elbil, og til og med en hydrogenversjon er på gang.

Grei rekkevidde

For det norske markedet er det elbilen som vil være den aller viktigste, samtidig er det ikke til å komme ifra at forventningene bare er sånn midt på treet. For iX3 leveres kun med bakhjulstrekk, mens alle andre X3 som er levert i Norge i år, har trekk på alle fire hjul.

Rekkevidden er bra, oppgitt til 45 mil, men Fords elbil, Mustang Mach-E, klarer over 60 mil med det største batteriet og bakhjulstrekk, i tillegg er den billigere. Med andre ord er ikke iX3 en bil som utmerker seg når man ser på spesifikasjonene.

Men mye tilgis når man kommer seg ut på veien, og det skal man jo ikke kimse av. For bilen har riktig gode kjøreegenskaper. Tyngdepunktet er lavere enn i modellene med konvensjonell motor, 7,4 centimeter for å være nøyaktig, og elmotorens umiddelbare levering av lydløs kraft er både behagelig og morsom. IX3 er riktignok ikke av de villeste elbilene når det gjelder fraspark – effekten ligger langt under mange av konkurrentene, og null til hundre tar 6,8 sekunder. Men responsen er fin, og bilen har et eget sportsprogram der den er stram og gøyal. Man kan til og med få litt kunstig sporty lyd, hvis det frister.

Vektfordeling

BMW iX3 skiller seg også fra sine drivstoffdrikkende søsken med en annen vektfordeling. Elmotoren og girkassen er på bakakslingen, og det er ingen en stor motor foran. Det plasserer 57 prosent av vekten over bakakslingen, noe som rimer fint med at det er der drivhjulene er. Det gjør også at denne bilen, til tross for at den veier noen hundre kilo mer enn en vanlig X3, ikke preges av at det er mye vekt som skal håndteres over hjulene som skal styre doningen. Dermed føles den skarpere og mer letthåndterlig i svinger. Med bakhjulstrekk er det heller ikke motorkrefter som kan forstyrre styringen.

I mange biler som har batteri som energikilde, er bremsene preget av at de skal gi strøm tilbake til batteriet. Dermed har de ikke et jevnt bremsepådrag og kan være vanskelige å modulere. Slik er det ikke i iX3. Selv om den selvsagt driver med regenerering, forstyrrer ikke dette bremsefølelsen. Det er veldig bra.

Kjapp lading

Batteripakken er på 80 kWh, med en nettokapasitet på 74 kWh, og realistisk rekkevidde er 40 mil. Det er tilstrekkelig. Man kjører sjelden lengre enn 35 mil uten en stopp, og med en ladefart på 150 kilowatt er det egentlig ladeinfrastrukturen som er problemet, ikke bilen.

Selve førerplassen er kjente saker, lik den man finner i en X3, noe som jevnt over er positivt. Ergonomien er fin, og logikken er slik den har vært i en BMW i en årrekke. Men det er ikke like moderne, digitalt og lekkert som i for eksempel Audi og Mercedes-Benz.

Da i3 kom, var det en bil som var svært framtidsrettet, både i drivlinje, materialvalg og design. iX3, derimot, er en elbil som leverer midt på treet når det gjelder teknikk. Samtidig har iX3 gode løsninger på mange felt, men det er mulig den er i overkant dyr når man ser på hva en del konkurrenter kan by på.

Kanskje kommer de store framskrittene med de neste elbilene fra BMW?

Tekniske data

BMW iX3 Fully Charged
Pris: 571.720.-
Pris testbil: 631.800
Motor: Elmotor. 286 hk 400 Nm.
Batteri: 80 kWh
Maksimal ladefart: 150 kW
Forbruk: 1,86 kWt/mil
Toppfart: 180 km/t
Aks: 6,8 sekunder
Rekkevidde: 450 km.
Mål (LxBxH): 4734/1891/1668 mm
Bagasjeplass: 510/1560 liter
Vekt: 2185 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo

Pluss og minus

+

Kjøreegenskaper
Populær størrelse

Bakhjulstrekk
Mange sterke konkurrenter

Galleri

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse