I sommer viste bilimportøren RSA et nytt merke og en ny bil som skal inn på det norske markedet: elbilen Tang, en SUV med firehjulstrekk og mye utstyr, fra den kinesiske produsenten BYD.
Bilen skal ta i bruk en helt ny batteriteknologi. «Blade-batteriet» skal være nær 100 prosent brannsikkert, og det har langt høyere energitetthet enn dagens batterier. Det lages også uten bruk av kobolt.
– Vi hadde håpet på levering i første kvartal, men det ser ut til å bli nærmere sommeren, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA.
Årsaken er at de vil vente til bilen kan leveres med det nye batteriet.
Batteriet er på 87 kWh, og RSA har annonsert en startpris på 599.000 kroner. Siden i sommer har de hatt en visningsbil på turné hos de 30 norske forhandlerne som skal selge merket.
– Det har nærmest vært altfor bra respons. Per i dag har vi solgt nær 400 biler uten å gjøre noe som helst mer enn å vise fram bilen, sier Dunvold.
Han sier at de endelige spesifikasjonene på BYD Tang skal være klare i løpet av noen uker.