Volkswagens neste elbil har det meste norske bilkunder ser etter.
Volkswagen er i startgropen for lanseringen av sin elektriske ID-serie. Nylig ble kompaktbilen ID. 3 sluppet i Norge, noe som sendte den rett til topps på bestselgerlistene. Helt i starten av 2021 kommer neste modell, ID. 4, som importøren mener har et enda større potensial her i landet.
– Vi tror den kan bli Norges mest solgte bil neste år, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef i Volkswagen.
For ID. 4 er bil som har det meste av det norske kunder vil ha: Det er en SUV, den har mellomstor størrelse, den kan leveres med firehjulstrekk, den kan trekke henger, og den har god rekkevidde.
I slutten av august var en lett kamuflert versjon på besøk, i disse dager er bilen for første gang i Norge i produksjonsklar versjon. Ved lansering er det utgaven med bakhjulstrekk som er tilgjengelig, mens varianten med firehjulstrekk kommer mot sommeren 2021.
Svanes mener ID. 3 og ID. 4 utfyller hverandre på lik linje med det Golf og Tiguan har gjort. Dermed tror hun begge har et solid salgspotensial i Norge.
Flere alternativer
– Selv om mange ønsker firehjulstrekk på en bil som dette, vet vi også at det er mange som klarer seg helt fint med trekk på to hjul, som alle de kundene vi har hatt på Passat GTE, sier produktsjef Kine Maria Hansen.
Lanseringsmodellen har en batteripakke på 82 kWh, som skal gi en rekkevidde på snaut 50 mil. I og med at den har bakhjulstrekk, kan man vinkle forhjulene kraftig. Det gir en svingradius på litt over ti meter, nesten det samme som småbilen e-Up! har.
ID. 4 er 458 centimeter lang og ser ut til å ha god plass innvendig. Et bakovervendt barnesete har god klaring til seteryggen foran. Volumet bak er 543 liter.
Lanseringsmodellen kommer i to utstyrsnivåer, med en inngangspris på 427.000 kroner, mens den topputstyrte starter på 510.000 kroner.
Svanes og Hansen sier de er lovet godt med biler fra fabrikken, og at en bestilling i dag gir levering i mars.