Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
21 november 2020 19:30
Del på Facebook
ALTERNATIV: Samtidig med at Toyota RAV4 kommer som ladehybrid, lanserer Suzuki modellen Across, som er akkurat samme bilen med en bitte litt annen front. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
ALTERNATIV: Samtidig med at Toyota RAV4 kommer som ladehybrid, lanserer Suzuki modellen Across, som er akkurat samme bilen med en bitte litt annen front. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

I et hav av elbiler kjører hybriden Toyota RAV4 ufortrødent videre som en bestselger. Det kommer neppe til å avta når den nå blir ladbar.

Toyota har ikke vært kjent for høyytelses-SUV-er, men med denne versjonen av RAV4 er de jommen ikke langt unna – selv om det trolig er en bieffekt av drivlinjen, mer enn en ny retning fra produsenten.

Dette er første gang de kjører inn med en ladehybridversjon av RAV 4. Det innebærer langt større batteri og elmotor enn det man tidligere har vært vant med i denne modellen.

Samlet systemeffekt er 306 hestekrefter, mens bilen som Toyota selv kaller «selvladende» har 222. Det friske effekten flytter ladehybriden fra null til hundre på 6,2 sekunder, et tall få antakelig hadde forventet fra en RAV4.

Rekkevidde

For dette er i utgangspunktet en av modellene som virkelig dro i gang SUV-boomen tidlig i dette århundret. Bilen tilbød en fornuftig familiepakke med høy sittestilling og praktiske løsninger. Utseendemessig lignet bilen den gang på alle de andre som også ville inn på det som skulle bli et svært lukrativt marked.

Det kan se ut som Toyota til slutt ble lei av å ligne på alle andre, og i siste utgave har de designet bilen i en retning som gjør den til noe man faktisk får øye på i en sjø av nær identiske familie-SUV-er. Dagens RAV4 er kanskje ikke så elegant, men den er ikke redd for å kjøre en egen stil.

Toyota har heller ikke valgt noen moderat løsning på den nye drivlinjen. Der de fleste andre serverer biler som går 50 kilometer elektrisk, går RAV4 75 kilometer. Slik sett er den helt i toppsjiktet blant ladehybridene. Veldig mye av den daglige kjøringen i en RAV4 vil dermed bli rent elektrisk. Har man lademuligheter hjemme, kan man nærmest glemme hvor bensinstasjonene er.

Komfort

Det gjør også noe med komforten. I en vanlig RAV4 vil bensinmotoren jevnlig slå inn og prege lydbildet, i ladehybriden blir ofte turen lydløs. Det er også en bil som er satt opp slik at den tar byens rufsete asfalt på en behagelig måte, mens man på svingete vei merker at det er en bil som veier 1,9 tonn. Som i mange andre ladehybrider må man leve med en bremsepedal som tar litt merkelig. Motstanden som er lagt inn for å hente energi tilbake i batteriet, gjør at det lugger litt, noe som særlig er i en utfordring i byhastigheter.

At dette er bil som treffer godt i det norske markedet, er det null tvil om. Fra før av er det én av få biler som oppnår et stort volum uten en helelektrisk drivlinje, og med en ladbar versjon er potensialet enda høyere. Den er noen tusen dyrere enn varianten som ikke kan lades, men den har også firehjulstrekk, og i tillegg kan den dra en henger på 1,5 tonn. Elementer som er viktige i det norske markedet.

Den litt spesielle designen har heller ikke skremt kundene, og innvendig er det god kvalitet. Her er det en blanding av digitale flater og knapper, blant annet har Toyota beholdt en analog styring av klimaanlegget, noe i praksis fungerer bedre enn der de har lagt dette over i en berøringsskjerm. Materialene er også på riktig nivå. Det er ikke mykt skinn overalt, men det er heller ikke å forvente i en bil som dette. Setene er gode, og liker man en høy sittestilling, er RAV4 et godt sted å være. Både bagasjerom og bakseter har familiegod plass, og testbilens glassflater i taket gjør at det føles luftig og lyst.

Er det nok?

Familieorienteringen kjennes også i at det er bemerkelsesverdig lite spektakulært å kjøre bilen, til tross for masse effekt. Antallet hestekrefter er så høyt at man må inn på 2000-tallet før en Porsche 911 Carrera passerte dette tallet. Men den høye effekten er altså mer som en biprodukt å regne, for bilen er på ingen måte satt opp for hissig kjøring. Det understrekes av en trinnløs girkasse som vil ha det behagelig, ikke stressende.

Inntil Toyota en dag kommer med en skikkelig elbil, er dette bilen de kommer til å selge mest av i Norge. Så gjenstår det å se om den kan hevde seg når det i tiden framover kommer en rekke elbiler i samme størrelse og prisklasse.

Tekniske data

Toyota RAV4 PHEV AWD-i Executive
Pris: 580.100.-
Pris testbil: 593.400.-
Motor: 4 syl. Bensin/elektrisk. 2487 ccm 306 hk. 450 Nm.
Batteri: 18,1 kWt
Elektrisk rekkevidde: 75 kilometer
Aks: 6,2 sekunder
Toppfart: 178 km/t
Forbruk: 0,1 l/mil
Utslipp: 22 g/km CO2. 4,2 mg/km NOx
Bagasjerom: 580/1499 liter
LxBxH: 4600/1855/1685 mm
Egenvekt: 1895 kilo
Tilhengervekt: 1500 kilo

Pluss og minus

+

Rekkevidde
Sterk
Brukervennlig

Tamme kjøreegenskaper
Komplisert drivlinje

Galleri

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse