Det er i år 20 siden Volvo åpnet sitt sikkerhetssenter med tilhørende kollisjonslaboratorium i Göteborg. Her krasjer de minst én splitter ny bil om dagen.
Ved anlegget kan Volvos sikkerhetsingeniører gjenskape utallige trafikksituasjoner og ulykker, og selskapet sier de kan utføre tester som går lengre og er mer omfattende enn det gjeldende lover og regler krever.
– Å være engasjert i sikkerhet handler ikke om å bestå en test eller få en sikkerhetsklassifisering. Vår forpliktelse til sikkerhet handler om å finne ut hvordan og hvorfor ulykker og skader oppstår, og deretter utvikle teknologi for å forhindre dem, sier Thomas Broberg, sikkerhetsingeniør hos Volvo, i en pressemelding.
Laboratoriet inneholder to testbaner som er henholdsvis 108 og 154 meter lange. Den korteste er bevegelig og kan settes i en vinkel mellom null og 90 grader, noe som gir mulighet for kollisjonstester i ulike vinkler og hastigheter, eller for å simulere et krasj mellom to biler i bevegelse. Bilene kan krasje i hastigheter opp til 120 kilometer i timen.