Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
09 desember 2020 13:00
Del på Facebook
BYGGVERK: Influencerne gjør seg selvfølgelig også ekstra flid med pepperkakehuset. Dette er laget av Franciska Munck-Johansen. Foto: Franciska Munck-Johansen
BYGGVERK: Influencerne gjør seg selvfølgelig også ekstra flid med pepperkakehuset. Dette er laget av Franciska Munck-Johansen. Foto: Franciska Munck-Johansen

De har tusenvis av følgere, og pynter til jul allerede i november. Møt tre av dem som setter standarden for julepynting i norske hjem.

Marianne Haga Kinder driver Instagram-kontoen @inspirasjonsguidennorge med 170.000 følgere, i tillegg til en konto med sitt eget navn: @marianne_haga_kinder. Hun har også bloggen mariannehagakinder.com.

– Mange av influencerne begynner tidlig med juleforberedelsene. Og det må vi, vi skal jo inspirere andre, påpeker hun.

Selv starter hun med å legge ut bilder fra fjorårets jul i november, før hun begynner forberedelsene til årets jul.

– Det første som tok av i år var julekranser, der startet mange i midten av november. Trenden er at folk vil lage ting selv, og gjerne av ting de har sanket i naturen, påpeker hun.

Hun forteller at nye muligheter på Instagram, slik som videofunksjonen «Reels», gjør jobben som influencer mer tidkrevende.

– Følgerne vil ikke bare ha bilde av det ferdige produktet, de vil også vite hvordan det gjøres, forteller hun.

Aller mest respons får hun på bildene hun tar utendørs.

– Klarer man å skape et hyggelig utendørsmiljø, aller helst med litt snø, får man veldig mye respons. Jeg har et drivhus som jeg pynter til jul, de bildene blir alltid godt mottatt, forteller hun.

Gjemmer dorullnissene

Borddekking er det også mange som søker inspirasjon til, i tillegg selvfølgelig til pynting av juletre.

– Trenden med kunstige juletrær fortsetter, og de er gjerne oppe før desember, sier Haga Kinder, som selv har to ulike juletrær.

– Jeg har et kunstig tre som settes opp tidlig, og et tre i edelgran som vi har tradisjon for å pynte to uker før jul. Skal man ha et ekte tre, er det begrenset hvor tidlig man kan starte, påpeker hun.

Og legger til at hennes julehjem ikke nødvendigvis er like stilrent som man får inntrykk av på Instagram.

– For å inspirere andre pynter jeg tidlig, og har en del trendy pynt. Men julen handler også om tradisjoner. Når det nærmer seg jul, finner jeg fram esken med alle de gamle tingene som vi pynter med. Vi har også skjeve dorullnisser laget av barna, det er bare ikke de jeg trekker fram når jeg skal inspirere andre, påpeker hun.

Tre ulike juletrær

Maren Baxter har 166.000 følgere på sin Instagram-konto @marenbaxter, og driver bloggen marenbaxter.com. Hun har allerede rukket å pynte tre juletrær og pakke ett av dem ned igjen.

– Jeg er veldig glad i julen. For min egen del ville jeg nok startet pyntingen i midten av november, men siden jeg har samarbeid med sponsorer, startet jeg i år allerede i slutten av oktober, forteller hun.

De ulike juletrærne brukes for å lage stemning og forskjellige soner i hjemmet.

– Nå har jeg to trær stående i stua. Men man kan også for eksempel ha et juletre på soverommet, foreslår hun.

Pynten på treet endres gjerne litt i løpet av desember.

– Det er lurt å starte med en nøytral base, så kan man tilføre litt etter hvert, tipser hun.

I år har hun valgt å pynte i en moderne og rustikk stil med farger i svart, beige, grønt, gull og hvitt.

– Jeg henter mye inspirasjon på Pinterest og i miljøet rundt meg, blant annet i naturen. De siste årene er det blitt mer trendy å skape sin egen stil. Ikke tenk så mye på hva andre gjør, men gå for det du selv liker, råder hun.

Neste punkt på hennes juleprogram er å lage pepperkakehus.

– For to år siden lagde jeg og søsteren min et slott. I år blir det nok ikke så stort, men koselig, sier hun.

Baxter er aktiv på Instagram året rundt, men får ekstra mye respons i juletida.

– Folk er særlig glad i stemningsfulle bilder med tente stearinlys, forteller hun.

Siden Baxter starter jula tidlig, ryddes den også fort vekk igjen.

– Julepynten ryddes vekk før nyttår for å gi plass for nyttårsstylingen.

Nissefritt

Fotograf, stylist og influencer Franciska Munck-Johansen har drevet bloggen franciskasvakreverden.no i over ti år, og har 87.000 følgere på Instagram-kontoen @franciskasvakreverden. I år har hun også startet julekontoen @vakrejuleverden, som raskt fikk mange følgere.

– Det dukket opp så mange fine julebilder på taggen min #vakreverden, at jeg like godt lagde en egen julekonto, forteller hun.

For interiørinfluencerne er førjulstida høysesong.

– Det er helt klart mer aktivitet i oktober, november og desember, både på Instagram og i interiørbransjen generelt, påpeker hun.

Selv er Munck-Johansen godt over gjennomsnittlig opptatt av å pynte til jul.

– Vanligvis pynter vi første søndag i advent, og det ser jeg at mange andre gjør også. Det meste av pynten kommer opp med en gang, også juletreet, forteller hun.

I år begynte hun pyntingen enda litt tidligere enn hun pleier.

– I år startet vi uken før første søndag i advent. Det er så trist med korona, og lite annet som skjer, så da er det ekstra hyggelig å gjøre det fint hjemme. Jeg hadde faktisk en spørreundersøkelse på Instagram om folk skulle pynte til jul tidligere i år, og rundt halvparten sa de skulle det, forteller hun.

Hun beskriver sin julestil som naturlig, med mye grønt, gull og lys – og helt fritt for nisser. Hun håper folk tar seg tid til å hygge seg med juleforberedelsene i år.

– Det er bedre å finne noen få ting man vil gjøre og kose seg med det, enn å skulle rekke over alt, sier hun, og minner om at det også i hennes hjem er mye som ikke er perfekt.

– Selv om det ser fint ut på profilen min, så ser man ikke alt jeg ikke får til, sier hun.

Finn din julestil

Det finnes mange måter å pynte til jul på. Kid Interiør har trukket fram tre trender for årets jul.

Elegant jul
Mørke toner og mønstre hentet fra naturen preger denne elegante stilen. Farget glass kombinert med messing og gull gir et eksklusivt preg. Fyldige kranser pynter opp vinduer og dører, og store blomsterbuketter i dype toner gir det lille ekstra. Pels og velur passer perfekt inn i denne trenden. Fargene går fra rød til dyp burgunder i den ene enden, og fra blåtoner mot grønt og dempet syrin i den andre.

Klassisk jul
Den tradisjonelle julestilen til hus og hytte. Klassiske ruter kombineres med blomstermotiv, og fargeskalaen er preget av julerødt. Håndverkstradisjoner som broderi, strikk og flettet kurv er viktige elementer, sammen med ull, pels og naturfarget lin. Ikke glem klassiske julemotiv, store lykter, kranser, juleduk og juleservise.

Naturlig jul
Naturmaterialene fra høstens trender blir med videre inn i julen. Vi trekker naturen inn i hjemmet i form av kongler, granbar og alt det skogen har å by på. Kurver og alle typer flettverk passer perfekt inn. Dette er en stemningsfull, men avslappet og ujålete stil. Tekstilene skal være naturlige, som lin, ull og kraftig bomull. Myke puter i ulike materialer myker opp og gir en lun stemning. Fargene går i naturens toner, fra offwhite til mørk mosegrønn.

(Kilde: Kid.no)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse