Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
10 desember 2020 13:00
Del på Facebook
SAMOSA: Kan lages både med smørdeig og med filodeig.Foto: Heiko Junge / NTB
SAMOSA: Kan lages både med smørdeig og med filodeig.Foto: Heiko Junge / NTB

Trekanter er et godt avbrekk fra norsk julemat.

Det sies at samosa opprinnelig kommer fra Midtøsten. I dag er retten utbredt over store deler av Asia og Afrika. Samosaen lages i utgangspunktet av en smørdeig. Vi fyller den med poteter, løk og krydder, bretter den nennsomt til fjonge trekanter, og steker dem til sprø, glovarme puter. Herlig! Men hvis du – som jeg – ikke klarer å la dem avkjøle seg litt før du smaker, får du dragepust.

Nå kaller jeg det «samosa» hver gang jeg pakker deig i trekantformen som kjennetegner retten. Jeg bruker ikke smørdeig, men filodeig, som består av løvtynne ark. Du finner filodeigen i frysedisken i asiatiske butikker, pluss i andre velassorterte matbutikker.

Filodeigen brukes typisk til sprø vårruller eller sirupdynket baklava-dessert. Men den fungerer også utmerket når vi lager retter med bløtere fyll, som i ukas oppskrift. Mange liker å fritere filodeig i masse olje, men det synes jeg er unødvendig. Jeg foretrekker heller å steke trekantene gylne og sprø på begge sider i en stekepanne med et halvt centimeters lag med olje eller klaret smør i bunnen. Det er tilstrekkelig for å gi skape et sprøtt, heldekkende ytre. Samtidig unngår vi at samosaen fyller seg med unødig mye kolesterolholdig olje

På dippfronten kan man lage veldig mye forskjellig. En tyntflytende dipp er lettlaget, og den henger fint på utsiden når vi dypper grådig og målbevisst. Lag for eksempel ponzusaus av soya, sukker og sitrus, eller rømmedipp tilsmakt med ingefær, lime og et sting av chili. Majonesbaserte dipper funker også, gjerne med hakket gressløk og wasabi.

I denne oppskriften har jeg likevel valgt en noe mer «chunky» dipp med mer mat i. Her er det større biter av grønnsaker, og du må hjelpe til med en skje for å legge dem på samosaen. Ergo er vi over fra snacksverdenen til middagsverdenen.

Uansett dippvalg er det alltid den sprø puten og det gode fyllet som er stjernen. Husk bare å spise med hendene – da smaker maten alltid best!

Samosa med kylling og avokadodipp

Ingredienser (2 personer)

4 ark filodeig
2 egg
1 kyllingbryst
2 sjalottløk
1 tommel fersk ingefær
1 ss sriracha-saus
3 ss soyasaus
1 sitrongress
1 lime
1 avokado
1/3 agurk
1 grønn chili
2 ss rømme
kajennepulver
salt

Framgangsmåte

Start med fyllet, så det får sette seg litt i kjøleskapet før bruk.

Kutt kyllingbryst med kniv til en finhakket masse. Bruk en skje til å røre kyllingkjøttet sammen med 1 ts salt. Hold på til kjøttet oppleves som «seigere» på grunn av påvirkningen fra saltet. Deretter har du i 1 egg, revet ingefær, finhakket sitrongress, 1 finhakket sjalottløk, sriracha-saus og soyasaus. Bland godt sammen, og oppbevar miksen i kjøleskapet i minimum en time.

Del avokadoen i to, og ta ut steinen. Bruk en skje til å skrape ut avokadokjøttet, og ha det i en blandebolle. Knus det sammen med saften fra en lime, rømme og salt. Når du har en jevn og fin masse, vender du inn terninger av agurk uten skall og kjerne, finhakket sjalottløk og grønn chili. Smake til med kajenne og salt.

Kutt filoarkene i cirka 5 centimeter brede bånd i arkets fulle lengde. Legg dem flatt på en arbeidsbenk, og ha en skje av kyllingblandingen på hvert bånd. Pensle med egg på enden, og brett båndene til de former små trekanter. Legg trekantene på et stekebrett.

Stek samosaene i panne med et 0,5 centimeters lag solsikkeolje eller klaret smør i bunnen. La dem bli sprø og gylne på begge sider, før de løftes ut og får dryppe av seg på kjøkkenpapir. Server samosaene varme sammen med avokadodipp.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse