Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
07 januar 2021 13:00
Del på Facebook
FORRETT ELLER SMÅRETT: Potetvaffel med krabbe skaper feststemning.Foto: Heiko Junge / NTB
FORRETT ELLER SMÅRETT: Potetvaffel med krabbe skaper feststemning.Foto: Heiko Junge / NTB

Hver for seg er poteten og vaffelhjertene ganske trauste. Sammen skaper de noe helt nytt.

Vafler trykker på alle «nå koser vi oss»-knappene. Server med det tradisjonelle tilbehøret – rørt syltetøy, sukker, godt smør, rømme og brunost – er hyggefaktoren på maks.

Selv bruker jeg vaffeljernet mitt ofte, ikke bare til de vanlige vaflene og de ekstra gode rømmevaflene, men også til varme smørbrød. Da presser jeg sammen surdeigsskiver med et tynt lag med hissig, fransk sennep, god skinke og ost. Kjempegodt! Men vaffeljernfavoritten min, som jeg riktignok lager sjeldnere, er potetvaffel.

Denne salte vaffelen er herlig både som snacks, forrett og middag. I sistnevnte tilfelle bør man sørge for gode toppinger, som kan være så mangt. Prøv for eksempel bløtkokte egg med en skje løyrom og finhakket gressløk. Eller rilette, som er en slags confit, av andelår og små syltede cornichon-agurker. En god, majonesbasert potetsalat med roastbiff og sprø løk er også godt som topping. I denne oppskriften har jeg brukt taskekrabbe, både det hvite og det brune kjøttet. Om man vil kan man bruke samme framgangsmåte med reker, klokjøtt fra sjøkreps eller hummer.

Den unike estetikken er viktig når det gjelder vafler. Jeg liker alle «jern» som er laget kun for én type mat, enten det er goro, krumkake eller munker. Slik jern, ofte laget i solid støpejern, har en god og lang tradisjon i matkulturen. Vafler skal ha blitt laget på 1500-tallet i Skandinavia, og de hjerteformede vaflene er kjent fra Norge på 1800-tallet.

Potetvaffel med krabberøre

Ingredienser (2 personer)

200 g kokt mandelpotet
2 ss smeltet smør
1 dl rømme
1 egg
50 g hvetemel
1 ts bakepulver
1,5 dl helmelk (cirka)
200 g renset krabbekjøtt
0,5 rødløk
3 ss majones
1 ss rømme
1 liten bunt dill
1/4 fennikel
1 stang med stangselleri
kajenne
sitron
salt
pepperrot

Framgangsmåte

Kok mandelpotet i vann, og la potetene få dampe godt av seg før du presser dem gjennom en sikt eller noe annet egnet. Ha potetmassen i en blandebolle.

Rør inn rømme, egg og smeltet smør til en jevn, tykk smete. Sikt inn hvetemel og bakepulver, og rør spe så inn melken til en fin, jevn vaffelrøre. La den få svelle en time eller to i kjøleskapet før du bruker den.

Heng krabbekjøttet i en sil over natten, så overflødig vann får renne av seg. Bland så krabbekjøttet med rømme og majones, og vend inn finhakket løk, stangselleri, fennikel og dill. Smak til med salt, kajenne og sitronsaft.

Server nystekte potetvafler med krabberøre på toppen. Riv over litt pepperrot for et ekstra lite sting i retten.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse