Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
18 februar 2021 13:00
Del på Facebook
POPULÆRE SMAKER: Maten og krydderne fra Midtøsten får napp hos stadig flere. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
POPULÆRE SMAKER: Maten og krydderne fra Midtøsten får napp hos stadig flere. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Fløyelsmyk hummus, sprøstekte kikerter. Nå vil alle spise mat fra Midtøsten.

Østlige smaker, og kanskje spesielt fra Midtøsten, ser ut til å bli årets store mattrend. Det betyr blant annet mye hummus, falafel og kryddermiksen za'atar.

Og kummin! Jeg kan ikke tenke på Midtøsten-kjøkkenet uten å kjenne smake av kummin, eller spisskummen som det karakteristiske krydderet også kalles. Mange kjenner kummin først og fremst fra kryddermiksen som brukes til fredagstacoen, men dette krydderet har definitivt flere strenger å spille på. Den fantastiske kummin-aromaen virker dessuten som en katalysator for andre smaker.

Hummus er noe jeg lager ofte hjemme. Da blir det alltid en stor porsjon, så jeg har pålegg til brødskiva også. Og med fare for å gjøre meg selv en smule upopulær blant andre hummus-elskere, så er jeg ingen tilhenger av å bruke sitronsaft i den. Jeg synes hummusen skal være feit og salt. Syre fra sitron vil forstyrre smaksbildet og hente ut bitterhet fra tahinien. Derfor er det mye bedre, etter min mening, å friske opp retten ved å få syren inn i de andre tilbehørene. Det kan også være skikkelig godt å grille sitron og blande litt av saften inn i oljen som man anretter i midten av hummusen.

På grunn av det spennende kjøkkenet står Midtøsten høyt på reiseønskelista mi. Vel framme ville jeg styrt godt unna alle turiststedene som har tilpasset seg vestlige ganer, der tomatiserte «ottomanske» gryter og pasta bolognese står om hverandre på menyene. Nei, gi meg maten de lokale ønsker å spise selv! Det er en god rettesnor uansett hvor reisen går – når vi forhåpentlig etter hvert kan begynne å røre litt på oss igjen.

Smørstekt pitabrød med hummus og sprø, spicy kikerter

Ingredienser (2 personer)

2 bokser hermetiske kikerter
2 fedd hvitløk
1 sitron
0,5 pose rucola
1 ts spisskummen
1 ts korianderfrø
0,5 ts anisfrø
1 ts svart pepper
1 ts røykt paprikapulver
0,5 ts kajennepepper
0,5 dl god olivenolje
0,5 dl tahini (sesampasta)
2 pitabrød
2 ss godt smør

Framgangsmåte

Skyll de hermetiske kikertene godt i kaldt vann til det slutter å skumme. Bruker du tørkede kikerter, kan du legge dem i bløt én dag i forveien, koke dem helt møre i nytt friskt vann med en teskje bakepulver og litt salt, og slå av vannet.

Jeg anbefaler å forvelle kikertene før de brukes: Legg dem i kokende vann i 2 minutter, sil så av vannet. Legg halvparten av kikertene til side til senere. Den andre halvparten kjøres glatt i en blender eller med en stavmikser sammen med tahini og hvitløksfedd. Juster tykkelsen med vann til du har en fløyelsmyk, slett puré. Smak til med salt.

Knus de hele krydderne i en morter, og bland dem med krydderpulverne til en krydderblanding.

Vend noen dråper olje inn i kikertene du satte til side. Dryss på krydderblandingen og litt salt. Legg kikertene i en ildfast form, og stek dem i ovnen på 180 grader til de er gylne og sprø. Det tar i cirka 20 minutter.

Finhakk salaten, og vend inn saften fra en halv grillet eller stekt sitron. Sitron steker/griller du enkelt på snittflaten rett i panna eller på grillen, så den blir mørk og karamellisert. Slik får du fram mange gode smakskvaliteter i sitronen.

Stek pitabrød gyllent i stekepanne med litt godt smør.

Server hummusen med god olje i en grop i midten, og sprø kikerter og finhakket salat ved siden av. Ha det stekte pitabrødet som tilbehør.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse