Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
14 mars 2021 19:30
Del på Facebook
BEHOV: Nils Sødal i NAF sier det er viktig at man først finner ut hva slags bilbehov man faktisk har, før man begir seg ut på markedet. FOTO: NAF
BEHOV: Nils Sødal i NAF sier det er viktig at man først finner ut hva slags bilbehov man faktisk har, før man begir seg ut på markedet. FOTO: NAF

Nils Sødal i NAF har råd til deg som vil gjøre en god deal og kjøre mest mulig problemfritt.

I 2020 ble det foretatt flere eierskifter på bil enn noen gang tidligere, og det er store mengder med bruktbiler å velge mellom.

Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF, sier det er viktig å først finne ut hva slags behov man faktisk har, før man bestemmer seg for en bestemt bruktbil.

– Selv om vi er på full fart på vei til elektrifisering av bilparken, er det ikke slik at elbil passer for alle i hele landet enda. Til det er modellutvalget av elbiler fremdeles for dårlig, for eksempel når det gjelder ting som hengervekt, rekkevidde på vinteren, og størrelse på bilen til riktig pris.

Flest dieselbiler

Etter en avgiftsomlegging i 2007 ble det dieselbilene som kom best ut av det, noe som i dag gjør at dieselbiler utgjør den største delen av norsk bilbestand, mens bensinbilene i snitt begynner å bli gamle.

– Mange spådde at bruktprisene på diesel skulle stupe. Det har ikke skjedd, og brukte dieselbiler er populære i mange deler av landet. Hvordan dette ser ut om fem år, er vanskelig å si. Er det fortsatt god etterspørsel på bruktmarkedet, vil prisene holde seg godt.

Leasingbiler

For bruktbilkjøpere er det interessant å se på hva som skjer på nybilmarkedet.

Mange som skal kjøpe seg ny bil, er usikre på hva som vil lønne seg når det kommer til andrehåndsverdi: Det kan bli bruksavgifter som gjør at det blir dyrere å kjøre dieselbil, noe som helt sikkert vil gjør dem mindre attraktive. I tillegg kan det være vanskelig spå hvordan en ladehybrid vil stå seg i verdi sammenlignet med en elbil. Dermed velger mange i stedet en leasingavtale over tre til fire år, med en avtalt måneds- og sluttpris.

Det gjør at det hele tiden slippes mange forhenværende leasingbiler på bruktmarkedet. Her mener Sødal at mulighetene for det som kan kalles et kupp finnes.

– Det kommer inn mange leasingbiler som bilforhandlerne ønsker å få solgt raskt. Dette er velholdte, relativt nye biler. I tillegg har de fremdeles nybilgaranti, og er gått over av forhandleren og klargjort for salg. Det å kjøpe en nyere bruktbil er fortsatt en god deal. Den verste nedskrivningen av verdi er gjort, det er fremdeles garanti på bilen, og det er antakelig lite problemer med dem.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse