Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
13 mars 2021 19:30
Del på Facebook
TRYNEFAKTOR: Fronten på Mokka-e viser designspråket Opel skal snakke i tiden framover. Inspirasjonen er hentet fra 1970-tallets Manta. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
TRYNEFAKTOR: Fronten på Mokka-e viser designspråket Opel skal snakke i tiden framover. Inspirasjonen er hentet fra 1970-tallets Manta. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mokka-e viser Opels framtid. Designet er lovende, men akkurat denne bilmodellen leverer for lite plass til å bli noe mer enn kul nisjebil.

Veldig mange kjenner til merkenavnet Opel. Det forbindes i stor grad med noe som er traust og trygt. De fleste vet også at det er lenge siden Opel har vært en salgsvinner her i landet. Ved årtusenskiftet var Opel det tredje mest populære merket i Norge, tjue år etter er de på 20. plass.

Gjennom disse årene har det ikke manglet på modeller i riktige segmenter med mye utstyr, men de har kommet med et tamt, intetsigende utseende. Det er rett og slett ikke nok folk som bare vil ha en bil uten personlighet, så de potensielle kundene har kjørt videre til andre merker.

Opel Mokka var et forsøk på å kapre kunder i små-SUV-markedet da den kom 2012. Bilen var en konsekvens av at Opel var under General Motors’ eierskap. Samme bil het Buick Encore i USA og oppnådde en viss popularitet de første årene. Siden den gang har Opel fått nye eiere – PSA-gruppen som også har Peugeot og Citroën – og nå skal Opel dyrkes fram som et tysk merke. Planen er ikke å ta opp kampen med premiummerker som BMW og Audi, men å være et spennende alternativ i massemarkedet.

Funky

Nå ønsker Opel å framstå som en kul fyr fra Berlin, ikke en anonym onkel fra Rüsselsheim. Første steg på veien er den nye Opel Mokka. Designen man ser her, skal overføres til andre modeller.

Det er særlig fronten som viser framtidens Opel. Her har designerne latt seg inspirere av 1970-tallets Opel Manta og laget en funky sak med en stram, horisontal linje.

I Norge er det den elektriske versjonen som gjelder. Mokka-e har samme drivlinje som man finner i Corsa-e, som kom for ett år siden, og en rekke andre PSA-produkter. Det vil si en batteripakke på 50 kWt, 136 hestekrefter, forhjulstrekk og cirka 30 mils rekkevidde. Med en lengde på 415 centimeter er dette en forholdsvis liten bil. Det merker man både i baksetet og bagasjerommet. Sistnevnte har plass til bare drøyt 300 liter.

Frekke farger

Det er med andre ord ikke en bil som kan dekke behovet som familiebil, men et kjøretøy som sikter mer mot det som kan kalles livsstilssegmentet. Dette underbygges med at man kan velge frekke farger og ulike kombinasjoner av kontrastfarger på tak og panser. Målsettingen er at bilen skal vekke en viss oppmerksomhet.

Biler av denne typen, med kort akselavstand, kan bli vel spretne på veien. Det er ikke noe problem i Mokka-e. Det gunstige tyngdepunktet, med batterier i gulvet og i tillegg en ganske lett motor foran, gjør at balansen er god. Til å være så liten er bilen overraskende komfortabel. Lydisoleringen er også fin.

Med 136 hestekrefter og en vekt på 1,5 tonn er ikke Mokka-e spesielt kvikk, null til hundre tar ni sekunder. Elbilens umiddelbare kraftlevering gjør at den føles ganske frisk i frasparket likevel. Dette kan også påvirkes av bilens tre kjøremodi. Det mest sportslige gir litt strammere styring og mer umiddelbar gassrespons, mens de to andre tar av effekt og roer ned responsen og strømforbruket.

Beige frakk

Vår opplevelse var at det oppgitte strømforbruket på 1,74 kWt per mil stemmer god overens med virkeligheten. Turen vi hadde, inneholdt alt fra køkjøring i by til høye motorveihastigheter, og resultatet landet rett over det som står i brosjyren. Det var i temperaturer som så vidt var på plussiden.

Innvendig viser også Mokka-e framtidens Opel. Og den ser bra ut. Skjermene er store med god grafikk. Opel har dessuten en løsning som flere bilprodusenter burde henge seg på. Det er nemlig slik at den god del funksjoner gjør seg best med knapper. Både lydfunksjoner og klimaanlegg er knappestyrt her, slik at man ikke trenger å konsentrere seg om å treffe riktig på en skjerm. Tanken bak knappene er Opels ønske om at bilene deres skal være enklest mulig å håndtere i høye hastigheter.

Opel Mokka-e er for liten til å bli en storselger i Norge, samtidig er det mye som taler for at dette er en riktig bil hvis behovet ikke er plass og langtur. I tillegg viser den at merket kan ha noe på gang, med god og gjennomtenkt design som føles frisk, men ikke jålete. Mye tyder på at det å sette seg inn i en Opel ikke lenger blir det samme som å ta på seg en beige frakk.

Tekniske data

Opel Mokka-e Ultimate
Pris: 339.900.-
Motor: Elmotor. 135 hk 260 Nm.
Batteri: 50 kWt
Maksimal ladefart: 100 kW
Forbruk: 1,74 kWt/mil
Rekkevidde: 324 kilometer
Toppfart: 150 km/t
0-100: 9 sekunder
Mål (LxBxH): 4151/1790/1532 mm
Bagasjeplass: 310/1060 liter
Vekt: 1523 kilo

Pluss og minus

+

Kul
Komfortabel
Interiøret

Plass
Mange konkurrenter

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse