Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
13 mai 2021 13:00
Del på Facebook
MYE SMAK: Soyakryddersausen løfter laksen til nye høyder. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
MYE SMAK: Soyakryddersausen løfter laksen til nye høyder. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Hekta på spesielle smaker? Det er helt normalt!

Jeg husker godt mitt første møte med avokadoen, korianderen, blåmuggosten, balsamicoen og hoisinsausen. Å oppdage disse smakene var aha-opplevelser jeg tok med videre.

Heldigvis er livet er fullt av slike spennende oppvåkninger. Noen nye smaker er bare overraskende og rare, mens andre er kommet for å bli. Lista over ingredienser jeg alltid må ha på kjøkkenet, blir stadig lengre ettersom jeg oppdager nye retter og smaker fra alle verdens kriker og kroker. Ti ting jeg alltid har hjemme er dijonsennep, fishsauce, hoisinsaus, sesamolje, HP-saus, worschestershire-saus, sriracha-saus, vineddik, østerssaus og selvsagt soyasaus. Disse gode smaksforsterkerne gjør hverdagen enklere og smaksopplevelsene større.

Soyasausen – en eldgammel kinesisk oppfinnelse – har for lengst nådd de fleste hjem i Norge. Kort sagt er soyasaus en salt, fermentert kryddersaus laget på ristet hvete og kokte soyabønner. Varianter med mindre salt, eller uten gluten, er også tilgjengelig.

En liten dæsj soyasaus i en viltgryte, en marinade eller en stekesjy gjør ofte underverker. Denne sausens kompleksitet og umami-innhold er årsaken til at den gjør andre smaker fyldigere og bedre. Umami er den femte grunnsmaken, ved siden av surt, søtt, salt og bittert, og ble oppdaget i 1907. Smaken er proteinlignende og kjøttaktig, og finnes blant annet i tomater, sopp og oster, og i kryddersauser som fishsauce, worschestershire-saus og soyasaus.

Ukas rett har en veldig smaksrik saus som er proppfull med alle grunnsmakene. En sikker vinner, med andre ord. Den holder seg fint en uke eller to, så du kan trygt lage opp litt ekstra når du først er i gang. Prøv den også til årets ferske makrell, det er helt magisk. Ukas rett med laks passer fint som en forrett, eller som en middag med for eksempel dampet ris til.

Til en annen gang er soyasmør og soyavinaigrette to kjappe tips med soyasaus. For å lage soyasmøret bruner du smør til det blir nøttebrunt, tar det av plata og tilsetter litt soya. Dette blir en fantastisk enkel og god saus til for eksempel stekt fisk. Til soyavinaigrette visper du sammen olje, litt eddik, litt soya og finhakket sjalottløk. Kanongodt på en salat med kylling eller i en nudelsalat!

Laks med soyakryddersaus

Ingredienser (4 personer)

400 g laksefilet
2 stilker vårløk
8–10 reddiker
1 pk. sukkererter
1 pk. spirer, f.eks. reddik

Saus:

2 ss ingefær, finrevet
1 lite fedd hvitløk, finrevet
1 ss pepperrot, finrevet
1/4 rød chili, finrevet
0,5 dl sukker
1,5 dl soyasaus
1/2 lime, skall og saft
5 ss solsikkeolje
1 neve frisk koriander, finhakket

Framgangsmåte

Lag sausen først. Bruk et skarpt rivjern for å finrive ingefær, hvitløk, pepperrot og chili. Ha dette i en kjele sammen med sukker og soyasaus. Varm forsiktig opp, men ta kjelen av plata så fort sukkeret er oppløst – sausen skal ikke koke. Når sukkeret er oppløst, kjøler du ned blandingen. Bland så inn limesaft, limeskall, solsikkeolje og hakket koriander. Oppbevar i kjøleskap.

Laksen skjæres i tynne skiver på langs, som legges på et fat. Rett før servering grilles overflaten på laksen kjapt, slik at den får litt stekesmak uten bli gjennomkokt. Det kan gjøres med en gassbrenner/skibrenner, eller du kan sette grillelementet i stekeovnen på full guffe til det er rødglødende. Plasser fatet med fisken helt opptil elementet i noen få sekunder.

Hell sausen over fisken. Vårløk, reddik og sukkererter snittes og legges ved siden som garnityr.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse