Nye og spektakulære taubaner skal lokke folk til fjells. Bjørn Norberg har prøvd dem alle.
– Å gå tusen høydemeter til fots tar flere timer. Med en taubane er du oppe på fem minutter, sier Bjørn Norberg (78).
Han har mer erfaring med taubane enn de fleste. I over førti år inspiserte han taubaner og ståltau, blant annet som ansatt i Taubanetilsynet.
– Jeg har tatt alle taubanene i Norge, inkludert verdens nordligste taubane, som ligger på Zeppelinfjellet på Svalbard, forteller han.
Etter at han ble pensjonist, har han og kona Perly Folstad Norberg (72) reist rundt til de nye taubanene som etter hvert har dukket opp, som Loen Skylift, Voss Gondol og Romsdalsgondolen.
Sammen har ekteparet Norberg dessuten skrevet boka «Taubaner i Norge», som utkom på Museumsforlaget i fjor. Her beskrives rundt 70 taubaner, både de kjente taubanene for persontransport, men også heisene i de største alpinanleggene og de mange taubanene brukt av Forsvaret og bergverkene og i tele- og vannkraftutbyggingen.
Gjør fjellet tilgjengelig
Å pese seg opp bratte fjell for så å kunne nyte utsikt som tar pusten fra en, må sies å være en typisk norsk ferieaktivitet. De siste årene har det imidlertid kommet en rekke nye taubaner som tar turistene til fjells enten de sitter i rullestol eller bare vil slippe å ta beina fatt.
Først ut av de nye taubanene var Loen Skylift, som åpnet i 2017, etterfulgt av Voss Gondol, som åpnet i 2019.
– Taubanen i Loen er kanskje den mest spektakulære, den starter helt nede ved fjorden og går tusen meter rett opp. Banen i Voss er først og fremst bygget med tanke på vinterbruk, slik at skituristene kan ta toget til Voss og banen til fjells. Banen tar deg rett inn i et veldig fint område, sier Norberg.
Alle de nye banene er såkalte svevebaner, ofte kalt gondolbaner, der kjøretøyet trekkes av tau over bakken. Men begrepet taubaner omfatter også kabelbaner, der kjøretøyet går på skinner, slik som Fløibanen og Gaustabanen.
Planlagt siden 1960-tallet
Siste tilskudd i utvalget av taubaner er Romsdalsgondolen, som åpnet 28. mai i år.
– Ideen til gondolbanen kom allerede i 1964, forteller daglig leder i Romsdalsgondolen, Pål Ragnar Amundsen.
– Det første forsøket på å bygge gondolbane strandet fordi det ble stemt ned av Utbyggingsfondet på fylkesplan. Det andre forsøket slet med finansieringen, og det tredje kom ikke i mål med grunneierne. På fjerde forsøk gikk det, sier han.
Gondolbanen går til fjellet Nesaksla like over Åndalsnes sentrum, og lokker blant annet med fine turmuligheter og en 170-seters restaurant med spektakulær utsikt i alle retninger.
– Målgruppen er både dem som bare vil opp for å nyte utsikten, og dem som kombinerer banen med turen over Romsdalseggen eller klatreløypa Romsdalsstigen Via Ferrata, forteller han.
Amundsen regner med 70.000 besøkende på Romsdalsgondolen i løpet av 2021.
Bjørn og Perly Norberg har selvfølgelig vært der allerede.
– Vi var der i begynnelsen av juni, og fikk en flott tur med omvisning på anlegget. Romsdalsgondolen er lengre enn Loen Skylift, og toppen ligger litt lavere, 708 meter over havet. Men utsikten fra toppen er minst like imponerende, man kan se både Åndalsnes, Romsdalshorn og toppen av Trollveggen, forteller Norberg.
Fjelltur som koster
Odd Roar Lange driver nettstedet The Travel Inspector, og er en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister. Han mener utbyggingen av nye taubaner er helt i tråd med strategien til Visit Norway og Innovasjon Norge om å utvide Norge som reiselivsprodukt.
– Norsk natur er gratis. Derfor er det viktig å utvikle tilbud som turistene kan bruke penger på, påpeker han. En tur med nyåpnede Romsdalsgondolen koster deg eksempelvis 450 kroner t/r.
Lange har selv besøkt både Krossobanen, Fjellheisen i Tromsø og Ulriksbanen, og skal prøve den nye Romsdalsgondolen senere i sommer.
– Å kjøre gondolbane er jo en veldig flott opplevelse, man får skikkelig sug i magen, sier han.
Mange motstandere
Utbyggingene har imidlertid ikke kommet uten motstand. Naturvernere, friluftsentusiaster og berørte naboer er blant dem som har forsøkt å stanse de stadig nye luftige planene.
– Det er en viktig diskusjon om man bør legge slike baner til de mest populære fjellområdene. Jeg var selv kritisk til utbyggingen av Romsdalsgondolen, særlig fordi den ble solgt inn som et tilbud for cruiseturister. Men jeg tror gondolen kan bidra til å tiltrekke seg turister som blir i området lenger, og tenker derfor nå at den er positivt tilskudd, sier Lange.
Flere taubaner er under planlegging, men Lange mener det er liten fare for at Norge blir nedbygd av taubaner.
– Gondolene vil gjøre enkelte fjell lettere tilgjengelig, men de aller fleste må man fremdeles gå opp på selv, påpeker han.
I mai i år døde 14 personer da en gondol i Italia raste ned. Sist man hadde en dødsulykke i Norge var i 1974, da en teknisk svikt førte til at en gondol på Ulriksbanen gikk i bakken.
Norberg mener likevel man ikke trenger å bekymre seg for å ta taubane til topps.
– Statistisk skal det være like sikkert som å kjøre tog, sier han.
Taubaner åpne for publikum
Dette er de norske taubanene som per i dag er åpne for turister:
- Fløibanen: Den skinnegående kabelbanen Fløibanen ble bygget i 1918, og er dermed Norges første taubane for persontrafikk. Banen går mellom Bergen sentrum og utsiktspunktet Fløyen på 320 moh.
- Krossobanen: Krossobanen er Nord-Europas første gondolbane. Den ble gitt i gave fra Norsk Hydro til innbyggerne på Rjukan i 1928, og tar deg 500 meter opp på den nordre dalsiden av byen. Banen er fredet og går fremdeles.
- Gaustabanen: Gaustabanen er en kabelbane som går i tunnel inne i fjellet fra Longefonn på 1150 moh. og nesten til toppen av Gaustatoppen på 1800 moh. Banen er åpen hele året og gir enkel tilgang til et av Norges flotteste fjell.
- Ulriksbanen: Gondolbane i Bergen som går fra Haukelandsbakken ovenfor Haukeland universitetssjukehus og opp til byens høyeste fjell, Ulriken. Banen er for øyeblikket stengt grunnet ombygging, men vil åpne på sensommeren.
- Fjellheisen i Tromsø: Denne gondolbanen tar deg til toppen av Storsteinen på 421 moh. Banen gir deg flott utsikt over Tromsø og de omkringliggende øyene og fjordene.
- Voss Gondol: Voss Gondol ble åpnet i 2019. Den går fra Voss jernbanestasjon på 57 moh. til toppen av fjellet Hanguren på 820 moh.
- Loen Skylift: Gondolbanen tar deg rett opp fra fjorden til fjellet Hoven på 1011 moh. Her finner du både restaurant og ulike aktivitetstilbud.
- Romsdalsgondolen: Nylig åpnet Romsdalsgondolen, som går fra like over Åndalsnes sentrum til fjellet Nesaksla på 708 moh. Restauranten på toppen åpner i juli.
(Kilde: Boka «Taubaner i Norge» og taubanenes hjemmesider)
Bygget for transport
De første taubanene ble slett ikke bygget med tanke på turister, men for å frakte gods. Først ut var taubanen på Ringerike, som kom i 1874. Den var 3,8 kilometer lang og fraktet nikkelmalm fra gruver i Ertelia til smeltehytta ved innsjøen Væleren.
Etter hvert ble det satt opp mange gruve- og anleggsbaner i Norge.
– I dag er det vesentlig færre. Gruvedriften er lagt ned, og behovet for transport til fjells er i stor grad erstattet av helikopter, forteller Bjørn Norberg, som har skrevet boka «Taubaner i Norge».
Først ut blant taubanene for persontransport var Fløibanen, som er en skinnegående kabelbane. Den ble bygget i 1918 og er fremdeles populær både blant fastboende og turister.
I 1928 kom Krossobanen, som var Nord-Europas første gondolbane. Den ble gitt som en gave fra Norsk Hydro til innbyggerne på Rjukan, slik at de kunne komme seg opp i sola i vinterhalvåret.
– Krossobanen går fremdeles og er i dag fredet, forteller Norberg.