For ti år siden var det noen få tusen elbiler i Norge, nå er det straks 400.000.
Våren 2015 ble elbil nummer 50.000 registrert i Norge, noe som ble markert med stor ståhei på havna i Drammen. Det ble sett på som en milepæl og et bevis på at elbilene for alvor var blitt noe for de store massene. Fem år tidligere var det 3347 elbiler, ifølge tall fra Elbilforeningen.
I årene etter 2015 har andelen av nye og bruktimporterte elbiler steget jevnt og trutt. 100.000 elbiler ble passert på tampen av 2016, 200.000 to år senere, 300.000 i fjor, og nå er det straks 400.000 elektriske biler på norske skilter.
– 31. mai var totalbestanden av elbiler 371.136, fastslår Ståle Frydenlund, seniorrådgiver i Elbilforeningen.
Han forteller at det siden begynnelsen av året har blitt førstegangsregistrert 34.878 elbiler til og med utgangen av mai. Dette gir et månedssnitt på 7.642 biler.
Mest diesel totalt
Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at elbilene har hatt en andel på 55 prosent i personbilsektoren i 2021, og at åtte av de ti mest populære bilmodellene var elektriske.
– Vi vet ikke sikkert om registreringstakten i månedene framover vil øke, men alt tyder på at antall helelektriske personbiler passerer 400.000 i august eller september, sier Frydenlund.
Den totale personbilbestanden i Norge er 2,8 millioner kjøretøy, og diesel er fortsatt drivstoffet i flest biler, med en andel på 42 prosent. Elbilene utgjør 13 prosent.
Flest Leaf
I 2010 var det Think City som var den mest solgte elbilen i Norge med 330 biler, i 2015 var det Volkswagen e-Golf med 8943 biler, mens det i fjor var Audi e-tron med 9184. På disse årene har også utvalget blitt veldig mye større. I 2021 er det så langt 59 forskjellige elbilmodeller på registreringsstatistikken, mens det i 2015 var 14 og i 2010 bare fem.
Den elbilen det går flest av på norske veier, er Nissan Leaf, med 65.824 biler per 31. mai, viser tall fra Elbilforeningen. Leaf følges av Volkswagen e-Golf med 46.293 biler og BMW i3 med 27.535 biler.