Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
31 juli 2021 19:30
Del på Facebook
VARIANTER: For noen år siden fikk coupé og kabrioletversjonene partall, mens sedan og stasjonsvogn bruker oddetall i BMWs system. M3 har fire dører, mens M4 har to. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
VARIANTER: For noen år siden fikk coupé og kabrioletversjonene partall, mens sedan og stasjonsvogn bruker oddetall i BMWs system. M3 har fire dører, mens M4 har to. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Den nye BMW M3 har et fjes man legger merke til og kjøreegenskaper i verdensklasse.

Historisk sett har 3-serie hatt det mest konservative designspråket av BMWs modeller. Mens andre BMW-er fra tid til annen har hatt sine kontroversielle øyeblikk når det gjelder utseende, har 3-serien fått lov til å være i fred. Inntil nå.

En gang i tiden var «nyregrillen» ganske beskjeden. Det kan man vanskelig si om den som er i fronten av M3-utgaven. På de vanlige versjonene er grillen noe mer forsiktig utformet, men går man for den ganske så ekstreme varianten av 3-serie, M3, blir det voldsomt.

Det er ikke elegant – men det er kanskje ikke meningen heller. Dette er en bil som er ganske rett-i-fleisen, med sideskjørt, utbygde hjulbuer og en hekk med diffuser og to sett med doble eksosenderør. M3 er ikke kjøretøyet for dem som ønsker å bli borte i trafikken.

Faktisk er det meste med denne nye utgaven av M3 skrudd til maks.

Innstillinger

Den er 12 centimeter lengre enn utgaven den erstatter, og veier nesten 200 kilo mer. Og i M3 Competition-utgave, som er den vi tester, har den 79 hestekrefter mer. Det vil si at denne mellomstore sedanen har 510 hester.

Inntrykket av at bilen er noe utenom det vanlige, forsterkes når man åpner døra. Testbilen er utstyrt bøtteseter i karbon, med en utforming man finner i en rendyrket banebil. Setene er elektrisk justerbare, og man sitter nærmest skrudd fast. På den annen side så bør man nok ikke ha spist for mye dessert de siste årene, for de er ganske smale, og de høye kantene gjør det litt krøkkete å komme seg inn og ut. Mulig det vil være like greit å gå for noen standardseter?

For at man skal få maks ut av bilen ved enhver anledning, er det en rekke innstillingsmuligheter for drivverk, chassis, gir, styreenhet og bremser. Når man har funnet sine favorittmikser, kan de lagres og senere aktiveres via de røde bryterne på rattet.

Ikke overraskende er bilen temmelig stiv. Dette er for å tåle hard kjøring, men i den mildeste innstillingen er den likevel rimelig komfortabel. Noe som er et viktig poeng. For selv om dette er en banemaskin, skal den også fungere i en normal verden med fartsgrenser og lyskryss.

Tøysete

En M3 skal være slik. En liten familiebil som er en berserker. Denne gangen har BMWs ingeniører også lagt til en effekt som minner om at bilen i tillegg er for dem med spektakulære ambisjoner. Den har nemlig en egen meny for drifting, der bilen både tar tiden på hvor lenge man ligger bredt og gir poengsum for hvor bra sladden var.

Ganske tøysete, men det kler på samme tid en bil som dette. Dette er ikke en bil som kjøpes av dem som leser tilbudsaviser til frokost.

For første gang vil M3 bli tilgjengelig med firehjulstrekk, produksjonen av denne varianten starter nå. Testbilen har derimot bakhjulstrekk, og med så mye hestekrefter må man være varsom. Selv på tørr asfalt lurer man på om hvordan det vil arte seg første gang man trår skikkelig til.

Det som skjer, at er at bilen skyter av gårde så hårfestet beveger seg bakover, helt uten at man må slåss med rattet. For bilen blir i imponerende liten grad preget av at asfalten ikke er en parkett, og selv med så brede dekk sporer den overhodet ikke.

Lydbildet som bretter seg ut når man gasser på, kler følelsen bilen gir, samtidig er det ikke så vilt som man kanskje skulle tro. Det er ikke smell og brøl, mer en dyp tone som blir skarpere jo lenger opp i turtallskurven man kommer.

Lettkjørt

Det saftige dreiemomentet slår inn på lavere turtall, mens hestekreftene når maks effekt ved 6250 omdreininger per minutt. At det er mer enn nok krefter her, sier seg selv, men det som er mer fascinerende, er hvor balansert bilen er når man presser den. På et imponerende vis er bilen vilt sprek og svært lettkjørt. Men man må bruke hodet. Det tar under fire sekunder å nå 100 km/t fra stillestående. Dette er ikke en bil man tar helt ut på vanlig vei, men selv når man holder seg innenfor en fornuftig ramme, er det stor stas.

M3 er en god dose galskap, en bil for dem som er ute etter noe helt spesielt. Det finnes elbiler som er like spreke, i hvert fall på papiret, men det finnes ingen elbiler som byr på en kjøreopplevelse som ligner på den som serveres i en M3. Dette er en bil der man kan jage riktig turtall og gir, og få gåsehud når man får det perfekt til.

Dagens M3 forvalter modellens legendariske status på strak arm. Utseendet og grillfesten foran er kanskje ikke alles drøm, men kjøreegenskapene har aldri vært bedre.

Tekniske data

BMW M3 Competition
Pris: 1.183.400.-
Pris testbil: 1.530.273.-
Motor: 6 syl. 2 turboer. Bensin. 2992 ccm. 510 hk. 650 Nm.
Aks: 3,9 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,98 l/mil
Utslipp: 223 g/km CO2. 16,6 mg/km NOx
Bagasjerom: 480 liter
LxBxH: 4794/1903/1433 mm
Egenvekt: 1730 kilo

Pluss og minus

+

Kjøreegenskaper
Motoren
Ekstrem

Pussig utseende
Prisen

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse