Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
28 august 2021 19:30
Del på Facebook
STERKEST: Mercedes-AMG CLA 45 S har den sterkeste firesylindrede motoren som finnes, på 421 hestekrefter. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
STERKEST: Mercedes-AMG CLA 45 S har den sterkeste firesylindrede motoren som finnes, på 421 hestekrefter. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mercedes-AMG CLA 45 S er en svært imponerende bil som er helt i utakt med tiden.

Jeg sitter i feil bil. Denne tanken slo meg gang på gang mens jeg rattet rundt i Mercedes-AMG CLA 45 S. Det var noe av den samme følelsen som å møte opp i dress når alle andre går i t-skjorte. Man ser bra ut, men det er litt i overkant. Unødvendig, rett og slett.

Under panseret er det, som vanlig i en bil som dette, en firesylindret bensinmotor på to liter. Det som er mindre vanlig, er at AMG-avdelingen til Mercedes har hentet ut 421 hestekrefter. Dermed gjør den null til hundre på fire sekunder, noe som for ikke lenge siden var noe kun superbiler – og ikke kompaktsedaner – var i stand til.

Dette er med andre ord en helt spesiell bil, stappa med det råeste AMG har å by på, fra håndlagd motor til et veldig bra og justerbart understell. Problemet er bare at det koster hele 900.000 kroner før man har begynt å laste inn ekstrautstyr, og at Tesla lager Model 3. Model 3 i Performance-versjon er ifølge spesifikasjonene én millimeter lengre, har 513 hestekrefter, gjør null til hundre på 3,3 sekunder og koster 500.000 kroner.

Mekanisk

Det er dette som får en til å tenke at man kanskje ikke framstår som en person som har forstått hvor landet ligger når man sitter bak rattet i en bil som dette.

Samtidig byr CLA 45 S på noe som er grunnleggende tilfredstillende: Den mekaniske opplevelsen. Uansett hvilken elbil man velger, er det ingen som kan gi den samme følelsen av å ta del i kjøringen. I Mercedesen må man time turtall og giring for å få mest mulig ut av drivverket. Dette er rett og slett veldig gøy.

Det er når man begynner å prøve seg fram med de mange innstillingene på drivverk og motorens komponenter det tar skikkelig av. CLA 45 S har en rekke nivåer, og de villeste er nok mest egnet for kjøring på bane – ettersom bilen blir ekstremt aggressiv og understellet svært stramt.

Men i normalinnstillingen er ikke oppsettet strammere enn at det er til å leve med på en norsk riksvei.

Svinger

I tillegg har denne bilen noe som man aldri kan få i en elbil, på godt og vondt, nemlig et eksosanlegg som – hvis man ønsker det – kan gi fra seg en temmelig frekk lyd: En skarp tone som stiger i takt med turtallet, med en dose knatring når man skifter gir. Ikke nødvendigvis en suksess i tettbebygde strøk, men ganske gøyalt i grisgrendte.

Akselerasjonen er også av den festlige sorten, men her har elbilene ødelagt inntrykket en smule. Sprettertopplevelsen klarer ikke en fossilbil å få til, det er for mange mekaniske deler som skal samarbeide før det smeller til. Så følelsen av å være en menneskelig kanonkule ikke er like tilstedeværende når du kjører fossilt.

Finner man fram til en svingete vei, kjenner man hvor ekstremt mye arbeid som lagt ned i bilen for å få den til å oppføre seg på en trygg, men også hinsides rask, måte. I slike situasjoner føles bilen enklere å håndtere enn en elbil. Med gir og turtall er det lettere å påvirke bilens oppførsel enn i en elbil, som minner mer om et apparat man skrur av eller på.

Rett fram vil en Model 3 stikke av, men i svinger er jeg temmelig sikker på at CLA 45 S klarer seg bedre.

Framtiden

Også innvendig leverer Mercedesen på et svært høyt nivå. Kvalitetsfølelsen er tipp topp, og funksjonaliteten er briljant.

At tiden er på vei til å løpe fra en bil som dette i det norske markedet, er opplagt. Men før målet om at alle nye biler skal være utslippsfrie slår inn i 2025, er det absolutt stor stas å få lov til å ratte en AMG-bil. Hva som skjer med dem etter det, er ikke greit å si i dag. Men det er grunn til å tro at biler som dette vil bli enda dyrere. Et rent forbud er neppe realiserbart, derfor vil myndighetene trolig måtte bruke avgifter for å gjøre fossilbilene minst mulig salgbare.

På den positive siden kan det bety at andrehåndsverdien på en bil som dette, kjøpt i dag, vil stå seg ganske bra etter 2025.

(Undersak 1) Tekniske data

Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+

Pris: 907.000.-

Pris testbil: 1.127.924.-

Motor: 4 syl. 2 turboer. Bensin. 1991 ccm. 421 hk. 500 Nm.

Aks: 4 sekunder

Toppfart: 270 km/t

Forbruk: 0,86 l/mil

Utslipp: 200 g/km CO2. 21,3 mg/km NOx

Bagasjerom: 460 liter

LxBxH: 4693/1830/1439 mm

Egenvekt: 1620 kilo

Tilhengervekt: 1500 kilo

(Undersak 2) Pluss og minus

+

Kjøreegenskaper

Motor

Opplevelse

Prisen

I utakt med tiden

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse