Mercedes-AMG CLA 45 S er en svært imponerende bil som er helt i utakt med tiden.
Jeg sitter i feil bil. Denne tanken slo meg gang på gang mens jeg rattet rundt i Mercedes-AMG CLA 45 S. Det var noe av den samme følelsen som å møte opp i dress når alle andre går i t-skjorte. Man ser bra ut, men det er litt i overkant. Unødvendig, rett og slett.
Under panseret er det, som vanlig i en bil som dette, en firesylindret bensinmotor på to liter. Det som er mindre vanlig, er at AMG-avdelingen til Mercedes har hentet ut 421 hestekrefter. Dermed gjør den null til hundre på fire sekunder, noe som for ikke lenge siden var noe kun superbiler – og ikke kompaktsedaner – var i stand til.
Dette er med andre ord en helt spesiell bil, stappa med det råeste AMG har å by på, fra håndlagd motor til et veldig bra og justerbart understell. Problemet er bare at det koster hele 900.000 kroner før man har begynt å laste inn ekstrautstyr, og at Tesla lager Model 3. Model 3 i Performance-versjon er ifølge spesifikasjonene én millimeter lengre, har 513 hestekrefter, gjør null til hundre på 3,3 sekunder og koster 500.000 kroner.
Mekanisk
Det er dette som får en til å tenke at man kanskje ikke framstår som en person som har forstått hvor landet ligger når man sitter bak rattet i en bil som dette.
Samtidig byr CLA 45 S på noe som er grunnleggende tilfredstillende: Den mekaniske opplevelsen. Uansett hvilken elbil man velger, er det ingen som kan gi den samme følelsen av å ta del i kjøringen. I Mercedesen må man time turtall og giring for å få mest mulig ut av drivverket. Dette er rett og slett veldig gøy.
Det er når man begynner å prøve seg fram med de mange innstillingene på drivverk og motorens komponenter det tar skikkelig av. CLA 45 S har en rekke nivåer, og de villeste er nok mest egnet for kjøring på bane – ettersom bilen blir ekstremt aggressiv og understellet svært stramt.
Men i normalinnstillingen er ikke oppsettet strammere enn at det er til å leve med på en norsk riksvei.
Svinger
I tillegg har denne bilen noe som man aldri kan få i en elbil, på godt og vondt, nemlig et eksosanlegg som – hvis man ønsker det – kan gi fra seg en temmelig frekk lyd: En skarp tone som stiger i takt med turtallet, med en dose knatring når man skifter gir. Ikke nødvendigvis en suksess i tettbebygde strøk, men ganske gøyalt i grisgrendte.
Akselerasjonen er også av den festlige sorten, men her har elbilene ødelagt inntrykket en smule. Sprettertopplevelsen klarer ikke en fossilbil å få til, det er for mange mekaniske deler som skal samarbeide før det smeller til. Så følelsen av å være en menneskelig kanonkule ikke er like tilstedeværende når du kjører fossilt.
Finner man fram til en svingete vei, kjenner man hvor ekstremt mye arbeid som lagt ned i bilen for å få den til å oppføre seg på en trygg, men også hinsides rask, måte. I slike situasjoner føles bilen enklere å håndtere enn en elbil. Med gir og turtall er det lettere å påvirke bilens oppførsel enn i en elbil, som minner mer om et apparat man skrur av eller på.
Rett fram vil en Model 3 stikke av, men i svinger er jeg temmelig sikker på at CLA 45 S klarer seg bedre.
Framtiden
Også innvendig leverer Mercedesen på et svært høyt nivå. Kvalitetsfølelsen er tipp topp, og funksjonaliteten er briljant.
At tiden er på vei til å løpe fra en bil som dette i det norske markedet, er opplagt. Men før målet om at alle nye biler skal være utslippsfrie slår inn i 2025, er det absolutt stor stas å få lov til å ratte en AMG-bil. Hva som skjer med dem etter det, er ikke greit å si i dag. Men det er grunn til å tro at biler som dette vil bli enda dyrere. Et rent forbud er neppe realiserbart, derfor vil myndighetene trolig måtte bruke avgifter for å gjøre fossilbilene minst mulig salgbare.
På den positive siden kan det bety at andrehåndsverdien på en bil som dette, kjøpt i dag, vil stå seg ganske bra etter 2025.
(Undersak 1) Tekniske data
Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+
Pris: 907.000.-
Pris testbil: 1.127.924.-
Motor: 4 syl. 2 turboer. Bensin. 1991 ccm. 421 hk. 500 Nm.
Aks: 4 sekunder
Toppfart: 270 km/t
Forbruk: 0,86 l/mil
Utslipp: 200 g/km CO2. 21,3 mg/km NOx
Bagasjerom: 460 liter
LxBxH: 4693/1830/1439 mm
Egenvekt: 1620 kilo
Tilhengervekt: 1500 kilo
(Undersak 2) Pluss og minus
+
Kjøreegenskaper
Motor
Opplevelse
–
Prisen
I utakt med tiden