fbpx
Annonse
Annonse
NTB
Tema
NTB
28 august 2021 19:30
STERKEST: Mercedes-AMG CLA 45 S har den sterkeste firesylindrede motoren som finnes, på 421 hestekrefter. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
STERKEST: Mercedes-AMG CLA 45 S har den sterkeste firesylindrede motoren som finnes, på 421 hestekrefter. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mercedes-AMG CLA 45 S er en svært imponerende bil som er helt i utakt med tiden.

Jeg sitter i feil bil. Denne tanken slo meg gang på gang mens jeg rattet rundt i Mercedes-AMG CLA 45 S. Det var noe av den samme følelsen som å møte opp i dress når alle andre går i t-skjorte. Man ser bra ut, men det er litt i overkant. Unødvendig, rett og slett.

Under panseret er det, som vanlig i en bil som dette, en firesylindret bensinmotor på to liter. Det som er mindre vanlig, er at AMG-avdelingen til Mercedes har hentet ut 421 hestekrefter. Dermed gjør den null til hundre på fire sekunder, noe som for ikke lenge siden var noe kun superbiler – og ikke kompaktsedaner – var i stand til.

Dette er med andre ord en helt spesiell bil, stappa med det råeste AMG har å by på, fra håndlagd motor til et veldig bra og justerbart understell. Problemet er bare at det koster hele 900.000 kroner før man har begynt å laste inn ekstrautstyr, og at Tesla lager Model 3. Model 3 i Performance-versjon er ifølge spesifikasjonene én millimeter lengre, har 513 hestekrefter, gjør null til hundre på 3,3 sekunder og koster 500.000 kroner.

Mekanisk

Det er dette som får en til å tenke at man kanskje ikke framstår som en person som har forstått hvor landet ligger når man sitter bak rattet i en bil som dette.

Samtidig byr CLA 45 S på noe som er grunnleggende tilfredstillende: Den mekaniske opplevelsen. Uansett hvilken elbil man velger, er det ingen som kan gi den samme følelsen av å ta del i kjøringen. I Mercedesen må man time turtall og giring for å få mest mulig ut av drivverket. Dette er rett og slett veldig gøy.

Det er når man begynner å prøve seg fram med de mange innstillingene på drivverk og motorens komponenter det tar skikkelig av. CLA 45 S har en rekke nivåer, og de villeste er nok mest egnet for kjøring på bane – ettersom bilen blir ekstremt aggressiv og understellet svært stramt.

Men i normalinnstillingen er ikke oppsettet strammere enn at det er til å leve med på en norsk riksvei.

Svinger

I tillegg har denne bilen noe som man aldri kan få i en elbil, på godt og vondt, nemlig et eksosanlegg som – hvis man ønsker det – kan gi fra seg en temmelig frekk lyd: En skarp tone som stiger i takt med turtallet, med en dose knatring når man skifter gir. Ikke nødvendigvis en suksess i tettbebygde strøk, men ganske gøyalt i grisgrendte.

Akselerasjonen er også av den festlige sorten, men her har elbilene ødelagt inntrykket en smule. Sprettertopplevelsen klarer ikke en fossilbil å få til, det er for mange mekaniske deler som skal samarbeide før det smeller til. Så følelsen av å være en menneskelig kanonkule ikke er like tilstedeværende når du kjører fossilt.

Finner man fram til en svingete vei, kjenner man hvor ekstremt mye arbeid som lagt ned i bilen for å få den til å oppføre seg på en trygg, men også hinsides rask, måte. I slike situasjoner føles bilen enklere å håndtere enn en elbil. Med gir og turtall er det lettere å påvirke bilens oppførsel enn i en elbil, som minner mer om et apparat man skrur av eller på.

Rett fram vil en Model 3 stikke av, men i svinger er jeg temmelig sikker på at CLA 45 S klarer seg bedre.

Framtiden

Også innvendig leverer Mercedesen på et svært høyt nivå. Kvalitetsfølelsen er tipp topp, og funksjonaliteten er briljant.

At tiden er på vei til å løpe fra en bil som dette i det norske markedet, er opplagt. Men før målet om at alle nye biler skal være utslippsfrie slår inn i 2025, er det absolutt stor stas å få lov til å ratte en AMG-bil. Hva som skjer med dem etter det, er ikke greit å si i dag. Men det er grunn til å tro at biler som dette vil bli enda dyrere. Et rent forbud er neppe realiserbart, derfor vil myndighetene trolig måtte bruke avgifter for å gjøre fossilbilene minst mulig salgbare.

På den positive siden kan det bety at andrehåndsverdien på en bil som dette, kjøpt i dag, vil stå seg ganske bra etter 2025.

(Undersak 1) Tekniske data

Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+

Pris: 907.000.-

Pris testbil: 1.127.924.-

Motor: 4 syl. 2 turboer. Bensin. 1991 ccm. 421 hk. 500 Nm.

Aks: 4 sekunder

Toppfart: 270 km/t

Forbruk: 0,86 l/mil

Utslipp: 200 g/km CO2. 21,3 mg/km NOx

Bagasjerom: 460 liter

LxBxH: 4693/1830/1439 mm

Egenvekt: 1620 kilo

Tilhengervekt: 1500 kilo

(Undersak 2) Pluss og minus

+

Kjøreegenskaper

Motor

Opplevelse

Prisen

I utakt med tiden

Du må være logget inn for å kommentere.


Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte