Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
02 oktober 2021 19:30
Del på Facebook
PÅ VEI: De første kundeleveringene av Mercedes EQS skjer i løpet av 2021. Importøren vil ikke ut med konkrete tall på norske bestillinger, men sier responsen har vært «super». Foto: Morten Abrahamsen / NTB
PÅ VEI: De første kundeleveringene av Mercedes EQS skjer i løpet av 2021. Importøren vil ikke ut med konkrete tall på norske bestillinger, men sier responsen har vært «super». Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mercedes EQS er for fin og for stor for folk flest, men modellen lover godt for merkets elektriske framtid.

Dette er langt fra Mercedes’ første elbil, men det er likevel en svært viktig bil fra merket. Det er nemlig den første som er bygget som en elbil fra starten av, mens alle de tidligere har vært basert på fossilbiler.

EQS er elbilenes svar på S-klasse, altså den største Mercedes-sedanen. Bilen følger S-klassens tradisjon med å presentere nyvinninger, som etter hvert pleier å drysse nedover i modellsortimentet. I EQS er innovasjonen særlig synlig innvendig, der hele dashbordet, fra dør til dør, er dekket av tre skjermer som flyter over i hverandre. En av disse skjermene er tiltenkt forsetepassasjeren.

Det ser stilig ut, men det betyr også at så å si alt av funksjoner styres via berøringsskjermene, noe som ikke nødvendigvis er like greit når man er på veien. Noen hurtigknapper på midtkonsollen hjelper til, slik at man ikke må bla gjennom en rekke menyer for å komme dit man ønsker. Man kan også snakke til bilen og be om ønskede funksjoner, men det krever en del tilvenning. I starten vil en slik «prat» stjele oppmerksomhet fra veien.

Stor

Designet viser at dette er en elbil fra grunnen av. Førersetet er plassert lengre fram enn i en fossilbil, slik at kupeen blir ekstra stor og panseret svært kort. Selve formen er ekstremt aerodynamisk. Luftmotstandskoeffisienten er 0,20, noe som skal være det laveste på en produksjonsbil noensinne. Proporsjonene er så uvanlige at bildene av bilen ikke avslører at dette er en av de aller største personbilene på markedet.

Ikke overraskende er komforten eksepsjonelt god. Alt fra seter, materialfølelse, generell ergonomi og plass er overveldende. Det er også bilens dimensjoner. En lengde på 522 centimeter og nær 2 meters bredde er voksent, og ikke noe man umiddelbart vil buksere i trangt farvann. Dette er løst ved at bilen også har styring på bakakselen, på inntil 10 grader. Det gir en svingradius som er overraskende liten, og gjør bilen langt mer smidig enn dimensjonene skulle tilsi.

På mer åpne veier er det total komfort. I normalinnstilling er understellet mykt uten at det blir helt amerikansk 70-tallsbil. Selv i «sport» er det utpreget behagelig. Med en vekt på over 2,5 tonn blir bilen aldri spesielt lettbeint, men sofistikert understell og masse krefter gjør det gøyalt på fine veier i distriktene. Dette er en bil som skaper følelsen av flyt.

Rekkevidde

Og den kan flyte lenge. Batterikapasiteten er 108 kWt, og forbruket er oppgitt til 1,83 kWt per mil. Rekkevidden skal dermed bli 67,5 mil, så vidt mer enn det en Tesla Model S Longe Range kan by på. Nå skal det sies at vi endte opp med 1,93 i snittforbruk på en tur som var på drøyt 30 mil under gunstige forhold, men det er uansett et nivå som parkerer rekkeviddeangst. I tillegg er ladekapasiteten på 200 kilowatt, noe som er ganske bra, men med et så stort batteri blir man stående en stund ved laderen hvis man har kjørt det ganske flatt.

Ved introduksjonen er EQS tilgjengelig i to utgaver. Testbilen er topputgaven med firehjulstrekk, det betyr to motorer og en samlet effekt på 524 hestekrefter, og en startpris på nær 1,2 millioner kroner. For 935.000 kroner kan man få en EQS med bakhjulstrekk og 333 hestekrefter, som har det samme batteriet og lavere forbruk. Denne utgaven skal klare 78 mil mellom ladingene, lengst av alle biler på det norske markedet i dag.

Lovende takter

Det bør ikke være noen overraskelse at Mercedes’ aller største elbil i personbilsegmentet koster mye penger. Men man skal samtidig være klar over at den billigste S-klasse, S 350d med 286 hestekrefter, koster mer enn 1,3 millioner kroner. Her er det selvsagt fraværet av avgifter på en elbil som spiller inn, og det virker ganske rart å ikke velge en EQS hvis man uansett er i markedet for en Luksus-Mercedes.

EQS gir også klare signaler om at Mercedes nå satser på elbiler. Plattformen bilen er bygget på, vil i løpet av få år også ligge til grunn for en EQE, som er en noe mindre sedan, og flere SUV-er. Det lover godt, for EQS er en ekstremt behagelig bil, men den er også i største laget. Det er en direktørbil, ikke en familiebil. Men de kommende modellene fra Mercedes kan bli svært interessante for det norske markedet.

Tekniske data

Mercedes-EQS 580 4Matic
Pris: 1.161.000.-
Pris testbil: 1.426.788.-
Motor: To elmotorer. 524 hk 855 Nm.
Batteri: 107,8 kWt
Maksimal ladefart: 200 kW
Forbruk: 1,83 kWt/mil
Rekkevidde: 675 kilometer
Toppfart: 210 km/t
0-100: 4,3 sekunder
Mål (LxBxH): 5216/1926/1512 mm
Bagasjeplass: 610/1770 liter
Vekt: 2510 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo

Pluss og minus

+

Komfort
Rekkevidde
Kvalitetsnivå

I største laget for daglig bruk

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse