Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
16 oktober 2021 19:30
Del på Facebook
VEILEDNING: Nico Biørn-Lian får veiledning av produktspesialist Sharon Marie Stølen hos Møller bil Oslo Vest. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
VEILEDNING: Nico Biørn-Lian får veiledning av produktspesialist Sharon Marie Stølen hos Møller bil Oslo Vest. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

For elbildebutanter kan det bli mye nytt å sette seg inn i. Men det finnes råd og informasjon som gjør overgangen knirkefri.

– Det hadde vært fremmedgjørende, sier Nico Biørn-Lian, på spørsmål om hvordan det ville vært å hente ut sin første elbil helt uten noen form for veiledning fra selgerne.

Slik kan det nemlig foregå, som vi skal se lenger ned i saken. Biørn-Lian, derimot, får opplæring. Den siste timen har to representanter fra Volkswagen hjulpet Nico til å bli kjent med hvordan hans nye bil, en Volkswagen ID. 3, fungerer.

Han er én av svært mange nordmenn som i disse dager har kjøpt seg sin første elbil. I september var 90 prosent av alle nye biler som ble levert ut til privatkunder, elbiler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Det betyr at svært mange bytter ut en fossildrevet bil med en som går på strøm. Og i større grad enn bensin- og dieselbilene framstår elbilene som PC-er på hjul. Dette kan by på utforinger for ferske elbilister, både når det gjelder funksjonene i bilen og ladingen når man er ute på tur. Nico forteller at han har gjort en del research i forkant, men ser for seg at det kan bli en bratt læringskurve i starten.

– Jeg regner med at jeg må laste ned en hel haug med apper, men jeg må bare ta det som det kommer. Jeg har hørt at folk er vennlige ved ladestasjonene, så jeg får spørre hvis jeg ikke får det til.

Nysgjerrig

Kjell Kristensen plukket opp sin første elbil, en Tesla Model 3, rett før sommerferien. Hos Tesla har de en annen strategi for utleveringer enn hos for eksempel Volkswagen. Teslaene leveres ut i stort antall samtidig, og kunden gjør det meste selv. Ved utlevering registrerer kunden seg med en QR-kode og får beskjed om hvor på parkeringsplassen bilen står, og så er det bare å låse den opp og kjøre i vei. Tesla har representanter på plassen, men de er i liten grad til stede for å drive med opplæring.

Kjell synes det gikk greit, men anbefaler folk å være nysgjerrige i forkant.

– Mitt beste tips er å lese reportasjer, se videoer på for eksempel YouTube og bli med i grupper på Facebook. Ikke vær en «typisk mann», men les brukerhåndboken til bilen. For meg var det å hente ut bilen problemfritt. Det er masse info der ute, og alle brukerfeil er som regel gjort av noen andre før deg.

Kjell føler at overgangen til å bli en elbilist har vært enkel.

– Ingen nedturer så langt. I og med at jeg kjører Tesla, har jeg ikke vært borti ladekø ennå.

Slik fungerer det

Elbilforeningen har rundet 25 år i Norge, og med nær 100.000 medlemmer kjenner generalsekretær Christina Bu til det aller meste en elbilist uten erfaring lurer på. Her har vi bedt henne svare på de vanligste spørsmålene:

Hvordan betaler man for lading?

– Du kan betale med app, ladebrikke eller SMS på hurtig- og lynladere. SMS er dyrest. Å betale med bankkort er i dag ikke mulig, men noe vi jobber med å få på plass. Det enkleste i dag er ladebrikke, men da må du ha gjort litt registreringsjobb i forkant.

Er det store prisforskjeller mellom operatørene, og hvordan finner man eventuelt ut av det?

– Det er ikke enkelt å få oversikt over hvor mye det koster. For å gjøre det enklere har Elbilforeningen en ladekalkulator på elbil.no, der du kan sammenligne prisen hos ulike selskaper.

Må man ha med seg mange forskjellige kabler?

– Hurtig- og lynladere har egne kabler, akkurat som på bensinpumpa, så du trenger ikke egen kabel. Likevel kan det være lurt å ta med kabel hvis du overnatter et sted der du kan lade over natta. Da vil du trenge den.

Kan alle lade på Tesla-laderne?

– Foreløpig er det kun Tesla som kan lade på disse laderne. Men de har selv meldt at de kommer til å åpne laderne sine for alle.

Ladestrategi: Bør man lade helt opp, eller stoppe tidligere?

– Hurtiglading er dyrere enn hjemmelading, og det kan oppstå kø. Derfor er det lurt å bare lade det man trenger. Av samme grunn anbefaler vi å stoppe ladingen på 80 prosent, fordi ladingen ofte går tregere etter det.

Batteritemperatur: Hvor viktig er den for å få mest mulig ut av ladingen?

– Et varmt batteri lader raskere enn et kaldt batteri. Det betyr at du bør lade rett før du kommer fram på hytta – ikke ta en kjapp tur ned til en ladestasjon seinere. Da har ikke batteriet rukket å bli varmt.

Er det stor forskjell på rekkevidde vinter og sommer?

– Elbiler har kortere rekkevidde på vinteren enn på sommeren. Samtidig er det flere ting man kan gjøre for å redusere rekkeviddetapet, for eksempel sette på forvarming før man kjører, mens bilen står til lading.

Ladere: Hva er forskjellen?

– Hjemmelader er enklest fordi man kan lade når bilen uansett står parkert. Hjemmelading tar litt tid fordi effekten på laderen er lav, men derfor er det også billigst. Vi anbefaler en hjemmeladeboks fordi det da er enkelt å lade på en trygg måte.

Hurtigladerne er elbilens svar på bensinpumper. Typisk tar det mellom 20 til 40 minutter å lade batteriet til 80 prosent, avhengig av blant annet bilmodell. Hurtigladerne har en effekt på minst 50 kilowatt. Lynladerne er de raskeste hurtigladerne, og har en effekt på minst 150 kilowatt. Disse kan ikke brukes av alle bilmodeller, fordi bilen må kunne ta imot en tilsvarende stor strømmengde.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse