Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
27 august 2022 19:30
Del på Facebook
SÅPESTYKKE: Formen til Mercedes EQE er svært aerodynamisk, det hjelper på rekkevidden, men gir også noen praktiske utfordringer. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
SÅPESTYKKE: Formen til Mercedes EQE er svært aerodynamisk, det hjelper på rekkevidden, men gir også noen praktiske utfordringer. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mercedes EQE er framtidens Taxi-Merce. Som familiebil, derimot, er ikke denne elbilen helt perfekt.

Mercedes fyller stadig ut sin elektriske portefølje. Med EQE har de kommet til elbilen som tilsvarer den klassiske «drosjebilen» E-klasse.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Til forskjell fra de mindre modellene som har kommet med elektrisk drivlinje fra merket de senere årene, deler ikke EQE plattform med en fossilbil i samme størrelse. EQE er derimot basert på samme plattform som den større EQS, noe som betyr at den benytter den første rendyrkede elbilplattformen fra Mercedes.

EQE er betydelig mindre enn EQS, 25 centimeter kortere, men det er fortsatt en stor bil på snaut fem meter. Den ytre formen minner sterkt om den større broren, bilen er med andre ord ekstremt aerodynamisk.

Begge bilene utnytter fordelene ved en elektrisk drivlinje. Elmotorene trenger mindre plass en fossilmotor, dermed kan selve kupeen gjøres større. I tillegg er gulvet helt flatt. Designet er litt spesielt, men det er altså en funksjonell tanke bak det hele: lav luftmotstand og god innvendig plass.

Turbil

Den første modellen av EQE som har kommet hit, er ikke det som skal være innstegsmodellen. EQE 43 har firehjulstrekk, to elmotorer og en samlet effekt på 476 hestekrefter. Om ikke lenge kommer det mildere utgaver og varianter med bakhjulstrekk.

EQE 43 har en batteripakke på 90,6 kWt og en oppgitt rekkevidde på 53 mil med standardutstyr, mens testbilen med mye utstyr og 21-tommers felger skal klare 47 mil. Oppgitt forbruk er 1,97 kWt per mil, noe som stemmer godt med det vi opplevde. Ladefarten er 170 kilowatt, og det virker som farten holder seg oppe også når batteriet fortsatt har bra med kapasitet igjen, ikke bare når det er nesten tomt. Ved en ladeøkt med halvfullt batteri lå farten på mellom 125 og 150 kilowatt.

Det er med andre ord en bil som er godt forberedt på en lengre tur uten unødvendig mye heft i form av hyppige og lange ladepauser.

Lite støy

På veien er EQE svært behagelig. Støynivået i kupeen er superlavt, og understellet er meget god satt opp. Det er stivt nok til at bilen ligger flatt på veien, samtidig som det bevarer komfort selv på rufsete asfalt. Krefter er det aldri for lite av, og ønsker man en ekstra ivrig bil, har den flere forskjellige kjøremodus. Som i fossilbilenes AMG-utgaver kan dette justeres via hjul på rattet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Utgaven vi tester er AMG-utstyrt, både visuelt og med teknikk. Og ser man på ytelsene, er dette en bil som er i nærheten av de fossile AMG-utgavene til E-klasse, men forvent ikke det samme sirkuset som de bilene byr på. Mye av AMG-magien er lyd og mekanikk på et elevert nivå, men en elbil har ikke girkasse, eksosrør og en mengde motordeler som skal samarbeide på fascinerende vis.

EQE 43 gir lite klassisk AMG-følelse, men masse kvikk kjørekomfort.

Lite bagasjeplass

Med den rause innvendige plassen egner EQE 43 seg tilsynelatende ypperlig som en litt raff familiebil, men den er egentlig ikke så praktisk som størrelsen skulle tilsi. Bagasjeplassen er på 430 liter, noe som er nærmere enn kompaktbil enn en storbil. Til sammenligning har tilsvarende store Tesla Model S nær 800 liter. Lastekanten er i tillegg ganske høy, og takformen gjør at inngangen til baksetet blir ganske lav. Frunk er det heller ikke noe av. En annen ting man fort merker når man setter seg inn, er at man sitter lavt bak et høyt dashbord med en a-stolpe som er dratt langt forover og dermed stjeler en del sikt.

Innvendig er førermiljøet slik vi kjenner det fra EQS, med et dashbord som er en eneste stor skjerm. Litt voldsomt, muligens? Samtidig er det ikke så forstyrrende som man skulle tro. Mange funksjoner kan aktiveres via knapper, og logikken er lett å komme inn i. Innvendig føles det definitivt premium og langt mer eksklusivt enn for eksempel i en amerikansk konkurrent til EQE.

EQE er en fet familiebil hvis man ikke trenger stor bagasjeplass, og når den nå blir tilgjengelig i utgaver med en startpris fra 600.000 kroner, har den i stor grad heller ingen direkte konkurrenter. En bestilling i dag, uansett utgave, skal gi levering i mars.

Fortsatt er denne bilen trolig i dyreste laget til å få de helt store salgsvolumene, men per i dag er det den beste Mercedes-elbilen. Om ikke lenge kommer det en SUV bygget på samme lest. Det er en bil som kan bli en vinner for merket her til lands.

Tekniske data

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic
Pris: 897.000.-
Pris testbil: 1.172.720.-
Motor: To elmotorer. 476 hk. 858 Nm.
Batteri: 90.6 kWt
Maksimal ladefart: 170 kW
Forbruk: 1,97 kWt/mil
Rekkevidde: 531 kilometer
Toppfart: 210 km/t
0-100: 4,2 sekunder
Mål (LxBxH): 4964/1961/1492 mm
Bagasjeplass: 430
Vekt: 2525 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo

Pluss og minus

+

Kjøreegenskaper
Kvalitetsfølelse
Stabil ladefart og bra rekkevidde

Bagasjeplass
Formen gir noen upraktiske utslag

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse