Annonse
NTB
Tema
NTB
12 august 2023 19:30
Del på Facebook
SNART KLAR: Mot slutten av året er Maserati GranTurismo Folgore på plass i Norge. Foto: Produsenten
SNART KLAR: Mot slutten av året er Maserati GranTurismo Folgore på plass i Norge. Foto: Produsenten

Det er i dag elbilmodeller i så å si alle sjangre, fra små bybiler til store luksus-SUV-er. Men én biltype har det til nå vært vrient å få som elbil.

Det nærmeste man kommer sportsbiler blant elbilene i dag, er Audi e-tron GT og Porsche Taycan. Ingen av dem har to dører, slik en ekte sportsbil skal ha.

Annonse
Annonse

Det er egentlig litt pussig, for en av de aller første elbilene var Tesla Roadster, som var i salg mellom 2008 og 2012. Siden den gang har det vært magert med elektriske sportsbiler.

Italiener og kineser

Men det er det flere bilprodusenter som vil gjøre noe med i årene som kommer. Allerede før utgangen av 2023 vil den første modellen rulle på norske veier, Maserati GranTurismo Folgore.

– Bilen er litt forsinket, men vi har fått bekreftet de første bilene innen november eller desember, sier Rune F. Brath, daglig leder hos den norske Maserati-importøren

Motoren er utviklet i samarbeid med Formula E-avdelingen til Maserati. Den har 800-volts arkitektur og en kapasitet på 92,5 kWt. Rekkevidden er ventet å være 45 mil. Effekten er 761 hestekrefter, og bilen har tre motorer, to bak og én foran. Null til hundre skal ta 2,6 sekunder. Barth sier at prisen på en godt utstyrt bil vil ligge på cirka 2,5 millioner kroner.

Kinesiske MG har hatt suksess med sine elektriske SUV-er i Norge, men historisk sett har selskapet, da de var britiske, vært mest kjent for små sportsbiler. Den tradisjonen skal de ta opp igjen med MG Cyberster.

Bilen, som ble vist fram på Goodwood Festival of Speed i juni og trolig lanseres sommeren 2024, er en toseters kabriolet. Den tekniske dataene er foreløpig ikke offentlige.

Superlett

Caterham har så langt vært kjent som produsent av lettvekts sportsbiler med utgangspunkt i Lotus Seven, altså superminimalistiske biler. Nylig viste selskapet fram konseptbilen Project V, som ikke minner mye om bilene de har laget så langt. Det er en elektrisk sportsbil med tak, og selskapet sier den kan komme på markedet i 2025 eller 2026.

Bilen har én elmotor som yter 200 hestekrefter, montert på bakakslingen, og batteriet skal ha en kapasitet på 55 kWt med en maks ladefart på 150 kilowatt.

Tanken bak Caterhams biler så langt er lav vekt, og det prøver de også å få til med Project V, til tross for et tungt batteri. Målet er en totalvekt på 1190 kilo. Bilen skal klare null til hundre på 4,5 sekunder.

– En elektrisk Caterham, uansett form og størrelse, må være tro mot det som skiller oss fra alt annet. Den må være lett, enkel og gi en unik kjøreopplevelse. Det er vårt DNA, sier Bob Laishley, konsernsjef i Caterham, i forbindelse med presentasjonen.

Annonse
Annonse

Han sier også at de sikter mot en pris under 80.000 euro.

Fire ekstreme

Lotus, som nettopp har lansert sin første elbil, SUV-en Eltre, skal også komme med en elektrisk sportsbil. Ikke en liten en, i tradisjonen til merkets fossile sportsbiler Seven og Elise, men en supersportsbil med 2000 hestekrefter.

Evija, som den kalles, har vært vist fram flere ganger de senere årene. Lotus har tidligere sagt at den skulle komme i 2023, men det har så langt ikke skjedd. Det som er kjent, er at det blir en begrenset produksjon på drøyt 100 biler, og at prisen blir svært høy.

Polestar har allerede vist fram en roadster som de har bekreftet at vil komme i deres butikker, men ikke før i 2026. Polestar 6 skal ha en effekt på nærmere 900 hestekrefter og en forventet rekkevidde på mer enn 60 mil. Reservasjonslisten er åpen, og de 500 introduksjonsutgavene er allerede reservert. Selskapet har det de kaller en «preliminær totalpris» på 200.000 dollar.

Tesla viste fram en oppfølger til den første Roadsteren i 2017. Det har vært snakk om helt ekstreme ytelser, men noe konkret om produksjon har ennå ikke blitt offentliggjort.

Helt ekstrem er også Rimac Nevera, fra et kroatisk selskap som siden 2021 har samarbeidet med Bugatti. Nevera har 1940 hestekrefter, en toppfart på 412 km/t og gjør null til hundre på 1,85 sekunder. Rimac skal lage 150 eksemplarer og har startet leveransene. Prisen skal ligge på over 20 millioner kroner.

Hva er en sportsbil?

Stein Pauli Nilsen, formann i Norsk Sportsvogn Klubb, sier elbiler er velkomne, men at de må tilfredsstille sportsvognbegrepet.

– Det vil si todørs sportsbil, coupé eller kabriolet.

Nilsen forteller at Polestar var med på vårmønstringen deres i fjor, men at det ikke var noen elektriske sportsbiler på arrangementet i år.

– Og så er spørsmålet: Hvor setter vi grensen for hva som går under begrepet sportsvogn? Vi har jo blant annet lynraske Taycaner og Teslaer. For egen del føler jeg at en sportsbil skal ha motorlyd og ikke et rent elektrisk drivverk.

Nilsen påpeker at det finnes mange mellomløsninger, hybrider, som han mener kan være vellykkede. Samtidig blir de ofte tunge, og det samme gjelder elbilene, noe han mener trekker ned sportsbilfølelsen.

– Jeg koser meg med bensin, og innrømmer at jeg nok er av den gamle skolen.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse