En ny test avslører konsekvensene av feil dekktrykk.
Motor hadde nylig en sommerdekktest der de kjørte alle testøvelsene med tre ulike dekktrykk. Slik kunne de sammenligne hvordan dekktrykket påvirker bilens kjøreegenskaper.
Testbilens riktige trykk var 2,4 bar, i tillegg testet de 1,7 bar og 3,1 bar.
– Med for lavt dekktrykk presterer selv et premiumdekk på nivå med et budsjettdekk. Riktig dekktrykk gjør deg tryggere i trafikken, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.
Testerne opplevde at med for lavt trykk ble bilens oppførsel merkbart endret. Den ble tyngre å styre og vanskeligere å håndtere i kryss og rundkjøringer. Også i motorveihastighet var styrepresisjonen klart dårligere. Med for høyt lufttrykk i dekkene var endringene langt mindre.
Konklusjonen er at for lavt trykk i stor grad påvirker bilens kjøreegenskaper, mens for høyt trykk gir mindre utslag.
Begge deler negativt
Men for høyt dekktrykk gir langt mer støy i bilen, sier Sødal.
Under en av øvelsene viste det seg at det var en fordel med for lavt trykk: På tørr asfalt bremset bilen bedre, fordi det i et slikt tilfelle er mer gummi som berører veien.
– Men dette ene punktet kompenserer på ingen måte for de alvorlige ulempene dekket med lavt lufttrykk har i de andre testdisiplinene.
På våt vei er både for høyt og for lavt trykk negativt. Bilen håndterer blant annet svinger langt dårligere. For lavt trykk ga i tillegg en bremselengde som er 10 prosent lengre.
– Dekktypen på testbilen var dyre premiumdekk. Med feil dekktrykk bremser og svinger det ikke bedre enn det kinesiske budsjettdekket Sunfull som ble testet i sommerdekktesten. Med lavt dekktrykk viser vannplaningstesten at premiumdekket får dårligere trafikksikkerhetsnivå enn det kinesiske dekket, sier Sødal.
De aller fleste biler har en plakett i dørkarmen på førerdøren som viser riktig dekktrykk. Riktig trykk står også i instruksjonsboken, i tillegg har mange nyere biler også opplysninger om riktig dekktrykk i infotainmentsystemet.
– Vi anbefaler at man sjekker dekktrykket en gang i måneden. Det er det nok ikke mange som gjør, men testen viser at det er lurt for trafikksikkerheten, sier Sødal.