Annonse
NTB
Tema
NTB
14 april 2019 14:00
Del på Facebook
MÅ NED: I løpet av kort tid må bilprodusentene få ned sitt samlede CO2-utslipp. FOTO: Vincent West / REUTERS / X00957
MÅ NED: I løpet av kort tid må bilprodusentene få ned sitt samlede CO2-utslipp. FOTO: Vincent West / REUTERS / X00957

I 2021 slår EUs utslippskrav inn for bilbransjen. Det kan bety kroken på døra for flere produsenter.

Fra 2021 må bilprodusentene som selger biler i Europa, betale 33,6 milliarder euro, tilsvarende 323,6 milliarder kroner, i ekstra avgifter på grunn av for høye snittutslipp, er konklusjonen til en rapport utarbeidet av analysebyrået Jato.

Rapporten baserer seg på fjorårets utslippstall, og bøtene satt av EU-kommisjonen. Jato mener også at ingen av produsentene for øyeblikket er på vei til å nå målet satt av EU.

– Det kommende CO2-målet kan betraktes som bilindustriens apokalypse, står det i rapporten.

Målet er at snittutslippet fra en bilprodusent skal være 95 gram CO2 per kilometer fra alle nye biler solgt i løpet av ett år innen 2021.

Regelverket slår inn for bilprodusenter som selger 300.000 eller flere biler i på ett år i Europa. Det gjelder dermed 11 produsenter, som i dag i snitt slipper ut 24,7 gram CO2 per kilometer for mye.

Problematisk trend

– Trenden bekrefter at det blir stadig vanskeligere å nå målet, grunnet stor etterspørsel etter SUV-er og synkende etterspørsel etter dieselbiler.

De fire merkene som gjorde det dårligst, var premiumprodusentene Daimler (Mercedes-Benz), Jaguar Land Rover, BMW og Volvo.

Hvis 2018-tallene for utslipp vedvarer de neste årene, vil mange bilselskaper stå over for store økonomiske problemer i 2021. Utregningen gjort av Jato viser at den økonomiske straffen vil være på størrelse med halve overskuddet til bilbransjen.

Elektrifisering haster

Volkswagen vil få den høyeste boten, i snitt 24.000 kroner per solgte bil, til sammen 87,6 milliarder kroner. I 2018 hadde selskapet en nettoinntjening på 117 milliarder kroner.

PSA (Citroën, Peugeot, DS og Opel) vil få en lavere bot, 43 milliarder, men hadde «bare» en inntjening i 2018 på 27 milliarder.

Jato sier dette er et «worst case scenario», der man ser bort fra elektrifiseringen av bilparken. Samtidig viser analysen hvor mye elektrifiseringen haster for så å si alle bilprodusentene som selger i biler i Europa.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse