I 2021 slår EUs utslippskrav inn for bilbransjen. Det kan bety kroken på døra for flere produsenter.
Fra 2021 må bilprodusentene som selger biler i Europa, betale 33,6 milliarder euro, tilsvarende 323,6 milliarder kroner, i ekstra avgifter på grunn av for høye snittutslipp, er konklusjonen til en rapport utarbeidet av analysebyrået Jato.
Rapporten baserer seg på fjorårets utslippstall, og bøtene satt av EU-kommisjonen. Jato mener også at ingen av produsentene for øyeblikket er på vei til å nå målet satt av EU.
– Det kommende CO2-målet kan betraktes som bilindustriens apokalypse, står det i rapporten.
Målet er at snittutslippet fra en bilprodusent skal være 95 gram CO2 per kilometer fra alle nye biler solgt i løpet av ett år innen 2021.
Regelverket slår inn for bilprodusenter som selger 300.000 eller flere biler i på ett år i Europa. Det gjelder dermed 11 produsenter, som i dag i snitt slipper ut 24,7 gram CO2 per kilometer for mye.
Problematisk trend
– Trenden bekrefter at det blir stadig vanskeligere å nå målet, grunnet stor etterspørsel etter SUV-er og synkende etterspørsel etter dieselbiler.
De fire merkene som gjorde det dårligst, var premiumprodusentene Daimler (Mercedes-Benz), Jaguar Land Rover, BMW og Volvo.
Hvis 2018-tallene for utslipp vedvarer de neste årene, vil mange bilselskaper stå over for store økonomiske problemer i 2021. Utregningen gjort av Jato viser at den økonomiske straffen vil være på størrelse med halve overskuddet til bilbransjen.
Elektrifisering haster
Volkswagen vil få den høyeste boten, i snitt 24.000 kroner per solgte bil, til sammen 87,6 milliarder kroner. I 2018 hadde selskapet en nettoinntjening på 117 milliarder kroner.
PSA (Citroën, Peugeot, DS og Opel) vil få en lavere bot, 43 milliarder, men hadde «bare» en inntjening i 2018 på 27 milliarder.
Jato sier dette er et «worst case scenario», der man ser bort fra elektrifiseringen av bilparken. Samtidig viser analysen hvor mye elektrifiseringen haster for så å si alle bilprodusentene som selger i biler i Europa.