Vil du utforske verdens krinkelkroker, langt fra flyplasser og skinneganger? Eller bare reise fra A til Å på landjorda? En bussbasert ferie kan være verdt et forsøk.
De arrangerte bussturene har alltid vært der – til idylliske småbyer, skisteder og handlesentre over svenskegrensen. Noen av dem går nedover i Europa, de lengste til klassiske Syden-destinasjoner.
En langtur med buss er også noe du kan fikse selv. Det går flere busser enn du tror – både til storbyer og mindre steder.
Har du hatt dårlige opplevelser med buss for tog, overfylte bybusser i rushtiden og skranglete busser på barndommens korpsturer, kan du kanskje bli positivt overrasket.
Fra hav til fjell
– I Peru satt vi forrest i øverste etasje på en dobbeltdekker og kjørte fra Lima opp til nasjonalparken Huascaran. Vi la beina opp på kanten foran oss og hadde panoramautsikt hele veien fra havnivå, gjennom frodige skoger og opp til snøkledde fjell på 3000 meters høyde, forteller Ingeborg Lindseth.
Turen var et av høydepunktene på en halvt år lang tur i Sør-Amerika. Sammen med kjæresten satt hun rundt 240 timer i buss og la en strekning på 13.333 kilometer bak seg. Det er dårlig med toglinjer på dette kontinentet, men til gjengjeld er busslinjene godt utbygget, med Peru som et av landene der tilbudet er best – med høy komfort og lave priser.
– Tar man fly, mister man mye av landskapet, sier Lindseth.
– Ikke er det så miljøvennlig heller.
Tett på
– Jeg er glad i road trips. Med buss opplever du å være på veien, du kommer tett på de små stedene og på naturen, sier Janicke Hansen som deler reisetips og historier blant annet på bloggen letsgetlost.no.
Er du innstilt på buss og ser fordelene ved en busstur, er det absolutt verdt det, mener hun.
– Det er klart at du har litt mer plass på et tog, der du kan vandre rundt, gå på toalettet og kanskje sette deg på kafeen. Men en buss stopper gjerne underveis og gir deg muligheten til å ta en strekk og kanskje kjøpe noe i en kiosk.
– Nye busser har også god komfort, behagelige seter og belter og også muligheter for å lade mobil og iPad, sier Hansen, som straks er på vei til sin første bussversjon av turen som ofte kalles ''Norge i et nøtteskall''. Turen går fra Oslo til Flåm og Bergen, der den går videre med Hurtigruten.
Viktige aktører
Skal du på langtur med buss i Europa, kommer du antakelig borti de to største selskapene – Flixbus og Eurolines.
Eurolines ble etablert i Belgia 1985, men forløperen Eurobus startet opp allerede i 1951. Flixbus er et mye nyere selskap, grunnlagt i 2013 etter at jernbanemonopolet falt i Tyskland. Flixbus har vokst i rekordfart, i takt med jernbanereformene i andre land. Både Flixbus og Eurolines kjører på kryss og tvers av Europa, og samarbeider med regionale og lokale busselskaper. Flixbus er fra i fjor også på plass i USA.
Rutene er samlet og organisert under ett, på nett og på app. Billetter for deg som skal reise flere strekninger, à la togets interrailbilletter, finnes hos begge selskapene.
Miljøregnskapet
Tog regnes gjerne som den mest miljøvennlige måten å reise på. NSB har ved hjelp av AsplanViak utarbeidet en kalkulator der man kan se hvor mye de ulike fremkomstmidlene forurenser på en gitt strekning. Setter man infrastruktur og forhold som skinner og veibygging til side, kommer toget ut som det reneste, mens bussen havner et sted mellom tog og bil.
For strekningen Oslo-Bergen viser kalkulatoren at du slipper ut ca. 24 kilo CO2 dersom du reiser med en halvfull buss. I en bensindreven bil med to mennesker om bord står du for rundt 45 kilo, reiser du med fly blir det 64 kilo, mens det bare blir 6,7 kilo dersom du tar toget.
Type drivstoff, bilen eller bussens alder og om kjøretøyet er fullt eller halvfullt påvirker regnestykket.
Hjemtraktene
Men hvorfor reise så langt?
Andre Kollbær er bussentusiast på sin hals og gjør maksimalt ut av det lokale busstilbudet.
– Det er behagelig å reise med buss, og veldig sosialt. Jeg har blitt kjent med mange folk på bussen. Og hvis du ikke kan kjøre selv, kan det jo være greit å sitte på, sier Kollbær, som forteller at han liker å sette seg godt inn i ting han interesserer seg for.
– Jeg kjenner for eksempel alle bussrutene i Oslo og Akershus! Skal man reise kort og lokalt, er det mange busser som tar deg til steder med flott natur, for eksempel til Maridalen. Men jeg har sett fine landskaper fra buss i utlandet også. Til sommeren har jeg tenkt meg fra Oslo til Berlin. Det tar 26 timer. På veien kan man blant annet se cruisebåtene passere under Storebæltbroen. Det tror jeg er et flott syn, sier Kollbær, som for øvrig utdanner seg til å bli bussjåfør.
Finn bussruter og priser
Flere nettsteder og apper har oversikt over bussruter og sammenligner priser. Bruk dem når du planlegger den store bussferien. Dette er noen av dem:
- comparabus.com
- buseurope.eu
- busradar.com
Strekninger med ekspressbuss
Her er et lite utvalg av mulighetene:
Oslo–Göteborg
San Francisco–Los Angeles
Berlin–Dubrovnik (1 overgang)
Barcelona–Paris
København–Zagreb (1 overgang)
Lyon–Grenoble
Frankfurt–Val d'Isère (1 overgang)
Roma–Rimini
Los Angeles–Tucson, Arizona
Genève–Chamonix
Bratislava–Milano
Råd til turen
- Ta med nøtter, bananer eller annen småmat i tilfelle du er utenfor allfarvei og det ikke er servering om bord.
- Med lydtette høretelefoner sperrer du ute lyden fra andre ting som pågår i bussen. Noen busser kan ha felles filmvisning.
- Ha på deg myke klær.
- Ta med jakke, skjerf e.l. i tilfelle du fryser på grunn av luftkjølingen om bord.
- Oppblåsbar hodepute eller nakkepute er kjekt å ha.
- Blir du lett kvalm? Bestill plass tidlig hvis det er mulig, og velg et sete langt fremme. Velg øverste etasje hvis det er en dobbeltdekker.
Kilde: Ingeborg Lindseth
Flere fordeler med buss
- Som regel ingen begrensninger på bagasje, slik det er på fly.
- Langdistansebusser har gjerne gode og brede seter som kan legges ned.
- Skal du til et høytliggende sted, kan du snegle deg opp og slippe høydesyken du ellers ville fått om du landet med fly på høyder rundt 3000 meter over havet.
Kilde: Ingeborg Lindseth, Hamaca Reiseblogg