Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
19 april 2019 21:30
Del på Facebook
NYTT HUS: Viola Sofie Gangsø og ektemannen bygget nytt hus i 2017. På Instagram legger hun ut bilder av hvordan de har det. FOTO: Tore Meek / NTB scanpix
NYTT HUS: Viola Sofie Gangsø og ektemannen bygget nytt hus i 2017. På Instagram legger hun ut bilder av hvordan de har det. FOTO: Tore Meek / NTB scanpix

Viola Gangsø begynte å legge ut bilder av det nye huset på Instagram. Da kom hun i kontakt med en ny verden av interiørinteresserte.

– Vi bodde i en helt normal, kjedelig leilighet tidligere. Med dette huset ble det så mange valg vi måtte ta. Så jeg begynte å se på Instagram etter inspirasjon, forteller Viola Gangsø (21).

Hun sitter i en konjakkfarget skinnsofa med velurputer, omgitt av et par designlamper, bilder som matcher grønnfargen på veggen, messinglysestaker og trendy blomstervaser, en av dem fylt med friske tulipaner.

Viola og ektemannen Eskil Gangsø (22) kjøpte tomten i Sandefjord i mars 2017. I juni kom modulene som skulle bli deres nye hus. Viola knipset og la ut sitt aller første bilde på Instagramkontoen @trendbolig. Eskil, som er utdannet tømrer, gjorde alt snekkerarbeidet på huset selv.

– Han jobbet i firmaet til klokken fire, så kom han hjem og begynte på boligen vår klokken fem, forteller Viola.

To måneder senere var de i hus. Og Viola hadde rukket å legge ut Instagram-bilder av skissene hun lagde til baderommet – med varm rosafarget vegg og hvite heksagonfliser og svart badekar. Hun la også ut oversikt over fargevalg og viste hvordan innredningen og hagen skred fram. Hun fotograferte den bregnemønstrede tapetet til gjesterommet, dusjen som er matt svart, den selvsnekrede benken i gangen og flisene i «minty breeze»-farge på gjestebadet.

– De gode tilbakemeldingene motiverte og ga meg mer selvtillit på egne interiørvalg, forteller hun.

– Ny verden

For slik gjør vi nordmenn. Vi bygger, pusser opp, innreder, gjør det hyggelig rundt oss. Og så er det ganske mange av oss som knipser (etter å ha ryddet) og legger ut bildet på Instagram. Minst et par bilder om dagen, for dem som er drevne i gamet. Som regel mange bilder fra samme rom.

– Det er et helt eget miljø for interiørinteresserte på Instagram, der alle vet hvem alle er. Det var en ny verden for meg, med egne eventer, egne konkurranser, og der folk kommenterer og deler hverandres bilder, forteller Viola.

Hun setter pris på miljøet.

– Det er bare positive kommentarer. Er det innlegg man ikke liker, lar man bare være å kommentere. Og hvis noen har det vondt, får de utrolig mange koselige meldinger, forteller hun.

Ambassadør

Som mange andre instagrammere er hun blitt ambassadør for en nettbutikk som gjerne vil nå ut til dedikerte interiørinteresserte. Butikken la ut forespørsel etter en Instagram-ambassadør (på Instagram, selvfølgelig), og Viola sendte en søknad.

– Så spørs det om man har den stilen de ønsker seg, sier hun.

Det hadde hun. En del puter, de fleste blomstervasene, samt såpene på badet er nå derfra. Butikken sender det de ønsker å promotere, og Viola tar bilder og legger ut på sin Instagram-konto. Designlampene og noen bilder og plakater fikk hun fra noen andre bedrifter hun henvendte seg til, med en forespørsel om de ønsket et samarbeid. Viola har fotografert tingene og lagt ut bilder på sin konto, vel å merke med opplysning om at det er spons.

– Noen sponsorer har faste datoer du må legge ut bilder på, og har rabattkoder du kan gi følgerne dine, forteller hun.

De mer drevne instagrammerne er gjerne ambassadør for flere merker og butikker. I starten syntes Viola mulighetene for spons var kjempegøy.

– Men nå sier jeg ikke ja til ting jeg absolutt ikke trenger eller synes er kult, sier hun.

Det var litt å sette seg inn i for å forstå hvordan Instagram fungerer.

– Jeg var helt blank og nybegynner, men det gikk fortere enn jeg trodde. Det viktigste er å være aktiv: Kommentere og like andres innlegg, ta masse bilder og velg ut det fineste, tipser hun.

Ca 30 prosent av de 15.200 følgerne hennes er norske, resten utenlandske.

– For dem som skal sponse, er det veldig bra med mange norske følgere, sier hun.

Farger

De viktigste grepene hun og mannen har gjort i huset, handler om farger, synes hun. Soverommet er mørkeblått.

– Vi sover bedre i et mørkt rom, sier hun.

I TV-stuen har de valgt en lysere blåfarge på veggene enn i taket.

– Det gir en litt lunere følelse.

Grønnfargen i stuen gir også lunhet.

– Egentlig trodde jeg ikke at grønt kunne passe til så mye. Men så så jeg bilder av andre som har malt i grønt. Rommene her hadde gitt en helt annen følelse hvis veggene var hvite, konstaterer hun.

På Instagram har hun fått mye respons på innlegg om farger.

– Det viser seg at mange er interessert i sterke farger. Men ofte holder de seg til mindre ting i interiøret og tør ikke male hele veggen.

Hun mener det er en stor overvekt av én stil på Instagram for tiden.

– Svart, hvitt og treverk, med litt duse farger her og der. Det er veldig fine hjem, men jeg må ha mer farger.

Laget selv

Flere av møblene i huset har de snekret selv av furufinérplater: Sittebenken i gangen, skrivepultene, nattbordene, i tillegg til at de har satt på finerplater på kjøkkeninnredningen for å myke opp litt. De har også laget oppheng for kleshengere selv, ved å feste et svartmalt kosteskaft til svarte belter, og henge det i taket.

Flere av lampene er dessuten kjøpt rimelig på jernvarehandel eller på internett.

– Vi har ønsket å gjøre det rimeligst mulig, forteller Viola.

Også det selvlagde er dokumentert på Instagram-kontoen.

– Når man har vært kreativ med noe, får man enda mer ros, forteller hun.

Den ferske huseieren har ikke noe spesielt mål med Instagram-kontoen.

– Det er en hobby. Det er gøy å ta bilder og å være kreativ. Og nå interesserer jeg meg jo veldig for interiør, sier hun.

Slik får du mange følgere på Instagram

Hanne Rom Havaas har 190.000 følgere på sin interiørkonto på Instagram, og etablerte eget AS i 2016.

– Jeg har inngått flere gode samarbeid med for eksempel leverandører til huset vårt, som kjøper annonser. Jeg jobber også med andre seriøse leverandører og bedrifter. En periode har jeg også drevet bedriftskontoer for firmaer og bygget dem videre, forteller hun.

Oppskriften på mange følgere innebærer kontinuerlig jobbing, understreker hun.

– Man må inspirere andre og fornye seg. Kontoen må se fin ut, og sammensetningen av bilder er viktig. Noen nærbilder og noen oversiktsbilder. Jeg har valgt å være personlig og la folk vite hvem jeg er. Jeg har vært raus, positiv og kommentert mye hos andre. I tillegg laget jeg tidlig min egen tagg. Det at jeg bor i et stort funkishus har ikke vært negativt, men det er ikke umulig å lykkes uten det. Mye jobb med bildene og kvaliteten på dem er det viktigste, mener hun.

Hun oppfordrer andre interiør-instagrammere til å være seg selv, og å være rause og ærlige, og mener at antall følgere ikke bør være avgjørende.

– Det er viktig at det ikke kun blir følgerfokus. Da mister man gleden og gløden med Instagram. Da kan man like godt la være.

– Må større ting til for å tjene penger

Siviløkonom og sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik startet å jobbe med sosiale medier for nesten ti år siden. På linje med mat og mote utgjør interiør en hovedpilar for Instagram, forteller hun.

– Interiør er et veldig Instagram-vennlig tema. I motsetning til Facebook og blogger, der mye er tekstdrevet, er det det visuelle som står i fokus på Instagram, og interiørfolk er opptatt av estetikk, sier hun.

Hun er ikke i tvil om at populære interiør-instagrammere kan gjøre god business på kontoen.

– Men hvis det skal bli større summer ut av det, er det ofte snakk om større ting enn sponsing av produkter, som egne kolleksjoner, foredrag eller å administrere bedrifters sosiale medier-kontoer.

Interiørstylist, journalist og kunsthistoriker Maria Aarli-Grøndalen har jobbet med interiør i mange år, de senere år har hun også vært mer aktiv på Instagram. Hun sier det lenge har vært mye likt å se.

– Mange like vaser, med de samme blomstene oppi, og mye hvitt. Nå har det kommet flere fargekontoer og mer eklektisk interiør, i tillegg til mer velur og grønne planter. Instagram-kontoene følger interiørtrendene, konstaterer hun.

Både Valen-Utvik og Aarli-Grøndalen opplever miljøet og tonen interiør-instagrammere imellom som bedre enn innenfor mange andre kategorier på sosiale medier.

– Det er veldig preget av heiing og å støtte hverandre, og ofte samarbeider man. Kanskje fordi man snakker om interiør, ikke personer. Selv om interiør kan være minst like overfladisk som Botox og klær, har man en større distanse til det man snakker om. Dessuten er det flere damer som er litt eldre, fra 35 år og oppover, som kanskje ikke har det samme behovet for kniving, tror Valen-Utvik.

Noen norske interiør-instagrammere med mange følgere (februar 2018)

  • Denise Hagen @interior123 (317.000 følgere)
  • Kari Haugsrud @futurenordichome (230.000 følgere)
  • Nina Holst @stylizimoblog (194.000 følgere)
  • Hanne Rom Havaas @hanneromhavaas (190.000 følgere)
  • Tina Stuestøl @interiorwife (187.000 følgere)
  • Maren Baxter @marenbaxter (159.000 følgere)
  • Marianne Haga Kinder @inspirasjonsguidennorge (152.000 følgere)
  • Inger-Lise Lillerovde @ingerliselille (151.000 følgere)
  • Astrid @miennasverden (146.000 følgere)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse