Annonse
NTB
Tema
NTB
21 april 2019 14:00
Del på Facebook
STORSELGERE: Historisk sett har BMW 3-serie vært merkets bestselger, mens Tesla Model 3 nylig satt leveringsrekord i Norge. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
STORSELGERE: Historisk sett har BMW 3-serie vært merkets bestselger, mens Tesla Model 3 nylig satt leveringsrekord i Norge. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

BMW 3-serie og Tesla Model 3 er så å si like store og koster i utgangspunktet omtrent det samme. Men har en diesel-BMW noen mulighet i Norge mot den nye «folkebilen»?

Da forrige generasjon BMW 3-serie ble lansert, i 2011, var elbiler fortsatt en sjeldenhet. Mitsubishi i-MiEV den mest avanserte elbilen på markedet. Den fikk leve hele sitt liv uten en annen elektrisk bil i samme størrelse som konkurrent.

Når den sjuende generasjonen BMW 3-serie nå er klar, er det i et litt annet klima, der elbilene står sterkt. Derfor tester vi BMW-en mot en av dem, en rykende fersk bil av samme størrelse, med sedanutforming og startpris noen titusener under 3-serien.

Passende nok heter den Tesla Model 3. Utgaven vi tester, Long Range AWD, er den fornuftige av de to som er tilgjengelig. Den koster nesten 100.000 mindre enn Performance-versjonen, har noe mindre effekt og noe større rekkevidde.

Effektforskjell

BMW-en er en 320d xDrive, som er en slags standardversjon av modellen i Norge. Som Model 3 har den firehjulstrekk. Motorene utgjør den vesentlige forskjellen: BMW-en har en dieselmotor på 190 hestekrefter, noe som skiller seg relativt kraftig fra de 462 elektriske hestekreftene i Teslaen.

For å sette det i perspektiv: Den «rolige» utgaven av Model 3 har 31 hestekrefter mer enn forrige BMW M3. Ganske absurd, egentlig.

3-serien fra BMW har siden den kom på midten av 1970-tallet vært den mellomstore familiebilen med de beste kjøreegenskapene. Produsenten har vært ekstremt flink til å finne en ideell balanse mellom sportslighet og komfort. Den nye generasjonen skuffer på ingen måte her. Bilen har glimrende kjøreegenskaper, med presis styring og et veldig godt understell. Testbilens adaptive understell koster 6000 kroner ekstra og byr på både komfort og balanse.

På svingete vei er det gøy, og bilen takler norsk vårasfalt på strak arm. Dieselmotoren er sterk og mer fleksibel enn det man er vant med fra denne typen motor. Her er det kombinasjonen av en kvikk girkasse og et veldig fint drag i motorens mellomregister som er vinnerformelen. Oppgitt akselerasjon fra null til hundre er 6,9 sekunder, noe som er imponerende.

Lettkjørt

Men det er mer enn to sekunder seinere enn Model 3, som er ekstremt kvikk ut av startblokkene, slik vi har blitt vant med fra Tesla. Det er få biler med konvensjonell motor som bør yppe seg i et lyskryss.

Samtidig er ikke denne versjonen av Model 3 en spesielt sportslig bil, noe som høres litt rart ut når man ser på spesifikasjonen. Den er ikke like livlig og velbalansert som BMW 3-serien. Forhjulene henfaller til understyring hvis bilen presses i svinger.

«Lettkjørt» er mellomnavnet til Model 3. Man trenger ikke nøkkel, man bare apper den opp på mobilen, og så låser den seg opp når man nærmer seg. Deretter er det bare å sette seg inn og svisje av gårde. Det elektriske drivverket er naturligvis sømløst, og det er noe fullstendig uanstrengt over hele opplevelsen.

Den korte snuten gir en veldig kompakt følelse som er behagelig ved bykjøring. Sånn sett er dette noe helt annet enn Model S. Riktignok er sikten bakover, med høy hekk og et lite bakvindu, begrenset. Men bilen har et supert ryggekamera, så parkering går friksjonsfritt.

BMW best innvendig

Innvendig har Tesla igjen gått sin helt egen vei. Det er ikke instrumenter foran føreren, alt er samlet på en stor skjerm som sitter midt på dashbordet. Noe som høres ganske fjernt ut, men det fungerer overraskende bra. Speedometeret sitter øverst i venstre hjørne, så man må ikke se så langt vekk fra veien. Fortsatt ville det vært å fortrekke å ha det rett foran øynene, men det er ikke skremmende upraktisk.

Materialkvaliteten er grei, men ikke mer. I midtkonsollen er det flere rom, hvorav ett ikke ville lukke seg, og på den i utgangspunktet fikse ladehyllen virket ikke laderen. Setene har for kort setepute, og de er for flate.

I BMW-en er det annerledes. Med fete sportsseter og kvalitetsmaterialer. Riktignok når ikke det nyeste BMW-interiøret helt opp på nivået man finner i Audi og Mercedes-Benz, men det er mange hakk over den elektriske konkurrenten.

Det blir også prisen hvis man vil ha en velutstyrt bil. Testbilen er ekstremt godt utstyrt, for 250.000 kroner, men selv med mer moderate ønsker blir det fort dyrt.

Jordnær

Her er Model 3 mer jordnær. Ekstrautstyrslisten er kort, og i all hovedsak dreier den seg om hvor avansert nivå av selvkjøring man ønsker. På testbilen var det et lavt nivå, og det eneste ekstra var lakk og felger, som kostet til sammen noen tusen kroner.

BMWs nye 3-serie er en flott bil, kjøreegenskapene er klasseledende, dieselmotoren overraskende fleksibel og sprek. Men det er ingen tvil om at den snertne Teslaen er noe i nærheten av den perfekte norgesbilen per i dag.

Når man har rundt 50 realistiske mil i rekkevidde på langtur, blir det aldri ladestress. Bilen er så enkel i bruk, og så trivelig priset og kvikk, at det ikke er overraskende at Norge nå opplever en invasjon uten sidestykke av nye Model 3.

Tekniske data

Tesla Model 3 Long Range AWD
Pris: 442.300, –
Pris testbil: 464.120,–
Motor: To elmotorer. 462 hk 527 Nm.
Batteri: 75 kWh
Maksimal ladefart: 120 kW
Toppfart: 233 km/t
Aks: 4,7 sekunder
Forbruk: 16 kWh/mil

Mål (LxBxH): 4694/1850 /1443 mm
Bagasjeplass: 425 liter

Vekt: 1931 kilo

Tekniske data

BMW 320d xDrive
Pris: 475.900,–
Pris testbil: 761.300,–
Motor: 4 syl. Diesel. Turbo. 1995 ccm. 190 hk v. 4000 o/min. 400 Nm v. 1750 o/min.
Aks: 6,9 sekunder
Toppfart: 233 km/t
Forbruk: 0,57 l/mil
Utslipp: 148 g/km CO2. 50,8 mg/km NOx
Bagasjerom: 480 liter
LxBxH: 4709/1827/1442 mm
Egenvekt: 1540 kilo
Tilhengervekt: 1600 kilo

Pluss og minus

BMW 320d xDrive

+

Strålende kjøreegenskaper
Fin motor med lavt forbruk
Kvalitetsfølelse

Diesel
Pris

Tesla Model 3 Long Range AWD

+

Utrolig lettkjørt
Rekkevidde
Pris

Middels kvalitetsfølelse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse