Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
27 april 2019 19:30
Del på Facebook
STØRRELSE: V60 er 17 centimeter kortere enn V90 og cirka 80.000 kroner billigere. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
STØRRELSE: V60 er 17 centimeter kortere enn V90 og cirka 80.000 kroner billigere. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Når V60-modellen til Volvo nå er klar som ladehybrid, får man en lekker stasjonsvogn med massive krefter til en relativt hyggelig pris.

Volvo har hatt stor suksess med sine ladbare hybrider i Norge. I fjor var nær 70 prosent av alle bilene de leverte her til lands, av denne typen. Og det blir fort enda flere i år, nå som også V60-modellen får drivlinjen som blander batteri og bensin.

V60, som kom i fjor, tar over der V70 slapp. Sistnevnte var en stor hit i Norge i de 20 årene den var tilgjengelig, fram til 2016.

På mange måter blir V60 T8 den perfekte «norgesbilen», der man får firehjulstrekk og en svært kraftig motor til en pris som ikke er helt vill.

Rask

Samtidig har det skjedd en ganske frisk dreining vekk fra stasjonsvogner over til SUV-er siden V70 var på toppen av sin karriere. Men er det én modell som kan få stasjonsvognkarosseriet tilbake på de norske salgslistene, er det nettopp V60. Ikke minst som ladehybrid, der det norske avgiftssystemet gjør at man får hele den elektriske delen av drivlinjen på kjøpet.

Motoriseringen i V60 T8 er lik den man finner i T8-versjonene til XC60, V90 og XC90, det vil si massivt med krefter. 390 hestekrefter er mye i en familiebil. Og som den minste Volvo-modellen med denne drivlinjen, er den også den raskeste. Null til hundre tar 4,8 sekunder. Det har vel knapt vært noen kvikkere serieprodusert Volvo noen gang.

Samtidig må ikke bilen forveksles med for eksempel Mercedes-Benz C43 AMG, som har samme antall hestekrefter. AMG-en er skikkelig sportslig familiebil, med grom lyd og et understell som er laget for hard kjøring.

Forbruk

V60 T8 har stor motor, men den skal være en komfortabel familiebil. Det betyr et moderat oppsett, hvor de store kreftene mer er en bonus, ikke et mål. Rett fram føles bilen svært kvikk, men den er ikke like samlet og stabil i svinger som en rendyrket muskel-familiebil.

Hensikten med de to motorene er selvsagt at den elektriske enheten skal bidra til et lavt forbruk. Den oppgitte elektriske rekkevidden er fem mil, noe som virker vrient å oppnå i virkeligheten. Det er – for å si det mildt – også vanskelig å lande på det oppgitte forbruket, som skal være på minimale 0,22 liter per mil.

Etter nær 30 mil med blandet kjøring, mye på motor- og landevei, viste bilen godt og vel et tre ganger så høyt forbruk.

Problemet er at den elektriske motoravdelingen ofte fungerer som ballast. T8-modellen veier 350 kilo mer enn en T5. Det tar ikke så lang tid før batteriet er ganske så tomt og bilen kun har krefter til å bruke elmotoren som en boost.

Ikke sømløst

De to systemene er heller ikke helt sømløse i samarbeidet, det hakker litt når de skal finne ut av det i fellesskap. Bremsene, som også skal bidra med energi tilbake til batteriet, tar veldig ujevnt.

For at bilen skal gi noen mening når det gjelder forbruk, må man starte hver eneste tur toppladet, og turen bør være av begrenset lengde.

Det er dog lett å forstå at en bil som dette kan friste. Kunden får masse krefter «på kjøpet». Men det er på ingen måte en billig bil. Volvo har rullet inn i premiumklassen, det betyr flott interiør, lekkert utseende og solid materialkvalitet – samt at bilen havner i det høyere prissjiktet i segmentet.

Samtidig har Volvo en stor fordel i det norske markedet: Merket forbindes fortsatt med et folkelig image. Så selv om bilen er dyr, har den en aura av noe fornuftig og sosialdemokratisk. Dette er en verdi de tyske premiummerkene aldri kan tilegne seg.

Tekniske data

Volvo V60 T8 R-design
Pris: 649.000,–
Pris testbil: 754.168,–
Motor: 4 syl. Bensin. Turbo/kompressor. 1969 ccm. 303 hk v. 6000 o/min. 400 Nm v. 2200 o/min. Elmotor. 88 hk 240 Nm. Systemeffekt. 390 hk 640 Nm.
Aks: 4,8 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,22 l/mil
Utslipp: 44 g/km CO2. 35 mg/km NOx
El. Rekkevidde. 50 km
Bagasjerom: 529/1364 liter
LxBxH: 4761/1850/1427 mm
Egenvekt: 1994 kilo

Pluss og minus

+

Masse kraft
Lekkert utseende

-

Komplisert drivlinje
Rekkevidde
Forbruk

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse