Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
09 juni 2019 19:30
Del på Facebook
DESIGNEREN: Adrian van Hooydonk fra BMW sammen med BMW Garmisch-designeren Marcello Gandini under Concorso d'Eleganza Villa d'Este. FOTO: Produsenten
DESIGNEREN: Adrian van Hooydonk fra BMW sammen med BMW Garmisch-designeren Marcello Gandini under Concorso d'Eleganza Villa d'Este. FOTO: Produsenten

BMW hyller legendarisk bildesigner med å lage en bil som har vært borte i snart 50 år.

Hvert år i slutten av mai arrangeres Concorso d'Eleganza Villa d'Este ved Comosjøen i Italia. Arrangementet har aner tilbake til 1920-tallet. Her stilles det ut biler, gjerne bygget fra 1920 til 1970, i tillegg vises det fram konseptbiler.

De siste ti årene har BMW vært med på arrangørsiden, og har tatt med seg en rekke forskjellige konsepter - gjerne biler som har klare referanser til klassiske modeller fra merket. I år har de gjort en vri på dette og bygget opp en kopi av en utstillingsbil fra Genève-utstillingen i 1970.

Bilen heter BMW Garmisch og var designet av Bertones Marcello Gandini. Italienske Gandini står bak en rekke klassikere som Lamborghini Miura og Countach, Lancia Stratos og den første 5-serien til BMW.

Ingen tegninger

Det pussige med Garmisch var at den forsvant etter at den var vist i Genève, og i dag er det ingen som vet hva som skjedde med den.

– Å bygge BMW Garmisch for andre gang ga oss en mulighet til å hylle Gandini og trekke fram en av hans mindre kjente biler. Bilen viser hvordan Bertones stilmessig påvirket designutviklingen til BMW, sier Adrian van Hooydonk, visesjef for BMWs designavdeling, i en pressemelding.

Et problemet var at det meste av tegninger av bilen også var borte, så designteamet til BMW brukte bilder, og ikke minst tok de kontakt med Gandini, som nå er 80 år.

– Jeg ble overrasket da jeg først hørte at BMW ville lage bilen på nytt. Når jeg nå har sett den ferdige bilen, er det vanskelig for meg å skille den fra originalen, sier Gandini.

Prosjektet ble påbegynt i fjor sommer. Bilen er bygget av spesialister i Torino, slik også originalen ble for snart 50 år siden.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse