Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
21 juni 2019 14:00
Del på Facebook
NATTOG: Forretningsrådgiver Kristine Synnøve Brorson (39) forteller at flere av kollegene hennes har fått øynene opp for tog på jobbreise. De har skjønt at det er mye mer behagelig å sove i sovekupé enn å stå opp tidlig for å rekke morgenflyet, forteller hun. FOTO: Privat
NATTOG: Forretningsrådgiver Kristine Synnøve Brorson (39) forteller at flere av kollegene hennes har fått øynene opp for tog på jobbreise. De har skjønt at det er mye mer behagelig å sove i sovekupé enn å stå opp tidlig for å rekke morgenflyet, forteller hun. FOTO: Privat

Mange har et ønske om å reise mer klimavennlig. Privat er det en enkel beslutning å ta – men hvordan er det i jobbsammenheng?

På fergen fra Moskenes til Bodø sitter Almaz Asfaha (29). Hun er organisasjonsrådgiver i Den Norske Turistforening (DNT), som i år holdt landsmøtet sitt i Svolvær.

– Jeg tar toget fra Bodø hjem til Oslo i natt, sier hun. Flere i foreningen har gjort det samme som henne og kombinert tog med ferge eller bil på reisen til og fra landsmøtet.

– Å ta hensyn til miljøet og å reise klimavennlig står tydelig i DNTs veivalgsdokument – vi blir faktisk oppmuntret til å ta toget, forteller Asfaha.

– Det er en selvfølge for oss i DNT å ta toget dit det lar seg gjøre.

Tar nattoget

Kristine Synnøve Brorson (39) jobber som forretningsrådgiver i konsulentfirmaet Sopra Steria i Oslo. Hun har tjenestereist med tog flere ganger til København og Trondheim, og forteller at firmaet foretrekker at de ansatte tar toget.

– Vi kan jobbe underveis siden det er så lett å bruke PC om bord, og har avtalt med flere kunder at vi kan regne togtiden som arbeidstid, sier Brorson.

Brorson forteller at flere av kollegene hennes har latt seg inspirere til å ta nattog.

– De har jo skjønt at det er mye mer behagelig å sove i sovekupé enn å stå opp tidlig for å rekke morgenflyet, forteller hun.

Brorson har aldri opplevd problemer med arbeidsgiver eller kunder når hun ønsker å ta toget, men likevel er det rom for forbedringer: – Tid er penger. Jeg har selv måttet bruke av fritiden min på grunn av lengre reisetid.

Vil reise klimasmart

Blant dem som tør å oppfordre sjefen og kollegene til å velge toget, opplever flere å bli møtt med positiv respons. Stiftelsen Miljøfyrtårn arbeider med miljøsertifisering av bedrifter, slik at bedriftene selv kan jobbe målrettet med å velge bærekraftige løsninger.

– Vår erfaring er at bedrifter har lyst til å bidra, både ved å reise mindre og å reise mer miljøvennlig, forteller daglig leder Ann-Kristin Ytreberg. – Miljøfyrtårn krever at virksomhetene årlig dokumenterer reisemåte, og oppfordrer til å velge tog fremfor fly.

Ytreberg pendler selv mellom Oslo og Kristiansand, og sier hun sjeldent jobber så effektivt som på toget.

– Det eneste skåret i gleden, er at nettforbindelsen ikke alltid er like god. Virksomheter bør legge til rette for bedre IT-løsninger, så man kan jobbe frakoblet underveis. Dette er teknologi som bør være enkel å få på plass, oppfordrer hun.

– Hvilke andre tiltak kan bedriftene gjøre for at det skal bli lettere å velge å tjenestereise med tog?

– Bedriftene kan stille krav til reisebyråene de bruker. Det må gå an å planlegge turene klokere, for eksempel stykke opp turen så man kan kjøre mest mulig tog.

Trøblete billettbestilling

Ikke alle bedrifter har lagt like godt til rette for å velge vekk flyturen. I gruppen «Togferie» på Facebook kommer det fram at mange arbeidsplasser har avtaler med reisebyråer som ikke er vant til buss og tog som reisealternativer. Noen synes også det er vanskelig å foreslå tog for sjefen, ettersom det er mer tidkrevende og ofte dyrere enn å fly.

Gry Tveten (40) er forsker på Universitetet i Oslo (UiO) og har hatt opp mot tre måneders reisetid årlig i jobbsammenheng. Hun forteller om kolleger som har ønsket å reise med tog fremfor fly, men som ikke har fått hele reisebeløpet dekket fordi togbillettene er dyrere. Dermed har de måttet betale mellomlegget av egen lomme.

– Jeg har fått ta toget når jeg har spurt om det, men jeg har heller aldri opplevd å bli oppfordret til å velge tog, eller at det har blitt tilrettelagt for det, forteller Tveten. – Billettbestillingen har jeg måttet ordne selv.

Kari Sutterud (59) jobber som barnehagestyrer i Stavanger kommune. Hun har fått negativ respons på sine ønsker om å reise klimavennlig.

– Jeg har i flere år foreslått at ledersamlinger i kommunen legges til steder som kan nås med tog eller buss, sier Sutterud. – Jeg har ikke fått gjennomslag. Min løsning blir å ikke være med.

Hvordan kan man som ansatt få gjennomslag for togreise hos arbeidsgiveren sin?

– Legg fram faktiske bevis! oppfordrer Ann-Kristin Ytreberg i Miljøfyrtårn. – Legg fram timetall for arbeidsgiveren, og vis at du faktisk har jobbet mye på turen – og at det er vel så effektivt med tog som å fly. Dessuten kan det gå opp i opp økonomisk. Nattog erstatter jo en natt på hotell.

Ett spørsmål er ifølge Ytreberg viktig å stille seg, både som bedrift og som ansatt: Trenger jeg å reise på denne turen? Det viktigste tiltaket man kan gjøre, er å kutte ut alle unødvendige reiser.

Flaut å fly

Miljødirektoratet har mer enn 700 statsansatte som ofte er på reisefot. Seniorrådgiver Ingrid Reinkind mener arbeidsplassen hennes ikke er noen foregangsbedrift når det gjelder klimavennlige reiser.

– Vi som jobber med klima og miljø, burde jo gå foran som gode eksempler, men vi har ingen tydelige føringer når det gjelder å unngå å reise med fly, forteller hun. De ansatte i direktoratet må selv ta initiativ til å velge tog og buss fremfor fly på jobbreise.

Nå har direktoratet nedsatt en gruppe som skal utfordre ledelsen til å tenke mer bærekraftig når det gjelder tjenestereiser.

Reinkind er selv er en ivrig togentusiast. Hun er glad for at bevisstheten rundt tjenestereisene begynner å bre seg blant kollegene hennes.

– Jeg merker en endring. Det er flauere å fly nå enn før.

Vil synliggjøre togtilbudet

Pressesjef i Vy, Åge-Christoffer Lundeby, sier det viktigste transportkonsernet kan gjøre er å ha et godt og synlig tilbud som gjør det oversiktlig for bedrifter å finne alternative reisemåter.

– Vy er heller ikke bare tog, men har et omfattende ekspressbusstilbud også, føyer han til. Stadig flere bussruter blir lagt til i Vy-appen, slik at det skal bli lettere å finne fram til ruteforslagene.

Foreløpig er Berg-Hansen det eneste reisebyrået som har Vy integrert i de digitale løsningene sine. Gjennom byrået kan bedrifter legge inn egne bestillinger digitalt.

Kommunikasjonsdirektør Anette Maltun Koefoed i Berg-Hansen sier det har vært komplisert å få til bestilling for tog, til tross for at etterspørselen er stor – særlig blant kvinner.

– Mange aktører er gode på fly, men vi har ingen gode tekniske løsninger som gjør det enkelt for de reisende å få opp forslag fra mange forskjellige togselskaper, forklarer Koefoed. Ifølge henne jobber byrået aktivt med å gjøre togbestillingen mer brukervennlig.

– Ambisjonen vår er at tog skal være like attraktivt å reise med som fly, særlig på jobbreise, sier Koefoed.

Norge i flytoppen

Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender, mener det er på høy tid at norsk næringsliv og bedrifter med mye reiseaktivitet tar grep om klimaavtrykkene fra tjenestereisene sine.

– Norge ligger i europatoppen i antall flyreiser innenlands, og mye av dette skyldes jobbreiser som kunne vært unngått, sier hun.

Tall fra EUs statistikkbyrå Eurostat viser at det reises tre ganger innenriks per person i Norge i året. I Sverige er tilsvarende tall på 0,8 ganger i året.

– I Sverige ser man at bedrifter bevisst velger togreiser for å forbedre klimaregnskapet sitt. I Norge henger vi etter på dette punktet, sier Riise og minner om at både arbeidsgivere og arbeidstakere har et ansvar og en mulighet til å forhandle fram mer klimavennlige retningslinjer.

Framtiden i våre hender har gjort et anslag på klimagassutslipp fra ulike måter å reise på. Her kommer det fram at selv en enkelt flyreise fra Oslo til Bergen gir betydelig utslag. Innenlandsflyging slipper ut 322 gram CO2 per passasjer per kilometer – mens ved togreiser er utslippet 91 gram.

Kvinner vil reise mer miljøvennlig enn menn

Icelandair gjennomførte i vår en undersøkelse der de spurte 1000 nordmenn om hvordan de planlegger reisene sine.

75 prosent av deltakerne ønsker å reise bærekraftig hvis mulig, og tilstreber dette ved eksempelvis å handle lokalt, redusere plastbruk og begrense energiforbruket.

Det er imidlertid forskjell på menn og kvinner i undersøkelsen: Utsagnet «Nei, jeg ønsker ikke å reise bærekraftig» sier 32 prosent av mennene seg enige i, mot kun 21 prosent av kvinnene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse