Annonse
NTB
Tema
NTB
22 juni 2019 19:30
Del på Facebook
NYTT ALTERNATIV: Den norske importøren ser for seg at Volkswagen T-Cross er en bil for tidligere Polo og Polo Cross-kunder, i tillegg til Golf-kunder som ønsker en høyere sittestilling. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
NYTT ALTERNATIV: Den norske importøren ser for seg at Volkswagen T-Cross er en bil for tidligere Polo og Polo Cross-kunder, i tillegg til Golf-kunder som ønsker en høyere sittestilling. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

De siste årene har Volkswagen i bedagelig tempo fylt ut hullene i sin SUV-rekke. Med den beskjedne T-Cross begynner det å bli komplett.

Det siste halvannet året har Volkswagen servert en Tiguan med sju seter, den kompakte T-Roc, og nå vipper de inn en enda mindre bil, nemlig T-Cross.

T-Cross er basert på samme plattform som Polo, og er med andre ord noe i nærheten av en småbil. Samtidig er den større enn man i utgangspunktet skulle tro. Den er noen centimeter lengre og bredere enn Polo, og den er høyere enn storebror T-Roc.

I tillegg kan den bakre seteraden skyves fram og tilbake, slik at man kan øke bagasjeromsplassen etter størrelsen på passasjerene. Den ekstra høyden gjør også at den innvendige plassen føles luftig, og man har muligheten til å sitte høyt. For dem som liker kjøkkenstol-ergonomi under kjøring er dette perfekt.

Liten motor

Der T-Roc skal være litt kul, en slags livsstilsbil for kvikke folk, er T-Cross mer for folk som bare skal ha en bil. T-Cross er også billigere. Går man for den aller enkleste varianten, snakker vi om en startpris på vel 270.000 kroner, noe som er rimelig for en bil som dette, i et område der man også finner biler som Renault Captur og Opel Crossland X.

Under panseret er det en tresylindret bensinmotor som yter 115 hestekrefter. Vekten er forholdsvis lav – 1,2 tonn – men motoren har et tynt dreiemoment, 200 newtonmeter, så den føles temmelig treig ut av startblokkene. Dette kan delvis kompenseres med å sette girkassen i sport, slik at den skifter tidligere. Da blir det litt mer respons. Turtallet må passere 2000 omdreininger per minutt før det skjer noe. Dette er greit nok, bilen skal ikke være gøyal.

Styringen er fjærlett og ikke i spesielt god kontakt med underlaget, men den er presis og bygger opp under inntrykket av en lettkjørt og enkel bilopplevelse. Bilen har til og med ganske god lyddemping.

God kvalitet

Det som gjør T-Cross til noe mer enn en bil som eieren kun kjenner igjen på fargen, er følelsen av innvendig kvalitet. Volkswagen er gode på å lage interiører. I denne bilen er det et gjennomført fravær av dyre materialer, men det føles likevel som kvalitet. Godt hjulpet av to digitale skjermer som holder et nivå langt dyrere biler ofte mangler.

Så til tross for at T-Cross klokker inn som et utpreget fornuftskjøp, får man litt stil på kjøpet. Utvendig har bilen et snev av karakter, og i en verden som er fiksert på SUVer, er det ikke vanskelig å se at dette er en bil som bare måtte inn i Volkswagens modellrekke.

Selv om T-Cross er en liten bil som deler plattform med småbilen Polo, må man huske på at småbiler i dag er på størrelse med det kompaktbiler var for et par ti år siden.

Fleksibel

Med den bevegelige seteraden bak kan man justere bagasjerommet, men i posisjonen som gir mest bagasjeplass, er det svært dårlig plass til voksne bein i baksetet. Har man små barn derimot, kan man fint kalle dette en familiebil. Volumet blir da på 455 liter, noe som er mer enn det man finner i storebror T-Roc. Med setet skjøvet så lang bak som mulig, er plassen 380 liter. Ikke så halvgalt det heller, men i de fleste tilfeller for lite til at fire voksne får plass til hytteturbagasje.

Billigste versjon T-Cross ligger rundt 75.000 kroner under rimeligste T-Roc. Det er en god del penger, samtidig har T-Roc større motor. Og vil man ha firehjulstrekk har ikke T-Cross noe å tilby.

T-Cross er i utgangspunktet en enkel bil, men byr på et mer sofistikert interiør enn man kan forvente i denne klassen. I tillegg har bilen fleksibilitet med den bevegelige seteraden, slik at den kan tilpasses bruken. De ytre målene tatt i betrakting er det mye bil for pengene i en T-Cross, men skal man ha noe som også er litt gøyalt, må man gå for storebror T-Roc.

Tekniske data

Volkswagen T-Cross Style TSI DSG
Pris: 344.200
Pris testbil: 351.200
Motor: 3 syl. Bensin. Turbo. 999 ccm 115 hk v. 5000 o/min. 200 Nm v. 2000 o/min.
Aks: 10,2 sekunder
Toppfart: 193 km/t
Forbruk: 0,6 l/mil
Utslipp: 140 g/km CO2. 25,3 mg/km NOx
Bagasjerom: 455/1281 liter
LxBxH: 4108/1760/1584 mm
Egenvekt: 1195 kilo
Tilhengervekt: 1200 kilo

Pluss og minus

+

Større enn man skulle tro
Innvendig kvalitet
Smarte løsninger

Spinkel motor

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse